display result search
منو
تفسیر آیه 179 سوره آل عمران

تفسیر آیه 179 سوره آل عمران

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 330 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 179

مَا کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى‏ مَآ أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتّى‏ یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَى الْغَیْبِ وَلَکِنَّ اللَّهَ یَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن یَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِنْ تُؤْمِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَلَکُمْ أَجْرٌ عَظِیمٌ‏

ترجمه
خداوند بر آن نیست که (شما) مؤمنان را بر آن حالى که اکنون هستید رها کند، مگر اینکه (با پیش آوردن آزمایش‏هاى پى در پى،) ناپاک را از پاک جدا کند. و خداوند بر آن نیست که شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر که را بخواهد (براى آگاهى از غیب) بر مى‏گزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و (بدانید) اگر ایمان آورده و تقوا پیشه کنید، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود.


این آیه، آخرین آیه درباره‏ جنگ اُحد است که مى‏ فرماید: جهان یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست که هر کس ادّعاى ایمان کند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى کند، بلکه شکست‏ ها و پیروزى‏ ها، براى شناخته شدن نهان انسان ‏هاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و نهان انسان‏ ها بودند و مى‏ خواستند از طریق غیب منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش که این آیه مى‏ فرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى خوب و بد، از طریق آزمایش‏هاى تدریجى صورت مى ‏گیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعله‏ امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مى‏ شود.

پیام ها
1- خداوند، کفّار را به حال خود رها مى‏ کند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمى‏ کند. «ما کان اللّه لیذر المؤمنین»
2- جداسازى پاک از پلید، از سنّت‏هاى الهى است. «حتى یمیز الخبیث من الطیّب»
3- ایمان و کفر افراد، از امور درونى و غیبى است که باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب. «حتّى یمیز الخبیث من الطیّب و ما کان اللَّه لیطلعکم على الغیب»
4- زندگى با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مى‏کند. «و ما کان اللّه لیطلعکم على الغیب»
5 - علم غیب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیده ‏اش، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهره‏ اى داده است. «لیطلعکم»
6- هر چند زندگى باید به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غیب را عطا مى‏ کند. «ولکن اللّه یجتبى من رسله»
7- درجات انبیا یکسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء»
8 - خداوند علم غیب را به کسانى مى‏ دهد که از جانب او صاحب رسالتى باشند. «ولکن اللّه یجتبى من رسله»
9- ایمان قلبى باید همراه با تقواى عملى باشد. «تؤمنوا و تتقوا»
10- طیب وپاکى اصالت داشته و پایدار است، ولى خبث عارضى و رفتنى است. «یمیزالخبیث‏ من‏الطیّب» جداکردن ناپاک از پاک، نشانه عارضى بودن ناپاک است.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:52

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    ممنون بابت این کار مفید و عالی

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی