display result search
منو
تفسیر آیه 127 سوره بقره

تفسیر آیه 127 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 1 دقیقه مدت قطعه
  • 504 دریافت شده
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی 127

از آیات و روایات متعدّد استفاده مى ‏شود که خانه کعبه، از زمان حضرت آدم بوده و حضرت ابراهیم (ع) آن را تجدید بنا نموده است. چنانکه آن حضرت در موقع اسکان همسر و فرزندش در سرزمین مکّه مى‏ گوید: «ربّنا انّى اسکنتُ من ذرّیتى بوادٍ غیر ذى زَرع عند بیتک المحرّم» خداوندا بعضى از خاندانم را در این سرزمین خشک و بدون زراعت، در کنار خانه‏ ى تو سکونت دادم. بنابراین در زمان شیر خوارگى حضرت اسماعیل (ع) نیز اثرى از کعبه وجود داشته است. و در سوره‏ ى آل عمران نیز از کعبه به عنوان اوّلین خانه مردم یاد شده است. در آیه مورد بحث نیز سخن از بالا بردن پایه‏ هاى خانه بدست ابراهیم (ع) است و این تعبیر مى‏ رساند که اساس خانه کعبه، قبلاً وجود داشته و ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) آن را بالا برده‏ اند. حضرت على (ع) نیز در خطبه قاصعه مى‏ فرماید: خداوند تمام مردم را از زمان حضرت آدم تا ابد، با همین کعبه و سنگ‏ هاى آن آزمایش مى‏ نماید.
ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) در کار مساوى نبودند. در حدیث مى‏ خوانیم: ابراهیم بنّایى مى‏ کرد و اسماعیل سنگ به دست پدر مى‏ داد. و شاید به سبب همین تفاوت، میان نام آن دو بزرگوار فاصله گذاشته است. «یرفع ابراهیم القواعد من البیت و اسماعیل»


پیام ها:

1- بانیان کارهاى نیک را فراموش نکنیم. «اذیرفع» «اذ» یعنى گذشته را یاد کن.
2- در مسیر اهداف الهى، کار بنّایى و کارگرى نیز عبادت است. لذا از خداوند قبولى آنرا مى‏ خواهند. «یرفع ابراهیم القواعد... ربنّا تقبّل منّا»
3- کار مهم نیست، قبول شدن آن اهمیّت دارد. حتّى اگر کعبه بسازیم، ولى مورد قبول خدا قرار نگیرد، ارزش ندارد. «ربّنا تقبّل»
4- کارهاى خود را در برابر عظمت خداوند، قابل ذکر ندانیم. حضرت ابراهیم (ع) نامى از کار و بنایى خود نبرد و فقط گفت: «ربّنا تقبّل منّا»
5 - در روایات آمده است: از شرایط استجابت و آداب دعا، ستایش خداوند است. ابراهیم (ع) دعاى خود را با ستایش پروردگار همراه ساخته است. «انّک انت السمیع العلیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 1:56

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن