display result search
منو
تفسیر آیه 16 - 21 سوره انشقاق

تفسیر آیه 16 - 21 سوره انشقاق

  • 1 تعداد قطعات
  • 2 دقیقه مدت قطعه
  • 215 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انشقاق- آیه‌ 16 - 21

فَلَا أُقْسِمُ بَالشَّفَقِ

وَالَّیْلِ وَمَا وَسَقَ

وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ

لَتَرْکَبُنَّ طَبَقاً عَن طَبَقٍ

فَمَا لَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ

وَ إِذَا قُرِئَ عَلَیْهِمُ الْقُرْآنُ لَا یَسْجُدُونَ‏

ترجمه
به شفق، (سرخى بعد از غروب) سوگند مى‏خورم،
و به شب و آنچه (زیر پرده سیاهى خود) جمع مى‏کند سوگند،
و به ماه آنگاه که کامل گردد سوگند.
که شما همواره از حالى به حال دیگر درآیید.
پس آنان را چه شده که ایمان نمى‏آورند؟
و آنگاه که قرآن بر آنان خوانده شود، سجده نمى‏کنند؟


«یَحور» از «حور» به معناى رجوع و بازگشت است و مراد از آن بازگشت به حیات اخروى در قیامت مى‏باشد.
«طَبَق» به معناى تطبیق و انطباق است، یعنى قرار گرفتن دو چیز روى هم و به حالت نیز گفته مى‏ شود، چون روح انسان با آن حالت منطبق شده است. پس «لترکبن طبقاً عن طبق» یعنى شما بر حالتى وخصلتى سوار مى‏شوید که مثل مَرکبى شما را به‏ سوى مقصد مى ‏برد.
همان گونه که در آستانه غروب، سرخى نمودار مى ‏شود، سپس سیاهى شب آن را مى‏پوشاند و آنگاه نور مهتاب بر تاریکى شب پرتو مى‏افکند و این حالات یکى پس از دیگرى مى ‏آید، شما انسان‏ها نیز یکى پس از دیگرى آمده و داراى حالاتى گوناگون در مسیر تکامل به سوى خدا هستید.
مراد از «لترکبنّ طبقاً عن طبق»، مراحل مختلف زندگى است که انسان در مسیر حرکتش به سوى پروردگار آنها را طى مى‏کند. حیات دنیوى، حیات برزخى و حیات اخروى.
ممکن است مراد از «لترکبنّ طبقاً عن طبق» این باشد که سرنوشت شما، طبق سرنوشت اقوام گذشته است. اگر مثل آنان انکار کنید، هلاک مى‏ شوید و اگر مثل آنان ایمان آورید، نجات مى‏یابید. حدیثى نیز این معنا را تأیید مى‏ کند.
مراد از سجده در آیه «اذا قرى‏ء القرآن لا یسجدون»، خضوع و تصدیق و ایمان است و گرنه باید هر آیه‏اى که تلاوت شود مردم به سجده افتند.


پیام ها
1- منشأ بدبختى انسان، غفلت از معاد یا انکار آن است. «ظنَّ ان لن یحور»
2- منکران معاد بر اساس گمان انکار مى‏ کنند نه علم. «ظنّ ان لن یحور»
3- ریشه خوشى‏ هاى مستانه، غفلت از آخرت است. «کان فى اهله مسرورا... ظنّ ان لن یحور»
4- عقل و احتیاط حکم مى‏ کند که اگر یقین به قیامت ندارید، لااقل به وقوع آن گمان داشته باشید، «یظنّون انهم ملاقوا ربّهم» نه آنکه به عدم وقوع قیامت گمان برید که منشأ هلاکت است. «ظنّ ان لن یحور»
5 - نتیجه قرائت قرآن باید عبودیّت و تسلیم باشد. «اذا قرى‏ء... القرآن لا یسجدون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 2:56

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی