- 3979
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 181 و 182 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 181 و 182
لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَنَحْنُ أَغْنِیَآءُ سَنَکْتُبُ مَا قَالُواْ وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِیَآءَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِیقِ
ذَ لِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِیدِ
ترجمه
همانا خداوند سخن کسانى را که گفتند: خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. به زودى این سخن آنان، و به ناحق کشتن آنان پیامبران را، خواهیم نوشت و به آنان خواهیم گفت: بچشید عذاب آتش سوزان را.
آن (عذاب) به سبب دست آورد قبلى خودتان است و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمگر نیست.
در تفاسیر مى خوانیم که رسول خدا نام هاى به یهود بنى قینقاع نوشت و آنان را به ایمان، نماز، زکات و انفاق، دعوت کرد. وقتى این نامه به دست دانشمند یهودیان به نام «فتحاص» در محل تدریس او رسید، رو به شاگردان و حاضران کرد و با استهزا گفت: طبق این دعوت، خدا فقیر است و ما غنى هستیم. او از ما قرض مى خواهد و وعده ربا و اضافه مى دهد!
یهودیان زمان رسول خدا چون به رفتار نیاکان خود در مورد قتل انبیا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان نیز مى دهد. «و قتلهم الانبیاء»
امام باقر (ع) درباره این آیه فرمودند: کسانى که امام را نسبت به آنچه به او مى دهند فقیر مى دانند، نظیر کسانى هستند که مى گویند: «انّ اللَّه فقیر»
پیام ها
1- خدا همه گفته ها را مىشنود، پس هر حرفى را بر زبان نیاوریم. «لقد سمعاللَّه»
2- جهل و غرور، مرز و نهایت ندارد، تا آنجا که بشر ناتوان نیازمند مى گوید: خداوند فقیر است و ما غنى هستیم. «ان اللَّه فقیر و نحن اغنیاء»
3- احساس غنا و بىنیازى، زمینه سرپیچى از فرامین الهى و استهزاى آنهاست. «نحن اغنیاء»
4- برخى کوته فکر، گمان مى کنند ریشه دستورات الهى نیاز است. «انّ اللَّه فقیر»
5 - همهى گفتارها و کردارها ثبت مىشود. «سنکتب ما قالوا و قتلهم»
6- گناهِ یاوه گویى دربارهى خداوند، هم سنگِ گناه کشتن انبیاست. «قالوا ان اللَّه فقیر... و قتلهم الانبیاء»
7- ملاک ارزیابى گفتار و کردار، از هرکس که باشد، حقّ است. حتّى کشتن پیامبران چون ناحق است مورد کیفر واقع مىشود. «قتلهم الانبیاء بغیر حق»
8 - انسان در انجام عمل آزاد است، لذا کارها به خود او نسبت داده مىشود. «قدّمت ایدیکم»
9- پاداش و کیفر الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است. «ذلک بما قدّمت ایدیکم»
10- کیفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نیست، بلکه ظلم بشر بر نفس خویشتن است. «انّ اللّه لیس بظلام للعبید»
11- اگر خداوند افراد بخیل و قاتلان انبیا را مجازات نکند، به فقرا و انبیا ظلم کرده است. «انّ اللّه لیس بظلام للعبید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَنَحْنُ أَغْنِیَآءُ سَنَکْتُبُ مَا قَالُواْ وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِیَآءَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِیقِ
ذَ لِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِیدِ
ترجمه
همانا خداوند سخن کسانى را که گفتند: خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. به زودى این سخن آنان، و به ناحق کشتن آنان پیامبران را، خواهیم نوشت و به آنان خواهیم گفت: بچشید عذاب آتش سوزان را.
آن (عذاب) به سبب دست آورد قبلى خودتان است و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمگر نیست.
در تفاسیر مى خوانیم که رسول خدا نام هاى به یهود بنى قینقاع نوشت و آنان را به ایمان، نماز، زکات و انفاق، دعوت کرد. وقتى این نامه به دست دانشمند یهودیان به نام «فتحاص» در محل تدریس او رسید، رو به شاگردان و حاضران کرد و با استهزا گفت: طبق این دعوت، خدا فقیر است و ما غنى هستیم. او از ما قرض مى خواهد و وعده ربا و اضافه مى دهد!
یهودیان زمان رسول خدا چون به رفتار نیاکان خود در مورد قتل انبیا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان نیز مى دهد. «و قتلهم الانبیاء»
امام باقر (ع) درباره این آیه فرمودند: کسانى که امام را نسبت به آنچه به او مى دهند فقیر مى دانند، نظیر کسانى هستند که مى گویند: «انّ اللَّه فقیر»
پیام ها
1- خدا همه گفته ها را مىشنود، پس هر حرفى را بر زبان نیاوریم. «لقد سمعاللَّه»
2- جهل و غرور، مرز و نهایت ندارد، تا آنجا که بشر ناتوان نیازمند مى گوید: خداوند فقیر است و ما غنى هستیم. «ان اللَّه فقیر و نحن اغنیاء»
3- احساس غنا و بىنیازى، زمینه سرپیچى از فرامین الهى و استهزاى آنهاست. «نحن اغنیاء»
4- برخى کوته فکر، گمان مى کنند ریشه دستورات الهى نیاز است. «انّ اللَّه فقیر»
5 - همهى گفتارها و کردارها ثبت مىشود. «سنکتب ما قالوا و قتلهم»
6- گناهِ یاوه گویى دربارهى خداوند، هم سنگِ گناه کشتن انبیاست. «قالوا ان اللَّه فقیر... و قتلهم الانبیاء»
7- ملاک ارزیابى گفتار و کردار، از هرکس که باشد، حقّ است. حتّى کشتن پیامبران چون ناحق است مورد کیفر واقع مىشود. «قتلهم الانبیاء بغیر حق»
8 - انسان در انجام عمل آزاد است، لذا کارها به خود او نسبت داده مىشود. «قدّمت ایدیکم»
9- پاداش و کیفر الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است. «ذلک بما قدّمت ایدیکم»
10- کیفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نیست، بلکه ظلم بشر بر نفس خویشتن است. «انّ اللّه لیس بظلام للعبید»
11- اگر خداوند افراد بخیل و قاتلان انبیا را مجازات نکند، به فقرا و انبیا ظلم کرده است. «انّ اللّه لیس بظلام للعبید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است