- 2130
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 43 و 42 سوره قلم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قلم- آیه 42 و 43
یَوْمَ یُکْشَفُ عَن سَاقٍ وَ یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا یَسْتَطِیعُونَ
خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ کَانُواْ یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ
ترجمه
روزى که کار بر آنان دشوار شود و به سجده کردن دعوت شوند ولى نتوانند.
دیدگانشان (از ترس) فرو افتاده و ذلّت و خوارى وجودشان را فرا گرفته است. آنان (در دنیا) به سجده دعوت مى شدند در حالى که سالم بودند (ولى سجده نکردند و امروز دیگر عاجزند.)
مراد از«یُکشف عن ساق» همان اصطلاحى است که در فارسى مى گوییم: کارد به استخوانش رسیده است.
در حدیثى از امام صادق (ع) مى خوانیم: در آن روز بر دهانها مهر زده شود، ترس تمام وجود را فرا گیرد، چشمها خیره و جانها به حنجره ها رسد.
در سوره فرقان آیه 60 مى خوانیم: «و اذا قیل لهم اسجدوا للرحمن قالوا و ما الرحمن انسجد لما تأمرنا» هرگاه به آنان گفته شود: در برابر خداى رحمان سجده کنید، گویند: رحمن کیست؟ آیا به آنچه دستور مى دهى سجده کنیم؟ آیه مورد بحث که مى فرماید: «کانوا یدعون الى السجود» اشاره به آن آیه دارد.
مراد از دعوت به سجده در دنیا «کانوا یدعون الى السجود و هم سالمون» یا نداى اذان است که مردم را به نماز و سجده دعوت مى کند یا آیاتى که فرمان عبادت دارد و یادستوراتى که عمل به آن، نوعى سجده و تواضع و فروتنى در برابر خداوند است، بگذریم که سجده اوج عبادت است.
پیام ها
1- قیامت، روز بُروز سختىها است. «یکشف عن ساق»
2- قیامت، تجسّم دنیاست. آن که در دنیا اهل سجده نبوده است، در قیامت، توان سجده ندارد. «یدعون الى السّجود فلا یستطیعون»
3- کسانى که از فرصت اختیار و سلامتى استفاده نکنند، در انتظار روزى باشند که هیچ یک از این فرصت ها را نخواهند داشت. «یدعون الى السّجود و هم سالمون»
4- مجرم، رویى براى سربلند کردن و نگاه کردن ندارد. «خاشعة ابصارهم»
5 - ذلّت قیامت فراگیر است. «ترهقهم ذلّة»
6- کسى که خشوع انتخابى در برابر خدا را نپذیرد، در آن روز خشوع و ذلّت اجبارى را خواهد پذیرفت. «خاشعة... ترهقهم ذلّة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَوْمَ یُکْشَفُ عَن سَاقٍ وَ یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا یَسْتَطِیعُونَ
خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ کَانُواْ یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ
ترجمه
روزى که کار بر آنان دشوار شود و به سجده کردن دعوت شوند ولى نتوانند.
دیدگانشان (از ترس) فرو افتاده و ذلّت و خوارى وجودشان را فرا گرفته است. آنان (در دنیا) به سجده دعوت مى شدند در حالى که سالم بودند (ولى سجده نکردند و امروز دیگر عاجزند.)
مراد از«یُکشف عن ساق» همان اصطلاحى است که در فارسى مى گوییم: کارد به استخوانش رسیده است.
در حدیثى از امام صادق (ع) مى خوانیم: در آن روز بر دهانها مهر زده شود، ترس تمام وجود را فرا گیرد، چشمها خیره و جانها به حنجره ها رسد.
در سوره فرقان آیه 60 مى خوانیم: «و اذا قیل لهم اسجدوا للرحمن قالوا و ما الرحمن انسجد لما تأمرنا» هرگاه به آنان گفته شود: در برابر خداى رحمان سجده کنید، گویند: رحمن کیست؟ آیا به آنچه دستور مى دهى سجده کنیم؟ آیه مورد بحث که مى فرماید: «کانوا یدعون الى السجود» اشاره به آن آیه دارد.
مراد از دعوت به سجده در دنیا «کانوا یدعون الى السجود و هم سالمون» یا نداى اذان است که مردم را به نماز و سجده دعوت مى کند یا آیاتى که فرمان عبادت دارد و یادستوراتى که عمل به آن، نوعى سجده و تواضع و فروتنى در برابر خداوند است، بگذریم که سجده اوج عبادت است.
پیام ها
1- قیامت، روز بُروز سختىها است. «یکشف عن ساق»
2- قیامت، تجسّم دنیاست. آن که در دنیا اهل سجده نبوده است، در قیامت، توان سجده ندارد. «یدعون الى السّجود فلا یستطیعون»
3- کسانى که از فرصت اختیار و سلامتى استفاده نکنند، در انتظار روزى باشند که هیچ یک از این فرصت ها را نخواهند داشت. «یدعون الى السّجود و هم سالمون»
4- مجرم، رویى براى سربلند کردن و نگاه کردن ندارد. «خاشعة ابصارهم»
5 - ذلّت قیامت فراگیر است. «ترهقهم ذلّة»
6- کسى که خشوع انتخابى در برابر خدا را نپذیرد، در آن روز خشوع و ذلّت اجبارى را خواهد پذیرفت. «خاشعة... ترهقهم ذلّة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است