- 4210
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 11 سوره تحریم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تحریم- آیه 11
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّابْنِ لِى عِندَکَ بَیْتاً فِى الْجَنَّةِ وَنَجِّنِى مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِى مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ
ترجمه
و خداوند براى کسانى که ایمان آورده اند، به همسر فرعون مثل زده است. آن گاه که گفت: پروردگارا! براى من نزد خویش در بهشت خانه اى بساز و مرا از فرعون و کردار او نجات بده و مرا از گروه ستمگر رهایى بخش.
در آیات قبل، دو نمونه زن بد (همسر نوح و لوط) معرّفى شد و در آیات 11 و 12، دو نمونه زن خوب معرّفى مى شود. (همسر فرعون و حضرت مریم)
هنگامى که آسیه، (همسر فرعون) معجزه حضرت موسى را دید، به او ایمان آورد و فرعون، به کیفر این کار، دست و پایش را به زمین میخکوب کرد و او را زیر آفتاب سوزان قرار داد. هنگامى که آسیه آخرین لحظه هاى عمر خود را مى گذرانید، دعایش این بود، «ربّ ابن لى عندک بیتاً فى الجنّة»
لازم نیست الگو، پیامبر یا امام معصوم باشد و لازم نیست سابقه توحیدى داشته باشد. زن فرعون، نه معصوم بود و نه موحّد، بلکه با دیدن معجزه موسى ایمان آورد.
در معرّفى الگو و تجلیل از شخصیتها، فرقى میان زن و مرد نیست. قرآن به پیامبرش دستور مى دهد که یاد ابراهیم را زنده نگه دار: «واذکر فى الکتاب ابراهیم» و یادآور مریم باش: «واذکر فى الکتاب مریم» چنانکه در این آیه، همسر فرعون را معرّفى مى کند. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرائة فرعون»
سیماى همسر فرعون
1. محیطزده نبود و جامعه شخصیّت او را نساخته بود. او با منطق در برابر رژیمى فاسد ایستاد.
2. زرق و برق زده نبود و به تمام مظاهر دنیوى پشت کرد و از کاخ و رفاه و مادیات گذشت.
3. فضاى سکوت و خفقان را شکست.
4. صبور بود و زیر شکنجه جان داد و به شهادت رسید، ولى از راه و مکتبش دست بر نداشت.
5. حامى رهبر معصوم زمان خود، حضرت موسى بود.
6. بلند همّت بود. او به کمتر از بهشت و قرب خدا قانع نبود.
7. شهامت داشت و تهدیدات فرعون در او أثر نگذاشت.
8. رضاى خالق را بر رضاى خلق مقدم داشت.
9. منطق و عقل و وحى را بر مسایل خانوادگى ترجیح مى داد.
10. با نهى از منکر خود که گفت: «لاتقتلوه» موسى را در کودکى از مرگ نجات داد.
همسر فرعون ثابت کرد بسیارى از شعارهایى که در طول زمان، جزو فرهنگ مردم شده، غلط است و باید آن را عوض کرد.
مى گویند: خواهى نشوى رسوا، هم رنگ جماعت شو، امّا او گفت: من هم رنگ جماعت نمى شوم و رسوا هم نمى شوم.
مىگویند: یک دست صدا ندارد، امّا او ثابت کرد که یک نفر نیز مىتواند موج ایجاد کند.
مى گویند: زن شخصیّت مستقل ندارد، امّا او ثابت کرد زن در انتخاب راه مستقل است.
مى گویند: با مشت نمى شود به جنگ درفش رفت، امّا او ثابت کرد حق ماندنى است و اگر مشت روى آهن اثر ندارد، روى افکار عمومى در تاریخ اثر دارد.
مى گویند: با یک گل بهار نمى شود، امّا او ثابت کرد اگر خدا بخواهد با یک گل بهار مى شود.
مى گویند: فلانى نمک خورد و نمکگیر شد، همسر فرعون نان و نمک فرعون را خورد، ولى از عقیده او متنفّر بود و مى گفت: «نجّنى من فرعون» خدایا! مرا از فرعون نجات بده.
