- 7463
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 174 و 175 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 174-175
طبق روایات، مراد از «برهان» شخص پیامبر و مراد از «نور مبین»، قرآن است. و به راستى که پیامبر، برهان دین است، چرا که کسى درس ناخوانده، چنین معارف و کتابى را آورده که هرچه زمان مى گذرد و علوم رشد مى کند، حقّانیت دین و عمق تعالیمش روشنتر مى شود.
پیام ها
1- اسلام با همه مردم و همه نسل ها و عصرها سخن مى گوید و پیامش جهانى است. «یا ایهاالناس»
2- فرستادن نور و برهان، از شئون ربوبیّت خداست. «من ربّکم»
3- قرآن کتاب استدلال، هدایت و نور است. «نوراً مبینا»
در آیه 175 سوره نساء:
ممکن است مراد از اعتصام به خداوند در این آیه، اعتصام به اولیا و رهبران الهى باشد که مانع تفرّق و تشتّت مىگردند. در زیارت جامعه مى خوانیم: «من اعتصم بکم فقد اعتصم بالله».
در دو آیه قبل، ایمان و عمل صالح وسیله دریافت لطف الهى عنوان شد و در این آیه ایمان و اعتصام به خداوند. این نشانهى آن است که راه اعتصام به خدا و پیوستن به او، عمل صالح است.
پیام ها
1- پاداشهاى الهى، فضل ورحمت اوست، نه استحقاق ما. «فىرحمةمنهوفضل»
2- گرچه خدا هرکه را بخواهد هدایت مىکند، «یهدى من یشاء» ولى زمینه و وسیله هدایت را خودمان با ایمان واعتصام باید فراهم سازیم. «یهدیهم الیه»
3- نیاز به هدایت الهى، حتّى پس از ایمان و اعتصام هم باقى است و یک لحظه از هدایت او بى نیاز نیستیم. «یهدیهم الیه»
4- راه مستقیم، راهى است که انسان را به خدا برساند. «یهدیهم الیه صراطاً مستقیماً»
و همین که این رحمت و فضل خود را در آیات دیگر اجر و پاداش کار ما دانسته، خود لطفى دیگر است وگرنه مزد چند دقیقه کار ناقص، این همه بهشت و قصر و رحمت نیست.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
طبق روایات، مراد از «برهان» شخص پیامبر و مراد از «نور مبین»، قرآن است. و به راستى که پیامبر، برهان دین است، چرا که کسى درس ناخوانده، چنین معارف و کتابى را آورده که هرچه زمان مى گذرد و علوم رشد مى کند، حقّانیت دین و عمق تعالیمش روشنتر مى شود.
پیام ها
1- اسلام با همه مردم و همه نسل ها و عصرها سخن مى گوید و پیامش جهانى است. «یا ایهاالناس»
2- فرستادن نور و برهان، از شئون ربوبیّت خداست. «من ربّکم»
3- قرآن کتاب استدلال، هدایت و نور است. «نوراً مبینا»
در آیه 175 سوره نساء:
ممکن است مراد از اعتصام به خداوند در این آیه، اعتصام به اولیا و رهبران الهى باشد که مانع تفرّق و تشتّت مىگردند. در زیارت جامعه مى خوانیم: «من اعتصم بکم فقد اعتصم بالله».
در دو آیه قبل، ایمان و عمل صالح وسیله دریافت لطف الهى عنوان شد و در این آیه ایمان و اعتصام به خداوند. این نشانهى آن است که راه اعتصام به خدا و پیوستن به او، عمل صالح است.
پیام ها
1- پاداشهاى الهى، فضل ورحمت اوست، نه استحقاق ما. «فىرحمةمنهوفضل»
2- گرچه خدا هرکه را بخواهد هدایت مىکند، «یهدى من یشاء» ولى زمینه و وسیله هدایت را خودمان با ایمان واعتصام باید فراهم سازیم. «یهدیهم الیه»
3- نیاز به هدایت الهى، حتّى پس از ایمان و اعتصام هم باقى است و یک لحظه از هدایت او بى نیاز نیستیم. «یهدیهم الیه»
4- راه مستقیم، راهى است که انسان را به خدا برساند. «یهدیهم الیه صراطاً مستقیماً»
و همین که این رحمت و فضل خود را در آیات دیگر اجر و پاداش کار ما دانسته، خود لطفى دیگر است وگرنه مزد چند دقیقه کار ناقص، این همه بهشت و قصر و رحمت نیست.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است