display result search
منو
تفسیر آیه 8 - 14 سوره مدثر

تفسیر آیه 8 - 14 سوره مدثر

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 216 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مدثر- آیه‌ 8 -14

فَإِذَا نُقِرَ فِى النَّاقُورِ

فَذَ لِکَ یَوْمَئِذٍ یَوْمٌ عَسِیرٌ

عَلَى الْکَافِرِینَ غَیْرُ یَسِیرٍ

ذَرْنِى وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِیداً

وَ جَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَّمْدُوداً

وَبَنِینَ شُهُوداً

وَ مَهَّدتُّ لَهُ تَمْهِیداً

ترجمه
پس هنگامى که در صور دمیده شود.
پس آن روز، روز سختى است.
بر کافران آسان نیست.
مرا واگذار با آن که خود به تنهایى آفریدم.
و به او مالى پیوسته و در حال فزونى دادم.
و پسرانى که در کنارش حاضرند.
وبراى او اسباب کامیابى را به طور کامل آماده کردم.


«ناقور» چیزى است که براى ایجاد صدا بر آن مى‏ کوبند، همچون طبل و یا در آن مى‏دمند همچون شیپور و مراد از آن در اینجا همان نفخ در صور است که در آیات دیگر مى‏ فرماید: «فاذا نفخ فى الصور» به نوک پرندگان «منقار» گویند، چون وسیله کوبیدن و سوراخ کردن است و صداى شیپور، گویا گوش را سوراخ مى‏کند و در مغز فرو مى‏ رود.
در قرآن، به دو نفخ در صور تصریح شده است: نفخه‏ اوّل که در اثر آن همه مى‏ میرند و نفخه‏ دوم که در اثر آن دوباره همه زنده مى‏ شوند.
در نزدیکى مسجدالحرام مرکزى به نام «دارالنّدوه» بود که مشرکان براى مشورت در آن جمع مى‏شدند. ولید بن مغیره که فردى سرشناس و به داشتن عقل و درایت معروف بود، در مجلسى در آن مرکز گفت: بیایید براى مقابله با محمّد، حرف‏هاى خود را یکى کنیم و به زائران کعبه درباره محمّد یک پاسخ بدهیم. یک نفر گفت: مى‏گوییم: محمّد شاعر است، دیگرى گفت: مى‏ گوییم: او کاهن است، سوّمى گفت: مى‏ گوییم: او مجنون است. ولید چهره در هم کشید و گفت: ما شعرهاى بسیارى شنیده‏ ایم امّا سخن محمّد شباهتى به شعر ندارد، و در او اثرى از جنون نیست و کلامش نیز با کاهنان تفاوت دارد. بالاخره تصمیم گرفتند که بگویند: محمّد ساحر است و میان افراد خانواده جدایى مى ‏اندازد و حتّى در یک خانه، کسانى که به او ایمان آورده‏ اند از سایر اعضاى خانواده جدا مى‏ شوند.
در این آیات، خداوند، در مورد ولید مى‏ گوید: من او را آفریدم و به او مال و فرزند بسیار دادم، اما او از فکر و توان خود سوء استفاده کرد و در برابر پیامبر من ایستاد. پس مرگ بر او باد.
مراد از «وحیداً» در «خلقت وحیداً» یکى از معانى زیر است:
1- «وحید»، صفت مخلوق است، یعنى او تک و تنها و ناتوان ونادار بود و من به او نعمت دادم.
2- «وحید»، صفت خالق است، یعنى من به تنهایى او را آفریدم و اکنون هم خودم به تنهایى به حساب او مى‏رسم.

پیام ها
1- پایان این جهان و آغاز جهان دیگر، با صدایى وحشتناک و عظیم است. «نقر فى النّاقور»
2- قیامت براى کافران بسیار سخت است و با گذشت زمان هم انسان‏کافر با آن سختى‏ها خو نمى‏ گیرد و براى او آسان نمى‏شود. «عسیر... غیر یسیر»
3- خداوند، پیامبرش را دلدارى مى‏ دهد که دشمن را به من واگذار. «ذرنى...»
4- هم اصل آفرینش و هم امور زندگى به دست خداوند است. «خلقت... جعلت»
5 - اگر امروز اموال و فرزندان در اطراف ما هستند، گرفتار غرور نشویم و فراموش نکنیم که روزى، تنها آمده ‏ایم و تنها مى‏ رویم. «خلقت وحیداً»
6- دارایى بشر به اراده و مشیّت خداوند وابسته است، نعمت‏هاى داده شده را در اثر علم و هنر خود ندانید. «جعلت... مهّدت»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:14

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی