- 3397
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 77سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 77
شاید بتوان از این آیه استفاده کرد که خدا دانستن مسیح، نوعى غلوّ برگرفته از افکار شرک آلود جمعیّت هاى قبلى است. چنان که در آیه 30 سوره توبه مى خوانیم: «و قالت الیهود عُزیرٌ ابن اللّه و قالت النّصارى المسیح ابن اللّه ذلک قولهم بافواههم یضاهؤن قول الّذین کفروا من قبل» یهود گفتند: عزیر فرزند خداست و نصارى گفتند: مسیح فرزند خداست، این غلوّ و سخنان بىاساس، شبیه سخنان کفّار پیشین است.
پیام ها
1- در همه ادیان، باید مرزهاى فکرى و عقیدتى حفظ شود و درباره شخصیّت ها غلوّ ممنوع است. «یا اهل الکتاب لاتغلوا»
2- غلوّ درباره رهبران الهى، غلوّ در دین است. (با توجّه به آیات قبل که مسیح را خدا مى دانستند) «لاتغلوا فى دینکم»
3- اگر در دین خدا و نسبت به اولیاى الهى غلوّ ممنوع است، درباره دیگران هم مبالغه روا نیست. «لاتغلوا... غیر الحقّ»
4- تقلید کورکورانه ممنوع است. «ولاتتّبعوا اهواء قوم»
5 - غلوّ، تنها درباره عیسى (ع) نبود. بعضى از یهود هم درباره «عُزَیر» غلوّ کرده، او را پسر خدا مى دانستند. «ضلوا من قبل»
6- علوم و هنرهاى باستانى ارزش دارد، ولى افکار و عقاید کهن نیاکان که بر اساس هوس هاست و پایه اى ندارد، بى ارزش است و نباید پیروى نمود. «ولاتتّبعوا....ضلوا من قبل»
7- گمراهى مراحلى دارد: ابتدا انسان خود گمراه مى شود، «ضلّوا» سپس دیگران را گمراه مى کند، «اضلّوا» کم کم از هدایت به حقّ براى همیشه باز مى ماند. «ضلّوا... اضلّوا... ضلّوا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
شاید بتوان از این آیه استفاده کرد که خدا دانستن مسیح، نوعى غلوّ برگرفته از افکار شرک آلود جمعیّت هاى قبلى است. چنان که در آیه 30 سوره توبه مى خوانیم: «و قالت الیهود عُزیرٌ ابن اللّه و قالت النّصارى المسیح ابن اللّه ذلک قولهم بافواههم یضاهؤن قول الّذین کفروا من قبل» یهود گفتند: عزیر فرزند خداست و نصارى گفتند: مسیح فرزند خداست، این غلوّ و سخنان بىاساس، شبیه سخنان کفّار پیشین است.
پیام ها
1- در همه ادیان، باید مرزهاى فکرى و عقیدتى حفظ شود و درباره شخصیّت ها غلوّ ممنوع است. «یا اهل الکتاب لاتغلوا»
2- غلوّ درباره رهبران الهى، غلوّ در دین است. (با توجّه به آیات قبل که مسیح را خدا مى دانستند) «لاتغلوا فى دینکم»
3- اگر در دین خدا و نسبت به اولیاى الهى غلوّ ممنوع است، درباره دیگران هم مبالغه روا نیست. «لاتغلوا... غیر الحقّ»
4- تقلید کورکورانه ممنوع است. «ولاتتّبعوا اهواء قوم»
5 - غلوّ، تنها درباره عیسى (ع) نبود. بعضى از یهود هم درباره «عُزَیر» غلوّ کرده، او را پسر خدا مى دانستند. «ضلوا من قبل»
6- علوم و هنرهاى باستانى ارزش دارد، ولى افکار و عقاید کهن نیاکان که بر اساس هوس هاست و پایه اى ندارد، بى ارزش است و نباید پیروى نمود. «ولاتتّبعوا....ضلوا من قبل»
7- گمراهى مراحلى دارد: ابتدا انسان خود گمراه مى شود، «ضلّوا» سپس دیگران را گمراه مى کند، «اضلّوا» کم کم از هدایت به حقّ براى همیشه باز مى ماند. «ضلّوا... اضلّوا... ضلّوا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است