- 3397
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 26 - 29 سوره تکویر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تکویر- آیه 26 - 29
فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ
لِمَن شَآءَ مِنکُمْ أَن یَسْتَقِیمَ
وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّا أَن یَشَآءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ
ترجمه
پس به کجا مىروید؟
آن (قرآن) جز پند و تذکّرى براى جهانیان نیست.
براى هر کس از شما که بخواهد راستى و درستى پیشه کند.
و شما نمىخواهید جز آنچه خداوند، پروردگار جهانیان بخواهد.
پیام ها
1- انسان بى هدف و بى مکتب نداریم، حتى کفار و مشرکان براى خود راه و مرامى دارند، «لکم دینکم» آنچه مهم است، انتخاب راه درست است. «این تذهبون»
2- قرآن، بهترین وسیله پند، تذکّر و موعظه است. «ان هو الاّ ذکر»
3- قرآن، براى همه جهانیان است و به زمان و مکان و نژاد خاصى وابسته نیست. «للعالمین»
4- در شیوه تبلیغ، تذکّر آرى ولى اجبار نه. «ذکر للعالمین لمن شاء منکم ان یستقیم»
5 - راهیابى به راه راست و پایدارى در آن، در گرو خواست خود انسان است. «لمن شاء منکم ان یستقیم»
6- راه قرآن، راه مستقیم است و به دور از هرگونه افراط و تفریط و اعوجاج مى باشد. «لمن شاء منکم ان یستقیم»
7- خواست ما در مدار خواست خداست، نه به اجبار او، که در این صورت، خواست ما بى معنا مى شود. «و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه»
8 - انسان، نه بى اراده است و نه خود مختار. «و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه»
9- مشیّت خداوند بر مبناى ربوبیّت اوست. «یشاء اللّه ربّ العالمین»
10- چون خداوند ربّ العالمین است و بر همه امور تسلّط دارد، پس خواست انسان نیز مشروط به خواست اوست. «و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه ربّ العالمین»
مثلاً در ماشین هاى تعلیم رانندگى، دو دستگاه گاز و ترمز وجود دارد؛ یکى زیر پاى کارآموز و دیگرى زیر پاى مربّى. در این ماشین کارآموز مىتواند از گاز و ترمز سمت خود استفاده کند، ولى به شرط آنکه مربّى هم بخواهد. یا نظیر چکهاى دو امضائى که هر یک از دو صاحب امضا مى تواند امضا کند، اما اثر و پرداخت چک زمانى است که دیگرى نیز آن را امضا کرده باشد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ
لِمَن شَآءَ مِنکُمْ أَن یَسْتَقِیمَ
وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّا أَن یَشَآءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ
ترجمه
پس به کجا مىروید؟
آن (قرآن) جز پند و تذکّرى براى جهانیان نیست.
براى هر کس از شما که بخواهد راستى و درستى پیشه کند.
و شما نمىخواهید جز آنچه خداوند، پروردگار جهانیان بخواهد.
پیام ها
1- انسان بى هدف و بى مکتب نداریم، حتى کفار و مشرکان براى خود راه و مرامى دارند، «لکم دینکم» آنچه مهم است، انتخاب راه درست است. «این تذهبون»
2- قرآن، بهترین وسیله پند، تذکّر و موعظه است. «ان هو الاّ ذکر»
3- قرآن، براى همه جهانیان است و به زمان و مکان و نژاد خاصى وابسته نیست. «للعالمین»
4- در شیوه تبلیغ، تذکّر آرى ولى اجبار نه. «ذکر للعالمین لمن شاء منکم ان یستقیم»
5 - راهیابى به راه راست و پایدارى در آن، در گرو خواست خود انسان است. «لمن شاء منکم ان یستقیم»
6- راه قرآن، راه مستقیم است و به دور از هرگونه افراط و تفریط و اعوجاج مى باشد. «لمن شاء منکم ان یستقیم»
7- خواست ما در مدار خواست خداست، نه به اجبار او، که در این صورت، خواست ما بى معنا مى شود. «و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه»
8 - انسان، نه بى اراده است و نه خود مختار. «و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه»
9- مشیّت خداوند بر مبناى ربوبیّت اوست. «یشاء اللّه ربّ العالمین»
10- چون خداوند ربّ العالمین است و بر همه امور تسلّط دارد، پس خواست انسان نیز مشروط به خواست اوست. «و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه ربّ العالمین»
مثلاً در ماشین هاى تعلیم رانندگى، دو دستگاه گاز و ترمز وجود دارد؛ یکى زیر پاى کارآموز و دیگرى زیر پاى مربّى. در این ماشین کارآموز مىتواند از گاز و ترمز سمت خود استفاده کند، ولى به شرط آنکه مربّى هم بخواهد. یا نظیر چکهاى دو امضائى که هر یک از دو صاحب امضا مى تواند امضا کند، اما اثر و پرداخت چک زمانى است که دیگرى نیز آن را امضا کرده باشد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است