- 1099
- 1000
- 1000
- 1000
راه رسیدن به وادی ایمن، جلسه پنجم
سخنرانی از آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «راه رسیدن به وادی ایمن»، جلسه پنجم، حقیقت توحید و شجره ولایت، سال 1398
وادی توحید وادی امن و وادی شرک وادی ناامنی است. اگر کسی قدم در وادی توحید گذاشت و از تکیه به مخلوقات عبور کرد، به امنیت رسیده است چرا که مقام ایمان مقام امن است. خداوند در قرآن وقتی می خواهد توحید را توضیح بدهد، آن را به «کلمه طیبه» توصیف می کند که ریشه اش ثابت است، بنابراین انسان با تکیه بر آن در امنیت است اما وقتی می خواهد «کلمه خبیثه» را توضیح بدهد، آن را به درختی تشبیه می کند که ریشه اش قرار ندارد چرا که خود این اسباب ناامن هستند؛ پس چطور انسان می تواند به آن تکیه کند؟! برای همین هم هست که تا انسان تکیه بر اسباب داشته باشد، مستحق ناامنی است. البته در خیلی جاها کفر و ایمان با هم خلط شده اند و انسان برای قرار گرفتن در وادی ایمان باید به معصوم متصل شود. درباره حقیقت وادی توحید هم باید گفت که حقیقت این وادی ولایت معصوم است؛ همچنین حقیقت وادی شرک ولایت ائمه جور است. انسان با محبت معصوم وارد وادی ایمن می شود و از آن جا سیره اش با معصوم ادامه پیدا می کند.
وادی توحید وادی امن و وادی شرک وادی ناامنی است. اگر کسی قدم در وادی توحید گذاشت و از تکیه به مخلوقات عبور کرد، به امنیت رسیده است چرا که مقام ایمان مقام امن است. خداوند در قرآن وقتی می خواهد توحید را توضیح بدهد، آن را به «کلمه طیبه» توصیف می کند که ریشه اش ثابت است، بنابراین انسان با تکیه بر آن در امنیت است اما وقتی می خواهد «کلمه خبیثه» را توضیح بدهد، آن را به درختی تشبیه می کند که ریشه اش قرار ندارد چرا که خود این اسباب ناامن هستند؛ پس چطور انسان می تواند به آن تکیه کند؟! برای همین هم هست که تا انسان تکیه بر اسباب داشته باشد، مستحق ناامنی است. البته در خیلی جاها کفر و ایمان با هم خلط شده اند و انسان برای قرار گرفتن در وادی ایمان باید به معصوم متصل شود. درباره حقیقت وادی توحید هم باید گفت که حقیقت این وادی ولایت معصوم است؛ همچنین حقیقت وادی شرک ولایت ائمه جور است. انسان با محبت معصوم وارد وادی ایمن می شود و از آن جا سیره اش با معصوم ادامه پیدا می کند.
کاربر مهمان