- 4491
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیرآیه 193 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 193
رَبَّنَآ إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیاً یُنَادِى لِلْإِیمَنِ أَنْ ءَامِنُواْ بِرَبِّکُمْ فََامَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیَِّاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
ترجمه
پروردگارا! همانا ما دعوت منادى ایمان را شنیدیم که (مى گفت:) به پروردگارتان ایمان بیاورید، پس ایمان آوردیم. پروردگارا! پس گناهان ما را بیامرز و زشتىهاى ما را بپوشان و ما را با نیکان بمیران.
شاید مراد از «ذنوب» گناهان کبیره باشد و مراد از «سیّئات» گناهان صغیره، چنانکه در آیه شریفه «ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفّر عنکم سیّئاتکم...»«سیّئات» در برابر «کبائر» آمده است. و ممکن است مراد از «سیّئات» آثار گناه باشد.
در برابر خردمندانى که دعوت ایمان را اجابت کرده و مى گویند: «سَمِعنا»، افرادى هستند که نسبت به این دعوت بى اعتنایى مى کنند و در قیامت با حسرت تمام مى گویند: «لوکنّا نسمع او نعقل ما کنّا فى اصحاب السعیر»
پیام ها
1- خردمندان، آماده پذیرش حقّ هستند و در کنار پاسخگویى به نداى فطرت، به نداى انبیا، علما و شهدا پاسخ مىدهند. «انّنا سمعنا منادیاً ینادى للایمان...»
2- استغفار و اعتراف، نشانهى عقل است. «اولواالالباب... ربّنا فاغفر لنا»
3- از آداب دعا که زمینه عفو الهى را فراهم مىکند، توجّه به ربوبیّت الهى است. «ربّنا فاغفر لنا»
4- ایمان، زمینه دریافت مغفرت است. «امنّا، فاغفر لنا»
5 - دیگران را در دعاى خود شریک کنیم. «فاغفر لنا»
6- پرده پوشى وعفو، از شئون ربوبیّت واز شیوه هاى تربیت است. «ربّنا... کفّرعنّا»
7- مرگِ انسان با اراده الهى است. «توفّنا»
8 - خردمندانِ دوراندیش، مرگ با نیکان را آرزو مى کنند و به فکر حسن عاقبت هستند. «توفّنا مع الابرار»
9- ابرار مقامى دارند که خردمندان آرزوى آن را مى کند. «اولواالالباب...توفّنا مع الابرار»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
رَبَّنَآ إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیاً یُنَادِى لِلْإِیمَنِ أَنْ ءَامِنُواْ بِرَبِّکُمْ فََامَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیَِّاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
ترجمه
پروردگارا! همانا ما دعوت منادى ایمان را شنیدیم که (مى گفت:) به پروردگارتان ایمان بیاورید، پس ایمان آوردیم. پروردگارا! پس گناهان ما را بیامرز و زشتىهاى ما را بپوشان و ما را با نیکان بمیران.
شاید مراد از «ذنوب» گناهان کبیره باشد و مراد از «سیّئات» گناهان صغیره، چنانکه در آیه شریفه «ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفّر عنکم سیّئاتکم...»«سیّئات» در برابر «کبائر» آمده است. و ممکن است مراد از «سیّئات» آثار گناه باشد.
در برابر خردمندانى که دعوت ایمان را اجابت کرده و مى گویند: «سَمِعنا»، افرادى هستند که نسبت به این دعوت بى اعتنایى مى کنند و در قیامت با حسرت تمام مى گویند: «لوکنّا نسمع او نعقل ما کنّا فى اصحاب السعیر»
پیام ها
1- خردمندان، آماده پذیرش حقّ هستند و در کنار پاسخگویى به نداى فطرت، به نداى انبیا، علما و شهدا پاسخ مىدهند. «انّنا سمعنا منادیاً ینادى للایمان...»
2- استغفار و اعتراف، نشانهى عقل است. «اولواالالباب... ربّنا فاغفر لنا»
3- از آداب دعا که زمینه عفو الهى را فراهم مىکند، توجّه به ربوبیّت الهى است. «ربّنا فاغفر لنا»
4- ایمان، زمینه دریافت مغفرت است. «امنّا، فاغفر لنا»
5 - دیگران را در دعاى خود شریک کنیم. «فاغفر لنا»
6- پرده پوشى وعفو، از شئون ربوبیّت واز شیوه هاى تربیت است. «ربّنا... کفّرعنّا»
7- مرگِ انسان با اراده الهى است. «توفّنا»
8 - خردمندانِ دوراندیش، مرگ با نیکان را آرزو مى کنند و به فکر حسن عاقبت هستند. «توفّنا مع الابرار»
9- ابرار مقامى دارند که خردمندان آرزوى آن را مى کند. «اولواالالباب...توفّنا مع الابرار»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است