- 1618
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 34- 41 سوره قلم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قلم- آیه 34 - 41
إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ
أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ کَالْمُجْرِمِینَ
مَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ
أَمْ لَکُمْ کِتَابٌ فِیهِ تَدْرُسُونَ
إِنَّ لَکُمْ فِیهِ لَمَا تَخَیَّرُونَ
أَمْ لَکُمْ أَیْمَانٌ عَلَیْنَا بَالِغَةٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ إِنَّ لَکُمْ لَمَا تَحْکُمُونَ
سَلْهُمْ أَیُّهُم بِذَ لِکَ زَعِیمٌ
أَمْ لَهُمْ شُرَکَآءُ فَلْیَأْتُواْ بِشُرَکَآئِهِمْ إِن کَانُواْ صَادِقِینَ
ترجمه
همانا براى پروا پیشه گان نزد پروردگارشان باغهاى پر نعمت است.
آیا ما مسلمانان را همچون مجرمان قرار مى دهیم؟
شما را چه شده، چگونه داورى مى کنید؟
آیا براى شما مکتوبى است که در آن مى خوانید،
هر چه را اختیار کنید براى شما خواهد بود؟
یا مگر براى شما بر گردن ما پیمانهائى است که تا روز قیامت، هرچه را حکم کنید براى شما باشد؟
از آنان سؤال کن که کدام یک از آنان ضامن این ادعا است؟
یا براى آنان شریکانى است (که در قیامت به دادشان رسد) پس اگر راستگو هستند، شریکانشان را بیاورند.
گروهى مى گفتند: قیامتى نیست و اگر باشد، در آنجا نیز ما در رفاه کامل خواهیم بود. «و ما اظنّ الساعة قائمة و لئن رجعت الى ربّى اَنّ لى عنده للحسنى» این آیات، پاسخ آن تفکر باطل است.
پیام ها
1- در تربیت و ارشاد، باید همراه هشدار، تشویق نیز باشد. «ولعذاب الآخرة اکبر - انّ للمتّقین»
2- باغ هاى بهشت مملو از نعمت است،بر خلاف باغ هاى دنیوى که در کنار نعمت هایش دردسرها و آفتهایى است.(جنات النعیم)
3- کیفر و پاداش، بر اساس عدالت است. «افنجعل المسلمین کالمجرمین»
4- عدالت را هر وجدان و فطرت سالمى مىپسندد. «افنجعل المسلمین کالمجرمین»
5 - استناد و استدلال باید یا به کتاب آسمانى باشد که حجّت است: «ام لکم کتاب» و یا به عقل «ما لکم کیف تحکمون» یا بر اساس تعهّد و پیمان «ام لکم ایمان بالغة»
6- کتابهاى آسمانى تابع تمایلات لجام گسیخته انسانها نیست. «ام لکم کتاب... انّ لکم فیه لما تخیّرون» (در هیچ کتاب آسمانى نیامده که هر چه خواستید بشود.)
7- خداوند، هیچ تعهّدى نداده که حقیقت همان چیزى است که شما حکم مى کنید. «ام لکم ایمان... انّ لکم لما تحکمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ
أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ کَالْمُجْرِمِینَ
مَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ
أَمْ لَکُمْ کِتَابٌ فِیهِ تَدْرُسُونَ
إِنَّ لَکُمْ فِیهِ لَمَا تَخَیَّرُونَ
أَمْ لَکُمْ أَیْمَانٌ عَلَیْنَا بَالِغَةٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ إِنَّ لَکُمْ لَمَا تَحْکُمُونَ
سَلْهُمْ أَیُّهُم بِذَ لِکَ زَعِیمٌ
أَمْ لَهُمْ شُرَکَآءُ فَلْیَأْتُواْ بِشُرَکَآئِهِمْ إِن کَانُواْ صَادِقِینَ
ترجمه
همانا براى پروا پیشه گان نزد پروردگارشان باغهاى پر نعمت است.
آیا ما مسلمانان را همچون مجرمان قرار مى دهیم؟
شما را چه شده، چگونه داورى مى کنید؟
آیا براى شما مکتوبى است که در آن مى خوانید،
هر چه را اختیار کنید براى شما خواهد بود؟
یا مگر براى شما بر گردن ما پیمانهائى است که تا روز قیامت، هرچه را حکم کنید براى شما باشد؟
از آنان سؤال کن که کدام یک از آنان ضامن این ادعا است؟
یا براى آنان شریکانى است (که در قیامت به دادشان رسد) پس اگر راستگو هستند، شریکانشان را بیاورند.
گروهى مى گفتند: قیامتى نیست و اگر باشد، در آنجا نیز ما در رفاه کامل خواهیم بود. «و ما اظنّ الساعة قائمة و لئن رجعت الى ربّى اَنّ لى عنده للحسنى» این آیات، پاسخ آن تفکر باطل است.
پیام ها
1- در تربیت و ارشاد، باید همراه هشدار، تشویق نیز باشد. «ولعذاب الآخرة اکبر - انّ للمتّقین»
2- باغ هاى بهشت مملو از نعمت است،بر خلاف باغ هاى دنیوى که در کنار نعمت هایش دردسرها و آفتهایى است.(جنات النعیم)
3- کیفر و پاداش، بر اساس عدالت است. «افنجعل المسلمین کالمجرمین»
4- عدالت را هر وجدان و فطرت سالمى مىپسندد. «افنجعل المسلمین کالمجرمین»
5 - استناد و استدلال باید یا به کتاب آسمانى باشد که حجّت است: «ام لکم کتاب» و یا به عقل «ما لکم کیف تحکمون» یا بر اساس تعهّد و پیمان «ام لکم ایمان بالغة»
6- کتابهاى آسمانى تابع تمایلات لجام گسیخته انسانها نیست. «ام لکم کتاب... انّ لکم فیه لما تخیّرون» (در هیچ کتاب آسمانى نیامده که هر چه خواستید بشود.)
7- خداوند، هیچ تعهّدى نداده که حقیقت همان چیزى است که شما حکم مى کنید. «ام لکم ایمان... انّ لکم لما تحکمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان