display result search
منو
تفسیر آیه 9 - 11 سوره ملک

تفسیر آیه 9 - 11 سوره ملک

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 332 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ملک- آیه 9 - 11

قَالُواْ بَلَى‏ قَدْ جَآءَنَا نَذِیرٌ فَکَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شَىْ‏ءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِى ضَلاَلٍ کَبِیرٍ

وَقَالُواْ لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِى أَصْحَابِ السَّعِیرِ

فَاعْتَرَفُواْ بِذَنبِهِمْ فَسُحْقاً لِّأَصْحَابِ السَّعِیرِ

ترجمه
گویند: چرا، همانا هشداردهنده به سراغ ما آمد، ولى ما تکذیب کردیم و گفتیم: خداوند چیزى نازل نکرده است و شما جز در گمراهى بزرگى نیستید.
و گویند: اگر ما (حق را) مى‏شنیدیم یا تعقل مى‏کردیم، در زمره اهل آتش نبودیم.
پس به گناه خود اعتراف نمایند، پس لعنت بر اهل آتش باد.


در این سه آیه، به سه اعتراف کافران در قیامت اشاره شده است:
الف) اعتراف به آمدن انبیا و تکذیب آنان. «بلى قد جاءنا نذیر فکذّبنا»
ب) اعتراف به عدم تعقل و استماع سخن حق. «لو کنّا نسمع او نعقل»
ج) اعتراف به ارتکاب گناه. «فاعترفوا بذنبهم»
در آیه 26 سوره فصّلت مى‏ خوانیم که مخالفان مى ‏گفتند: «لا تسمعوا لهذا القرآن» به این قرآن گوش فراندهید ولى در آن روز خواهند گفت: اى کاش گوش مى ‏دادیم! «لو کنّا نسمع»

پیام ها
1- خداوند که هدفش تکامل معنوى انسان است، باید رهبر آسمانى بفرستد وگرنه این هدف عملى نمى‏شود. «قالوا بلى قد جاءنا نذیر»
2- نتیجه انکار عمدى و آگاهانه دین دوزخ است. «القوا فیها... جاءنا نذیر فکذّبنا»
3- خلافکار کار خود را توجیه مى‏ کند. (کافران براى توجیه تکذیب خود مى‏گفتند: اصلاً خدا چیزى نازل نکرده است.) «فکذّبنا وقلنا ما نزّل اللّه من شى‏ء»
4- ریشه تکذیب، عدم تعقّل است. «کذّبنا... لو کنّا نسمع او نعقل» (تعالیم اسلام مطابق با عقل است، اگر تعقل مى‏ کردیم مؤمن مى‏ شدیم.)
5 - عقل واقعى آن است که انسان حق را بشنود، بپذیرد و پیروى کند تا از قهر الهى خود را نجات دهد. «لو کنّا نسمع او نعقل ما کُنّا فى اصحاب السّعیر»
6- روحیه لجاجت به جایى مى ‏رسد که گمراهان، به پیامبران الهى نسبت گمراهى مى‏ دهند، آنهم گمراهى بزرگ! «ان انتم الاّ فى ضلال کبیر»
7- اعتراف به گناه در دنیا ممکن است سبب عفو شود، ولى در آخرت هرگز. «فاعترفوا بذنبهم... اصحاب السّعیر»
8 - کفّار در قیامت هم شکنجه جسمى مى‏شوند: «اصحاب السعیر»، هم شکنجه روحى. «سُحقاً» (دور بودن از رحمت الهى)


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:53

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی