display result search
منو
تفسیر آیه 46 - 50 سوره قلم

تفسیر آیه 46 - 50 سوره قلم

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 169 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قلم- آیه 46 - 50

أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ

أَمْ عِندَهُمُ الْغَیْبُ فَهُمْ یَکْتُبُونَ

فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَلَا تَکُن کَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى‏ وَ هُوَ مَکْظُومٌ

لَّوْلَا أَن تَدَارَکَهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَآءِ وَ هُوَ مَذْمُومٌ

فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِینَ‏

ترجمه
آیا (در برابر انجام رسالت) مزدى درخواست مى‏کنى که آنان از پرداخت آن سنگین بارند؟
یا اسرار غیب نزد آنهاست و آن ها مى‏ نویسند.
پس براى (تحقّق) فرمان پروردگارت صبر کن و همانند (یونس) صاحب ماهى مباش آن گاه که با دلى پر اندوه ندا در داد. اگر رحمت پروردگارش او را در نیافته بود، قطعاً به صحرائى بى‏ گیاه افکنده مى‏شد، در حالى که مستحقّ مذمّت بود.
پس خداوند او را برگزید و از شایستگان قرارش داد.


«مَغرم» از «غرامت» به معناى ضررى است که به انسان مى ‏رسد بدون اینکه جنایت یا خیانتى کرده باشد.
«مُثقلون»، از «ثِقل» به معناى سنگینى است، خواه مادى باشد، خواه روحى.
«مَکظوم» به کسى گویند که از غم و اندوه پر شده باشد.
آیات، 46 و 47 این سوره، شبیه آیات 40 و 41 سوره طور است.
خداوند در قرآن، حدود بیست مرتبه پیامبرش را به صبر دعوت کرده است زیرا ارشاد مردم صبر و مقاومت لازم دارد.
در سوره شعراء، شعار تمام انبیا این است که ما از شما مردم مزد نمى‏خواهیم. «وما اسئلکم علیه من اجر»
کفّار در آیه 45 با جمله «انّ کیدى متین» تهدید شدند، پس خداوند براى آنان حکم و برنامه‏اى دارد، تو صبر کن و در نفرین عجله نکن. «فاصبر لحکم ربّک»
سؤال: مراد از «نعمت پروردگار» که یونس دریافت کرد چه بود؟
پاسخ: هم نعمت مادى به او رو کرد، زیرا او غرق نشد و ماهى او را بلعید، در شکم ماهى زنده ماند و سپس او را بیرون آورد.
و هم نعمت معنوى که توفیق عذرخواهى و پذیرش توبه او باشد، زیرا هیچ توبه و اطاعتى از انسان سر نمى‏ زند مگر با توفیق الهى.
سؤال: با اینکه حضرت یونس مورد لطف قرار گرفت، پس چرا باز هم به بیابان خشک پرتاب شد؟ چنانکه در سوره صافات مى‏ فرماید: «فنبذناه بالعراء و هو سقیم و انبتنا علیه شجرة من یقطین» ما او را در بیابان خشک فرو نهادیم در حالى که او بیمار بود و بوته‏اى از کدو بر بدن او رویاندیم (تا شفا یافت).
پاسخ: پرتاب به بیابان همراه با درمان بیمارى، لطف است، ولى پرتاب با توبیخ مذمّت ابدى قهر است.

پیام ها
1- انبیا از مردم پاداش نمى‏ خواستند. «ام تسئلهم اجراً»
2- به طور طبیعى، مردم از عالم دینى که هدف مادى داشته باشد فرار مى‏ کنند. «فهم من مغرم مثقلون»
3- صبر و مقاومتى مورد سفارش است که براى فرمان خدا باشد، نه از روى یکدندگى و لجاجت بى‏جا. «فاصبر لحکم ربّک»
4- رهبر جامعه نباید در هیچ شرایطى امّت را رها کند. «لا تکن کصاحب الحوت»
5 - دعا و مناجات، زمینه تدارک الهى است. «نادى‏... تدارکه»
6- توفیق توبه، نعمت الهى است. «تدارکه نعمة من ربّه»
7- توبیخ، ملامت و آوارگى در بیابان هاى خشک، تنها کیفر یک بى صبرى است. «لنبذ بالعراء و هو مذموم»
8 - فریاد و ناله‏اى ارزش دارد که برخاسته از درون باشد، وگرنه نفاق است. «نادى و هو مکظوم»
9- توبه و گفتگو با خداوند، راهى است براى دریافت نعمت‏هاى ویژه. «اذ نادى و هو مکظوم... فاجتباه ربّه»
10- به جاى آنکه افراد را به خاطر یک لغزش طرد کنیم، آنها را تدارک کنیم، ضعف‏ها را برطرف و آنگاه به آنان مسئولیّت دهیم. «تدارکه نعمة من ربّه... فاجتباه ربّه»
11- انتخاب پیامبران تنها بدست خداست. «فاجتباه ربّه»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:37

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    بسیار مفید بود

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی