- 3428
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 88 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 88
فَمَا لَکُمْ فِى الْمُنَفِقِینَ فِئَتَیْنِ وَاللَّهُ أَرْکَسَهُمْ بِمَاکَسَبُواْ أَتُرِیدُونَ أَنْ تَهْدُواْ مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِیلاً
ترجمه
چرا دربارهى منافقانى که خداوند به خاطر اعمالشان، آنان را سرنگون کرده دو دسته شدهاید؟! آیا مىخواهید کسانى را که خداوند گمراه کرده، به راه آورید؟ (مگر نمىدانید) هر که را خداوند گمراه کند، هرگز راهى براى نجاتش نخواهى یافت؟
کلمه «اِرکاس» به معناى واژگون کردن است، و مراد از «ارکسهم» در آیه واژگونى فکرى منافقان است.
در چند آیه قبل براى واسطه شدن و شفاعت در کار خیر و شر آیه اى خواندیم. این آیه نمونه اى از شفاعت براى منافقان را بیان مى کند.
گروهى در مکّه به ظاهر مسلمان شدند، ولى هجرت نکردند و در عمل با مشرکان بودند. بعدها که هجرت کردند، (شاید هم براى جاسوسى) مؤمنان درباره آنان دو نظر داشتند. بعضى مى گفتند: چون به توحید و معاد شهادت مى دهند، رفتار برادرانه با آنان داشته باشیم، و بعضى به خاطر ترک هجرت و همکارى آنان با کفّار، طرفدار برخورد منفى با آنان بودند، که این آیه نازل شد.
جملات قرآن را در کنار هم معنا کنیم. در این آیه هم «اضل اللّه» داریم و هم «یضللاللّه»، ولى جمله «بما کسبوا» نیز هست. یعنى گمراه کردن الهى به خاطر عملکرد خود ماست.
پیام ها
1- با وجود رهبرى همچون پیامبر ، تشتت آراء ناپسند است. «فمالکم...»
2- براى برخورد با منافقان، قاطعیّت و یکپارچگى لازم است. «فمالکم...فئتین»
3- عامل سقوط انسان، اعمال خود اوست. «ارکسهم بما کسبوا»
4- دایه مهربان تر از مادر نباشید. آنکه خود، مقدّمات سقوطش را فراهم کرده، چرا دلسوزى؟ «بماکسبوا...أتریدون»
5 - وقتى پیمانه گناه پر شود، قهر خدا حتمى است. همه عوامل در برابر قدرت خداوند بى اثر مى شوند. «ومن یضلل اللّه فلن تجد له سبیلاً»
6- کسى که طبق نظام قانونمند الهى به خاطر عملکردش از گردونه خارج شد، حتى تو که پیامبرى راهى براى نجاتش نمى یابى. «فلن تجد له سبیلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَمَا لَکُمْ فِى الْمُنَفِقِینَ فِئَتَیْنِ وَاللَّهُ أَرْکَسَهُمْ بِمَاکَسَبُواْ أَتُرِیدُونَ أَنْ تَهْدُواْ مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِیلاً
ترجمه
چرا دربارهى منافقانى که خداوند به خاطر اعمالشان، آنان را سرنگون کرده دو دسته شدهاید؟! آیا مىخواهید کسانى را که خداوند گمراه کرده، به راه آورید؟ (مگر نمىدانید) هر که را خداوند گمراه کند، هرگز راهى براى نجاتش نخواهى یافت؟
کلمه «اِرکاس» به معناى واژگون کردن است، و مراد از «ارکسهم» در آیه واژگونى فکرى منافقان است.
در چند آیه قبل براى واسطه شدن و شفاعت در کار خیر و شر آیه اى خواندیم. این آیه نمونه اى از شفاعت براى منافقان را بیان مى کند.
گروهى در مکّه به ظاهر مسلمان شدند، ولى هجرت نکردند و در عمل با مشرکان بودند. بعدها که هجرت کردند، (شاید هم براى جاسوسى) مؤمنان درباره آنان دو نظر داشتند. بعضى مى گفتند: چون به توحید و معاد شهادت مى دهند، رفتار برادرانه با آنان داشته باشیم، و بعضى به خاطر ترک هجرت و همکارى آنان با کفّار، طرفدار برخورد منفى با آنان بودند، که این آیه نازل شد.
جملات قرآن را در کنار هم معنا کنیم. در این آیه هم «اضل اللّه» داریم و هم «یضللاللّه»، ولى جمله «بما کسبوا» نیز هست. یعنى گمراه کردن الهى به خاطر عملکرد خود ماست.
پیام ها
1- با وجود رهبرى همچون پیامبر ، تشتت آراء ناپسند است. «فمالکم...»
2- براى برخورد با منافقان، قاطعیّت و یکپارچگى لازم است. «فمالکم...فئتین»
3- عامل سقوط انسان، اعمال خود اوست. «ارکسهم بما کسبوا»
4- دایه مهربان تر از مادر نباشید. آنکه خود، مقدّمات سقوطش را فراهم کرده، چرا دلسوزى؟ «بماکسبوا...أتریدون»
5 - وقتى پیمانه گناه پر شود، قهر خدا حتمى است. همه عوامل در برابر قدرت خداوند بى اثر مى شوند. «ومن یضلل اللّه فلن تجد له سبیلاً»
6- کسى که طبق نظام قانونمند الهى به خاطر عملکردش از گردونه خارج شد، حتى تو که پیامبرى راهى براى نجاتش نمى یابى. «فلن تجد له سبیلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است