انواع خانواده ها در قرآن
1. زن و شوهرى که همفکر و همگام در کار خیر هستند. (همچون حضرت على و حضرت زهراعلیهما السلام) «یطعمون الطعام»
2. زن و شوهرى که در خباثت همفکر و همگام هستند. (ابولهب و همسرش) «تبت یدا ابى لهب... وامرأته حمّالة الحطب»
3. خانواده اى که مرد خوب، امّا زن بد است. (زن لوط و نوح) «کانتا تحت عبدین... فخانتاهما»
4. خانواده اى که مرد بد، امّا همسر خوب است. (زن فرعون) «مثلاً للّذین آمنوا امرأة فرعون»
پیام ها
1- زن مىتواند الگوى مردان تاریخ شود. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرأة فرعون»
2- مقایسه الگوها، از روشهاى تربیت است. «مثلاً للّذین کفروا... مثلاً للّذین آمنوا»
3- فشار محیط و جامعه، وابستگى اقتصادى، زن بودن، تقاضاى همسر و ترس از آوارگى، هیچ کدام دلیل بى دینى نمى شود. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرائة فرعون...»
4- براى اتمام حجت، یک نمونه هم کافى است. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون»
5 - حرف اول را اراده انسان مى زند، نه چیز دیگر. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون»
6- مبارزه با طاغوت، با دعا منافاتى ندارد. «ربّ... نجّنى من فرعون»
7- نجات از طاغوت، پشتوانه معنوى لازم دارد. «ربّ.. نجّنى من فرعون»
8 - مهمتر از بهشت، قرب معنوى به خداست. «ربّ ابن لى عندک...»
9- ایمان سبب تنفّر از ستمگران است. زن فرعون به خاطر ایمانى که داشت از تمام رفتارهاى فرعونى متنفر بود. «نجّنى من فرعون و عمله»
10- اطاعت زن از مردم در عقیده لازم نیست، بلکه گاهى باید موضع بگیرد. «نجّنى من فرعون»
11- روابط خانوادگى مرز دارد و همین که به انحراف و کفر رسید باید تغییر کند. «نجّنى من فرعون»
12- تبرّى از کفر، شرط ایمان است. «نجّنى من فرعون و عمله»
13- ابراز تنفّر و انزجار از دیگران، باید ملاک و معیار عقلى و شرعى داشته باشد. «من فرعون... من القوم الظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّابْنِ لِى عِندَکَ بَیْتاً فِى الْجَنَّةِ وَنَجِّنِى مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِى مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ
ترجمه
و خداوند براى کسانى که ایمان آورده اند، به همسر فرعون مثل زده است. آن گاه که گفت: پروردگارا! براى من نزد خویش در بهشت خانه اى بساز و مرا از فرعون و کردار او نجات بده و مرا از گروه ستمگر رهایى بخش.
در آیات قبل، دو نمونه زن بد (همسر نوح و لوط) معرّفى شد و در آیات 11 و 12، دو نمونه زن خوب معرّفى مى شود. (همسر فرعون و حضرت مریم)
هنگامى که آسیه، (همسر فرعون) معجزه حضرت موسى را دید، به او ایمان آورد و فرعون، به کیفر این کار، دست و پایش را به زمین میخکوب کرد و او را زیر آفتاب سوزان قرار داد. هنگامى که آسیه آخرین لحظه هاى عمر خود را مى گذرانید، دعایش این بود، «ربّ ابن لى عندک بیتاً فى الجنّة»
لازم نیست الگو، پیامبر یا امام معصوم باشد و لازم نیست سابقه توحیدى داشته باشد. زن فرعون، نه معصوم بود و نه موحّد، بلکه با دیدن معجزه موسى ایمان آورد.
در معرّفى الگو و تجلیل از شخصیتها، فرقى میان زن و مرد نیست. قرآن به پیامبرش دستور مى دهد که یاد ابراهیم را زنده نگه دار: «واذکر فى الکتاب ابراهیم» و یادآور مریم باش: «واذکر فى الکتاب مریم» چنانکه در این آیه، همسر فرعون را معرّفى مى کند. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرائة فرعون»
سیماى همسر فرعون
1. محیطزده نبود و جامعه شخصیّت او را نساخته بود. او با منطق در برابر رژیمى فاسد ایستاد.
2. زرق و برق زده نبود و به تمام مظاهر دنیوى پشت کرد و از کاخ و رفاه و مادیات گذشت.
3. فضاى سکوت و خفقان را شکست.
4. صبور بود و زیر شکنجه جان داد و به شهادت رسید، ولى از راه و مکتبش دست بر نداشت.
5. حامى رهبر معصوم زمان خود، حضرت موسى بود.
6. بلند همّت بود. او به کمتر از بهشت و قرب خدا قانع نبود.
7. شهامت داشت و تهدیدات فرعون در او أثر نگذاشت.
8. رضاى خالق را بر رضاى خلق مقدم داشت.
9. منطق و عقل و وحى را بر مسایل خانوادگى ترجیح مى داد.
10. با نهى از منکر خود که گفت: «لاتقتلوه» موسى را در کودکى از مرگ نجات داد.
همسر فرعون ثابت کرد بسیارى از شعارهایى که در طول زمان، جزو فرهنگ مردم شده، غلط است و باید آن را عوض کرد.
مى گویند: خواهى نشوى رسوا، هم رنگ جماعت شو، امّا او گفت: من هم رنگ جماعت نمى شوم و رسوا هم نمى شوم.
مىگویند: یک دست صدا ندارد، امّا او ثابت کرد که یک نفر نیز مىتواند موج ایجاد کند.
مى گویند: زن شخصیّت مستقل ندارد، امّا او ثابت کرد زن در انتخاب راه مستقل است.
مى گویند: با مشت نمى شود به جنگ درفش رفت، امّا او ثابت کرد حق ماندنى است و اگر مشت روى آهن اثر ندارد، روى افکار عمومى در تاریخ اثر دارد.
مى گویند: با یک گل بهار نمى شود، امّا او ثابت کرد اگر خدا بخواهد با یک گل بهار مى شود.
مى گویند: فلانى نمک خورد و نمکگیر شد، همسر فرعون نان و نمک فرعون را خورد، ولى از عقیده او متنفّر بود و مى گفت: «نجّنى من فرعون» خدایا! مرا از فرعون نجات بده.
انواع خانواده ها در قرآن
1. زن و شوهرى که همفکر و همگام در کار خیر هستند. (همچون حضرت على و حضرت زهراعلیهما السلام) «یطعمون الطعام»
2. زن و شوهرى که در خباثت همفکر و همگام هستند. (ابولهب و همسرش) «تبت یدا ابى لهب... وامرأته حمّالة الحطب»
3. خانواده اى که مرد خوب، امّا زن بد است. (زن لوط و نوح) «کانتا تحت عبدین... فخانتاهما»
4. خانواده اى که مرد بد، امّا همسر خوب است. (زن فرعون) «مثلاً للّذین آمنوا امرأة فرعون»
پیام ها
1- زن مىتواند الگوى مردان تاریخ شود. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرأة فرعون»
2- مقایسه الگوها، از روشهاى تربیت است. «مثلاً للّذین کفروا... مثلاً للّذین آمنوا»
3- فشار محیط و جامعه، وابستگى اقتصادى، زن بودن، تقاضاى همسر و ترس از آوارگى، هیچ کدام دلیل بى دینى نمى شود. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرائة فرعون...»
4- براى اتمام حجت، یک نمونه هم کافى است. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون»
5 - حرف اول را اراده انسان مى زند، نه چیز دیگر. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون»
6- مبارزه با طاغوت، با دعا منافاتى ندارد. «ربّ... نجّنى من فرعون»
7- نجات از طاغوت، پشتوانه معنوى لازم دارد. «ربّ.. نجّنى من فرعون»
8 - مهمتر از بهشت، قرب معنوى به خداست. «ربّ ابن لى عندک...»
9- ایمان سبب تنفّر از ستمگران است. زن فرعون به خاطر ایمانى که داشت از تمام رفتارهاى فرعونى متنفر بود. «نجّنى من فرعون و عمله»
10- اطاعت زن از مردم در عقیده لازم نیست، بلکه گاهى باید موضع بگیرد. «نجّنى من فرعون»
11- روابط خانوادگى مرز دارد و همین که به انحراف و کفر رسید باید تغییر کند. «نجّنى من فرعون»
12- تبرّى از کفر، شرط ایمان است. «نجّنى من فرعون و عمله»
13- ابراز تنفّر و انزجار از دیگران، باید ملاک و معیار عقلى و شرعى داشته باشد. «من فرعون... من القوم الظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است