display result search
منو
تفسیر آیه  6 -8سوره مریم

تفسیر آیه 6 -8سوره مریم

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 289 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 8- 6

یَرِثُنِى وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِ‏ّ رَضِیّاً
یَا زَکَرِیَّآ إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَى‏ لَمْ‏نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِیّاً
قَالَ رَبِ‏ّ أَنَّى‏ یَکُونُ لِى غُلَامٌ وَکَانَتِ امْرَأَتِى عَاقِراً وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْکِبَرِ عِتِیّاً

ترجمه

(خداوندا! به من جانشینى عطا کن) که وارث من و دودمان یعقوب باشد و پروردگارا! او را پسندیده قرار ده.
(خداوند فرمود:) اى زکریّا! ما تو را بشارت مى ‏دهیم به پسرى که نامش یحیى است (و) قبلاً همنامى براى او قرار نداده‏ ایم.
(زکریّا) گفت: پروردگارا! چگونه براى من پسرى باشد در حالى که همسرم نازاست و من از پیرى، ناتوان شده‏ ام؟



در آیات قرآن، گاهى مراد از ارث، علم است: «و اَورثنا بنى ‏اسرائیل الکتاب» و گاهى حکومت: «و ورث سلیمان داود» ولى هر جا که دلیل خاصى نباشد، مراد از ارث، مال است. چنانکه در این آیات، مراد از «یَرِثُنى»، فرزندى است که از پدر ارث مى‏ برد.
پیامبر فرمودند: میراث خداوند از بنده‏ مؤمن، فرزند صالحى است که پس از مرگ او، خدا را عبادت کند، آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.
کلمه‏ «رَضى» هم به معناى مرضىّ خداوند است و هم به معناى محبوب مردم. مقام رضایت خدا از انسان و انسان از خدا، بالاترین مقام‏ها و فوز عظیم است.
جمله‏ «مِن قبل سَمیّا» یا به معناى آن است که نام یحیى بى‏سابقه است و یا آنکه ویژگى‏ هاى شخصیّتى او سابقه ندارد.
«عِتیّا» به معناى از حدّ گذشتن است و درباره‏ کسى گفته مى‏ شود که در اثر پیرى، اندامش خشکیده باشد.
سؤال زکریّا که گفت: «أنّى‏ یکون لى غلام» به این معناست که آیا من و همسرم نیز جوان مى‏ شویم یا در همین حالت پیرى بچه ‏دار مى‏ شویم. آرى، دانش انبیا نیز محدود است و تعجّب از چیزى، با مقام نبوّت آنان منافاتى ندارد.
امام باقر (ع) فرمودند: میان بشارت به فرزند و تولّد حضرت یحیى، پنج سال فاصله شد.


پیام ها
1- قداست نبوّت با خواسته‏ هاى فطرى و غریزى، همچون فرزندخواهى منافاتى ندارد. «یَرثُنى»
2- دنبال کردن خط انبیا یک ارزش معنوى است. «یَرِثنى»
3- انبیا هم مثل افراد عادّى ارث مى‏ گذارند. «یَرثُنى»
4- مردان خدا حتّى در نیازهاى مادّى خود، به ارزش هاى معنوى نیز توجّه دارند. «یرثنى... رضیّاً»
5 - اگر اولاد مورد رضایت خدا باشد، رحمت است. «واجعله ربّ رضیّا» در آیه 2 خواندیم: «ذکر رحمت ربّک عبده زکریّا»
6- براى صلاح و خوبى فرزند، حتّى قبل از انعقاد نطفه، باید دعا کرد. «و اجعله ربّ رضیّا»
7- از خداوند، فرزند صالح بخواهیم. «واجعله ربّ رضیّا»
8 - نام‏گذارى را ساده ننگریم، بعضى از نامها از جانب خدا نازل شده است. «نبشِّرک بغلام اسمه یحیى» (نام، نشانه‏ عقاید، فرهنگ، علاقه‏ ها، وابستگى‏ ها، اهداف، آرمان‏ها و انسان است.)
9- مردان و زنان نازا، از لطف الهى مأیوس نباشند. «اِنّا نُبشّرک بغلام... عاقراً... عتیّاً»
10- پسر یا دختر بودن فرزند، به دست خداست. «نبشّرک بغلام»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:37

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی