display result search
منو
تفسیر آیه 11 سوره تحریم

تفسیر آیه 11 سوره تحریم

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 359 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تحریم- آیه 11

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِ‏ّابْنِ لِى عِندَکَ بَیْتاً فِى الْجَنَّةِ وَنَجِّنِى مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِى مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ‏

ترجمه
و خداوند براى کسانى که ایمان آورده ‏اند، به همسر فرعون مثل زده است. آن گاه که گفت: پروردگارا! براى من نزد خویش در بهشت خانه ‏اى بساز و مرا از فرعون و کردار او نجات بده و مرا از گروه ستمگر رهایى بخش.


در آیات قبل، دو نمونه زن بد (همسر نوح و لوط) معرّفى شد و در آیات 11 و 12، دو نمونه زن خوب معرّفى مى‏ شود. (همسر فرعون و حضرت مریم)
هنگامى که آسیه، (همسر فرعون) معجزه حضرت موسى را دید، به او ایمان آورد و فرعون، به کیفر این کار، دست و پایش را به زمین میخکوب کرد و او را زیر آفتاب سوزان قرار داد. هنگامى که آسیه آخرین لحظه‏ هاى عمر خود را مى‏ گذرانید، دعایش این بود، «ربّ ابن لى عندک بیتاً فى الجنّة»
لازم نیست الگو، پیامبر یا امام معصوم باشد و لازم نیست سابقه توحیدى داشته باشد. زن فرعون، نه معصوم بود و نه موحّد، بلکه با دیدن معجزه موسى‏ ایمان آورد.
در معرّفى الگو و تجلیل از شخصیت‏ها، فرقى میان زن و مرد نیست. قرآن به پیامبرش دستور مى‏ دهد که یاد ابراهیم را زنده نگه دار: «واذکر فى الکتاب ابراهیم» و یادآور مریم باش: «واذکر فى الکتاب مریم» چنانکه در این آیه، همسر فرعون را معرّفى مى‏ کند. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرائة فرعون»

سیماى همسر فرعون‏
1. محیطزده نبود و جامعه شخصیّت او را نساخته بود. او با منطق در برابر رژیمى فاسد ایستاد.
2. زرق و برق زده نبود و به تمام مظاهر دنیوى پشت کرد و از کاخ و رفاه و مادیات گذشت.
3. فضاى سکوت و خفقان را شکست.
4. صبور بود و زیر شکنجه جان داد و به شهادت رسید، ولى از راه و مکتبش دست بر نداشت.
5. حامى رهبر معصوم زمان خود، حضرت موسى‏ بود.
6. بلند همّت بود. او به کمتر از بهشت و قرب خدا قانع نبود.
7. شهامت داشت و تهدیدات فرعون در او أثر نگذاشت.
8. رضاى خالق را بر رضاى خلق مقدم داشت.
9. منطق و عقل و وحى را بر مسایل خانوادگى ترجیح مى ‏داد.
10. با نهى از منکر خود که گفت: «لاتقتلوه» موسى را در کودکى از مرگ نجات داد.
همسر فرعون ثابت کرد بسیارى از شعارهایى که در طول زمان، جزو فرهنگ مردم شده، غلط است و باید آن را عوض کرد.
مى‏ گویند: خواهى نشوى رسوا، هم رنگ جماعت شو، امّا او گفت: من هم رنگ جماعت نمى‏ شوم و رسوا هم نمى ‏شوم.
مى‏گویند: یک دست صدا ندارد، امّا او ثابت کرد که یک نفر نیز مى‏تواند موج ایجاد کند.
مى ‏گویند: زن شخصیّت مستقل ندارد، امّا او ثابت کرد زن در انتخاب راه مستقل است.
مى گویند: با مشت نمى‏ شود به جنگ درفش رفت، امّا او ثابت کرد حق ماندنى است و اگر مشت روى آهن اثر ندارد، روى افکار عمومى در تاریخ اثر دارد.
مى‏ گویند: با یک گل بهار نمى‏ شود، امّا او ثابت کرد اگر خدا بخواهد با یک گل بهار مى شود.
مى ‏گویند: فلانى نمک خورد و نمک‏گیر شد، همسر فرعون نان و نمک فرعون را خورد، ولى از عقیده او متنفّر بود و مى ‏گفت: «نجّنى من فرعون» خدایا! مرا از فرعون نجات بده.

انواع خانواده‏ ها در قرآن‏
1. زن و شوهرى که هم‌‏فکر و همگام در کار خیر هستند. (همچون حضرت على و حضرت زهراعلیهما السلام) «یطعمون الطعام»
2. زن و شوهرى که در خباثت هم‏‌فکر و همگام هستند. (ابولهب و همسرش) «تبت یدا ابى لهب... وامرأته حمّالة الحطب»
3. خانواده ‏اى که مرد خوب، امّا زن بد است. (زن لوط و نوح) «کانتا تحت عبدین... فخانتاهما»
4. خانواده ‏اى که مرد بد، امّا همسر خوب است. (زن فرعون) «مثلاً للّذین آمنوا امرأة فرعون»

پیام ها
1- زن مى‏تواند الگوى مردان تاریخ شود. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرأة فرعون»
2- مقایسه الگوها، از روشهاى تربیت است. «مثلاً للّذین کفروا... مثلاً للّذین آمنوا»
3- فشار محیط و جامعه، وابستگى اقتصادى، زن بودن، تقاضاى همسر و ترس از آوارگى، هیچ کدام دلیل بى دینى نمى‏ شود. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرائة فرعون...»
4- براى اتمام حجت، یک نمونه هم کافى است. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون»
5 - حرف اول را اراده انسان مى ‏زند، نه چیز دیگر. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون»
6- مبارزه با طاغوت، با دعا منافاتى ندارد. «ربّ... نجّنى من فرعون»
7- نجات از طاغوت، پشتوانه معنوى لازم دارد. «ربّ.. نجّنى من فرعون»
8 - مهم‏تر از بهشت، قرب معنوى به خداست. «ربّ ابن لى عندک...»
9- ایمان سبب تنفّر از ستمگران است. زن فرعون به خاطر ایمانى که داشت از تمام رفتارهاى فرعونى متنفر بود. «نجّنى من فرعون و عمله»
10- اطاعت زن از مردم در عقیده لازم نیست، بلکه گاهى باید موضع بگیرد. «نجّنى من فرعون»
11- روابط خانوادگى مرز دارد و همین که به انحراف و کفر رسید باید تغییر کند. «نجّنى من فرعون»
12- تبرّى از کفر، شرط ایمان است. «نجّنى من فرعون و عمله»
13- ابراز تنفّر و انزجار از دیگران، باید ملاک و معیار عقلى و شرعى داشته باشد. «من فرعون... من القوم الظالمین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:39

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی