- 3325
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 174 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه ی 174
دانشمندانِ یهود و نصارى تا قبل از آمدن پیامبر اسلام، به مردم وعده ى آمدن آن حضرت را مى دادند و نشانه هایى را که در تورات و انجیل آمده بود براى مردم مى گفتند، ولى همین که پیامبر اسلام مبعوث شد و آنها اقرار به رسالت آن حضرت را مساوى با از دست دادن مقام، مال و... خود دیدند، حقیقت را کتمان نمودند، تا چند روزى بیشتر در مسند خود بمانند و تحفه و هدایایى بخورند، ولى این بهاى اندکى است که در برابر گناه بزرگ خود دریافت مى دارند و این درآمدها نیز چیزى جز آتش نیست که مى خورند. همچنان که در آیه اى دیگر، از خوردن اموال یتیمان به خوردن آتش تعبیر شده است.
خداوند در روز قیامت با این کتمان کنندگان، سخنى از روى محبّت نخواهد گفت، با آنکه در آن روز، مؤمنان با خدا هم سخن خواهند شد. البتّه این گفتگو یا از راه ایجاد موج در فضا و یا از طریق الهام و با زبان دل است و همه خوبان در آن روز کلیم اللّه مى شوند.
در آیه قبل، به دنبال تحریم گوشت خوک و مردار، سخنى از مغفرت آمده است، ولى در این آیه که سخن از تحریم کتمان حقّ و گناهان مربوط به مسائل فکرى و فرهنگى است، لحن آیه بسیار تندتر شده و سخنى از مغفرت نیامده است. بگذریم که در آیه بعد این تهدیدات شدیدتر مى شود.
کتمان حقیقت، تنها درباره رسالت پیامبر اکرم (ص) نبوده است. کسانى که درباره جانشین واقعى پیامبر نیز کتمان حقیقت کنند، دچار این عقوبت خواهند شد. آنانکه ماجراى غدیر خم را در کتب تفسیر و تاریخ خود محو و مسیر آیات را تحریف و توجیه مى کنند و مردم را به جاى امام معصوم به سراغ دیگران مى فرستند، دچار کتمان حقیقت شده اند.
پیام ها
1- دنیاگرایى، بزرگترین خطر براى علما و دانشمندان است. «یکتمون، یشترون»
2- دین فروشى، به هر قیمتى که باشد خسارت است، زیرا حقایق و معارف کتب آسمانى ارزشمندتر از همه منافع است. «ثمناً قلیلاً»
3- خوردنىهاى حرام، به صورت آتش تجسّم مىیابند. «ما یأکلون... الاّ النار»
4- اشیا داراى یک وجهه باطنى و ملکوتى هستند که در قیامت به آن شکل تجسّم مى یابند. «فى بطونهم الاّ النّار»
5 - کیفر، باید متناسب با جرم باشد. آنانکه در دنیا راه شنیدن کلام خدا را بر مردم بسته اند، در قیامت از لذّت استماع کلام خدا محروم مى شوند. «لا یکلّمهم اللَّه»
6- عذاب هاى قیامت، هم جسمى و هم روحى است. «لایکلّمهم اللَّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
دانشمندانِ یهود و نصارى تا قبل از آمدن پیامبر اسلام، به مردم وعده ى آمدن آن حضرت را مى دادند و نشانه هایى را که در تورات و انجیل آمده بود براى مردم مى گفتند، ولى همین که پیامبر اسلام مبعوث شد و آنها اقرار به رسالت آن حضرت را مساوى با از دست دادن مقام، مال و... خود دیدند، حقیقت را کتمان نمودند، تا چند روزى بیشتر در مسند خود بمانند و تحفه و هدایایى بخورند، ولى این بهاى اندکى است که در برابر گناه بزرگ خود دریافت مى دارند و این درآمدها نیز چیزى جز آتش نیست که مى خورند. همچنان که در آیه اى دیگر، از خوردن اموال یتیمان به خوردن آتش تعبیر شده است.
خداوند در روز قیامت با این کتمان کنندگان، سخنى از روى محبّت نخواهد گفت، با آنکه در آن روز، مؤمنان با خدا هم سخن خواهند شد. البتّه این گفتگو یا از راه ایجاد موج در فضا و یا از طریق الهام و با زبان دل است و همه خوبان در آن روز کلیم اللّه مى شوند.
در آیه قبل، به دنبال تحریم گوشت خوک و مردار، سخنى از مغفرت آمده است، ولى در این آیه که سخن از تحریم کتمان حقّ و گناهان مربوط به مسائل فکرى و فرهنگى است، لحن آیه بسیار تندتر شده و سخنى از مغفرت نیامده است. بگذریم که در آیه بعد این تهدیدات شدیدتر مى شود.
کتمان حقیقت، تنها درباره رسالت پیامبر اکرم (ص) نبوده است. کسانى که درباره جانشین واقعى پیامبر نیز کتمان حقیقت کنند، دچار این عقوبت خواهند شد. آنانکه ماجراى غدیر خم را در کتب تفسیر و تاریخ خود محو و مسیر آیات را تحریف و توجیه مى کنند و مردم را به جاى امام معصوم به سراغ دیگران مى فرستند، دچار کتمان حقیقت شده اند.
پیام ها
1- دنیاگرایى، بزرگترین خطر براى علما و دانشمندان است. «یکتمون، یشترون»
2- دین فروشى، به هر قیمتى که باشد خسارت است، زیرا حقایق و معارف کتب آسمانى ارزشمندتر از همه منافع است. «ثمناً قلیلاً»
3- خوردنىهاى حرام، به صورت آتش تجسّم مىیابند. «ما یأکلون... الاّ النار»
4- اشیا داراى یک وجهه باطنى و ملکوتى هستند که در قیامت به آن شکل تجسّم مى یابند. «فى بطونهم الاّ النّار»
5 - کیفر، باید متناسب با جرم باشد. آنانکه در دنیا راه شنیدن کلام خدا را بر مردم بسته اند، در قیامت از لذّت استماع کلام خدا محروم مى شوند. «لا یکلّمهم اللَّه»
6- عذاب هاى قیامت، هم جسمى و هم روحى است. «لایکلّمهم اللَّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان