display result search
منو
تفسیر آیه 122 سوره انعام

تفسیر آیه 122 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 239 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 122

أَوَمَنْ کَانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً یَمْشِى بِهِ فِى النَّاسِ کَمَن مَثَلُهُ فِى الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا کَذَ لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ

ترجمه

و آیا آنکه (به واسطه‏ جهل و شرک) مرده بود، پس او را (با هدایت خویش) حیات بخشیدیم و براى او نورى (از ایمان) قرار دادیم که با آن در میان مردم راه خود را بیابد، مَثَل او مَثَل کسى است که در ظلمت‏هاى (جهل و شرک) قرار دارد و از آن بیرون آمدنى نیست؟ این گونه براى کافران، کارهایى که مى‏کردند جلوه داده شده بود.


این آیه درباره‏ ایمان آوردن حضرت حمزه، عموى پیامبر نازل شده است، که چون از اذیت و آزار ابوجهل نسبت به رسول خدا و مکتب او آگاه شد، به حمایت از پیامبر سراغ ابوجهل رفت و با مشت بر سر او کوبید. آنگاه گفت: من از امروز، به محمّد ایمان مى ‏آورم.
از آن پس تا زمان شهادت، یک افسر رشید و با ایمان براى اسلام بود.
در تعابیر قرآنى، «مرگ»، هم بر مرحله قبل از نطفه گفته شده است: «کنتم امواتاً فأحیاکم» هم به گمراهى: «أوَ مَن کان میتاً» هم به منطقه‏ بى‏ گیاه و خشک: «فسقناه الى بلد میّت» هم به مرگ موقّت: «فقال لهم اللّه موتوا ثمّ أحیاهم» و هم به مرگ حقیقى: «انّک میّت و انّهم میّتون» .
امام باقر (ع) فرمود: نورى که در میان مردم راه را از چاه نشان مى‏ دهد، امام و رهبر آسمانى است.


پیام ها

1- حیات و مرگ واقعى انسان، ایمان و کفر اوست. «میتاً فأحییناه»
2- ارشاد و هدایت، کار خداست، هر چند خود انسان زمینه‏ى هدایت را فراهم مى‏کند. «فأحییناه»
3- استفاده از تمثیل، سؤال و مقایسه، در تبلیغ و تربیت مؤثّر است. «أومن کان... کمن مثله...»
4- مؤمن، هرگز به بن بست نمى‏ رسد. او در جامعه هم بینش دارد و هم حرکت. «نوراً یمشى به فى النّاس»
5 - وقتى نور نباشد، ظلمت‏ ها انسان را فرامى‏ گیرد. «فى‏الظلمات لیس بخارج منها»
6- حقّ، یکى و باطل بسیار است. (کلمه‏ «نور» مفرد آمده، ولى کلمه‏ى «ظلمات» جمع آمده است)
7- جز نور ایمان و هدایت الهى، براى بشر نجات‏ بخشى نیست. «لیس بخارج منها»
8 - زیبا پنداشتن اعمال، مانع رشد و خروج انسان از تاریکى است. «لیس بخارج منها کذلک زیّن للکافرین»
9- کارهاى انسان بى ایمان، در دید و تفکّر او مؤثّر است. «کذلک زیّن لکافرین ما کانوا یعملون»
10- کارهاى پر جاذبه، کفّار (مثل ابتکارات و اختراعات و تکنولوژى و تمدّن)، چنان براى آنان جلوه کرده که نمى‏گذارد انحرافات و سقوط انسانیّت خود را درک کنند. «زیّن للکافرین ما کانوا یعملون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:07

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی