display result search
منو
تفسیر آیه 112 سوره انعام

تفسیر آیه 112 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 368 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 112

وَ کَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِىٍّ عَدُوّاً شَیَطِینَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ یُوحِى بَعْضُهُمْ إِلَى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شَاءَ رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ

ترجمه

(اى پیامبر! اینان تنها در برابر تو به لجاجت نپرداختند، بلکه) ما این گونه براى هر پیامبرى، دشمنى از شیطان‏ هاى انس و جنّ قرار دادیم. که برخى از آنان حرف‏ هاى دلپسند و فریبنده را به برخى دیگر مرموزانه القا مى ‏کنند. البتّه اگر پروردگارت مى‏ خواست، چنین نمى ‏کردند. (ولى سنّت الهى بر آزادى انسان‏ ها مى‏ باشد،) پس آنان را و آنچه به دروغ مى ‏سازند به خود واگذار.

در دو آیه‏ قبل آمده بود که: ما آنان را به حال خود رها کردیم، «نذرهم فى طغیانهم یعمهون» اینجا مى‏ فرماید: تو نیز آنان را به حال خود رها کن. «فذرهم»
سقوط انسان، از قبول وسوسه‏ شیطان شروع مى‏ شود، «یُوَسوِسُ فى صُدُورِ النّاس» آنگاه هر که وسوسه در او اثر گذاشت از یاران شیطان مى‏ شود، «اِخوان الشیاطین» و در نهایت خودش شیطان مى‏ گردد. «شیاطین الانس»
تضادّ و درگیرى، زمینه ساز تکامل اختیارى است. به همین جهت خداوند، جهان را عالم تزاحم و تضادّ اختیارى قرار داده است. «وکذلک»


پیام ها
1- از عوامل استقامت و پایدارى انسان، آگاهى از تاریخ و مشکلات دیگران است. «وکذلک»
2- مبارزه حقّ و باطل، در طول تاریخ وجود داشته است. «وکذلک»
3- رهبر جامعه، باید براى مخالفت‏ ها آماده باشد. «وکذلک»
4- انتظار ریشه‏ کن شدن مخالفان و بدخواهان را نداشته باشیم. «وکذلک جعلنا»
5 - از سنّت‏ هاى الهى روبرو شدن انبیا با مخالفان گوناگون است. «و کذلک جعلنا لکلّ نبىٍ‏ّ عَدوّا»
6- کفّار لجوج، شیطانند. «شیاطین الانس...»
7- شیاطین انس و جنّ از طریق القا به یکدیگر، با هم ارتباط دارند. «یوحى بعضهم الى بعض...»
8 - شیاطین، روش هاى شیطنت را به یکدیگر مى‏ آموزند. «یوحى بعضهم الى بعض»
9- مخالفان انبیا، تبلیغات درون گروهى دارند. «یوحى بعضهم الى بعض»
10- کلمات زیبا و فریبنده، مى ‏تواند از عوامل اغفال انسان باشد. «یوحى... زخرف القول غرورا»
11- خداوند انسان را آزاد آفریده و دنیا را میدان درگیرى‏ ها قرار داده است. «ولو شاء ربّک ما فعلوه»
12- اختیار و آزادى بشر، در مسیر رشد و تربیت اوست. «و لو شاء ربّک ما فعلوه»
13- در نظام هستى، یک اراده حاکم است نه دو قدرت، یزدان و اهریمن در برابر هم نیستند و تلاش ‏هاى انحرافى از قدرت و سلطه‏ الهى بیرون نیست. «ولو شاء ربک ما فعلوه»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:32

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی