- 498
- 1000
- 1000
- 1000
ابعاد زیارت اربعین
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «ابعاد زیارت اربعین»، سال1395
یکی از عباداتی که به طور ویژه در فرهنگی که از اهلبیت به ما رسیده است و فضیلت و اثر و برکت برای آن ذکر شده است، شاید اصلاً نظیری نداشته باشد، الا در اشک بر سید الشهداء (ع)، زیارت اهلبیت(علیهمالسلام) به خصوص سیدالشهداء است. فضیلت زیارت حضرت به اندازهای است که برای انسان معمولی مثل ما اصلاً باورکردنی نیست. زیارت سیدالشهداء با بهترین اعمال مقایسه شده و افضل آنهاست. با شهادت در راه خدا و در رکاب وجود مقدس نبی اکرم در بعضی زیارات فضیلت هزار شهید بدر را به آدم میدهند.
حج که یکی از سرآمد اعمال است، فرمود: حاجی وقتی به طرف خانهی خدا حرکت میکند، با هر حرکت مرکبش یک حسنه برای او مینویسند. یک سیئه از او پاک میکنند. قدمش را که روی زمین میگذارد یک حسنه دیگر برای او مینویسند. وقتی عملش را تمام کرد به او بشارت میدهند: گذشته تو پاک شده و مواظب آیندهات باش. لذا معصومین(ع) مکرر با خودشان مرکب میبردند اما پیاده به حج میرفتند. اینقدر عمل با فضیلتی است. در روایت هست که کسی موفق به حج نشده بود. گفت: من امسال موفق به حج نشدم. ولی سرمایه زیادی دارم. چقدر انفاق کنم که جای حج را بگیرد. حضرت هادی فرمودند: به اندازه این کوه در راه خدا انفاق کنی طلا و نقره جای این حج را نمیگیرد. عمل خیلی با فضیلت است. ثواب زیارت سیدالشهداء با حج مقایسه شده گاهی گفته شده ثواب یک حج عمره دارد. گاهی گفته شده ثواب هفتاد هزار حج عمره دارد. گاهی گفته شده در هر قدمی که زائر برمیدارد ثواب یک حج عمره به زائر میدهند. با انفاق در راه خدا مقایسه شده افضل انفاقهاست. با بنده آزاد کردن مقایسه شده ثواب آزاد کردن هزار بنده را دارد. در ثواب زیارت کسانی که پیاده میروند، روایتی در کامال الزیارات هست که حضرت فرمودند: برای هر قدمی که زائر برمیدارد حسنه مینویسند. فرمودند: همین که به حائر میرسند که نزدیکی کربلا است، در روایت هست زائر وقتی به حائر میرسد ملائکه به استقبالش میآیند. خدای متعال میفرماید: تو از مفلحین و از منجحین شدی. مفلحین و منجحین در قرآن معرفی شدند. «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُون» مؤمنی که دارای این صفات هست، این مفلح است. فرمود: کسی که به زیارت امام حسین با پای پیاده میآید، به حائر که میرسد مفلح و منجح است. عملش که انجام داد به او میگویند: تو جزء فائزین نوشته شدی. فائزین هم در قرآن فرمود: آنهایی که مقام اطاعت و خشیت و تقوا را با هم دارند، جزء فائزین هستند. وقتی زائر زیارتش را تمام میکند و میخواهد برگردد، یک فرستاده از سوی نبی اکرم که یک ملک است سلام نبی اکرم را به این زائر میرساند و میگویند: پیغمبر خدا به تو سلام مخصوص رساند. بعد هم میگویند: گذشتهها گذشته است. برای آیندهات مواظب باش. این عملی است که با ثوابهای فوق العاده است. زائر امام حسین در روز عرفه مثل کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است. این تعابیری که آمده است در باب زیارات دیگر نیست.
چرا زیارت امام حسین(ع) اینقدر فضیلت دارد؟ یک نکته را اشاره کنم. شاید یک نکته این باشد هدف اصلی رسیدن به خدای متعال که باید او را بپرستیم و بنده او باشیم، همه دین هم برای این است که ما عبد خدا شویم. محبت خدا در ما پیدا شود. مقام محبت و معرفت الهی ما را به عبودیت خدا برساند و عبد مطلق شویم. همه دستورات شرع برای همین است. نماز و روزه، حج، جهاد باید به محبت خدا ختم شود. این عبودیت و مقام بندگی که عهدش را با خدا بستیم همان حرکت در صراط مستقیم است. «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ،وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ»
یکی از عباداتی که به طور ویژه در فرهنگی که از اهلبیت به ما رسیده است و فضیلت و اثر و برکت برای آن ذکر شده است، شاید اصلاً نظیری نداشته باشد، الا در اشک بر سید الشهداء (ع)، زیارت اهلبیت(علیهمالسلام) به خصوص سیدالشهداء است. فضیلت زیارت حضرت به اندازهای است که برای انسان معمولی مثل ما اصلاً باورکردنی نیست. زیارت سیدالشهداء با بهترین اعمال مقایسه شده و افضل آنهاست. با شهادت در راه خدا و در رکاب وجود مقدس نبی اکرم در بعضی زیارات فضیلت هزار شهید بدر را به آدم میدهند.
حج که یکی از سرآمد اعمال است، فرمود: حاجی وقتی به طرف خانهی خدا حرکت میکند، با هر حرکت مرکبش یک حسنه برای او مینویسند. یک سیئه از او پاک میکنند. قدمش را که روی زمین میگذارد یک حسنه دیگر برای او مینویسند. وقتی عملش را تمام کرد به او بشارت میدهند: گذشته تو پاک شده و مواظب آیندهات باش. لذا معصومین(ع) مکرر با خودشان مرکب میبردند اما پیاده به حج میرفتند. اینقدر عمل با فضیلتی است. در روایت هست که کسی موفق به حج نشده بود. گفت: من امسال موفق به حج نشدم. ولی سرمایه زیادی دارم. چقدر انفاق کنم که جای حج را بگیرد. حضرت هادی فرمودند: به اندازه این کوه در راه خدا انفاق کنی طلا و نقره جای این حج را نمیگیرد. عمل خیلی با فضیلت است. ثواب زیارت سیدالشهداء با حج مقایسه شده گاهی گفته شده ثواب یک حج عمره دارد. گاهی گفته شده ثواب هفتاد هزار حج عمره دارد. گاهی گفته شده در هر قدمی که زائر برمیدارد ثواب یک حج عمره به زائر میدهند. با انفاق در راه خدا مقایسه شده افضل انفاقهاست. با بنده آزاد کردن مقایسه شده ثواب آزاد کردن هزار بنده را دارد. در ثواب زیارت کسانی که پیاده میروند، روایتی در کامال الزیارات هست که حضرت فرمودند: برای هر قدمی که زائر برمیدارد حسنه مینویسند. فرمودند: همین که به حائر میرسند که نزدیکی کربلا است، در روایت هست زائر وقتی به حائر میرسد ملائکه به استقبالش میآیند. خدای متعال میفرماید: تو از مفلحین و از منجحین شدی. مفلحین و منجحین در قرآن معرفی شدند. «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُون» مؤمنی که دارای این صفات هست، این مفلح است. فرمود: کسی که به زیارت امام حسین با پای پیاده میآید، به حائر که میرسد مفلح و منجح است. عملش که انجام داد به او میگویند: تو جزء فائزین نوشته شدی. فائزین هم در قرآن فرمود: آنهایی که مقام اطاعت و خشیت و تقوا را با هم دارند، جزء فائزین هستند. وقتی زائر زیارتش را تمام میکند و میخواهد برگردد، یک فرستاده از سوی نبی اکرم که یک ملک است سلام نبی اکرم را به این زائر میرساند و میگویند: پیغمبر خدا به تو سلام مخصوص رساند. بعد هم میگویند: گذشتهها گذشته است. برای آیندهات مواظب باش. این عملی است که با ثوابهای فوق العاده است. زائر امام حسین در روز عرفه مثل کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است. این تعابیری که آمده است در باب زیارات دیگر نیست.
چرا زیارت امام حسین(ع) اینقدر فضیلت دارد؟ یک نکته را اشاره کنم. شاید یک نکته این باشد هدف اصلی رسیدن به خدای متعال که باید او را بپرستیم و بنده او باشیم، همه دین هم برای این است که ما عبد خدا شویم. محبت خدا در ما پیدا شود. مقام محبت و معرفت الهی ما را به عبودیت خدا برساند و عبد مطلق شویم. همه دستورات شرع برای همین است. نماز و روزه، حج، جهاد باید به محبت خدا ختم شود. این عبودیت و مقام بندگی که عهدش را با خدا بستیم همان حرکت در صراط مستقیم است. «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ،وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ»
تاکنون نظری ثبت نشده است