display result search
منو
تفسیر آیه 10 سوره تغابن

تفسیر آیه 10 سوره تغابن

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 279 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تغابن- آیه 10

وَالَّذِینَ کَفَرُواْ وَکَذَّبُواْ بِآیَاتِنَآ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ خَالِدِینَ فِیهَا وَبِئْسَ الْمَصِیرُ

ترجمه
و کسانى که کفر ورزیدند و آیات ما را تکذیب کردند، همان‏ها اهل دوزخند در حالى که همیشه در آن جا هستند و این سرانجام بدى است.


«تغابن» به معناى آن است که غبن‏ها جلوه مى‏ کند، یعنى روز قیامت، کافران به خاطر ایمان نیاوردن و فاسقان به خاطر نداشتن عمل صالح و مؤمنان به خاطر آن که مى‏ توانستند عمل بیشترى انجام دهند، همه به نوعى احساس خسارت، حسرت و غبن دارند، و شاید بدین معنى باشد که در آن روز هرکس به فکر آن است که چگونه بار خود را به دوش دیگرى اندازد، همان‏گونه که در قرآن صحنه ‏هایى در این زمینه مطرح است که شیطان مى‏گوید: «مرا ملامت نکنید، مقصّر خودتان هستید» یا مجرم دوست دارد که به جاى خود فرزند و تمام بستگان بلکه تمام مردم به جاى او به دوزخ رفته و او نجات یابد.
شاید تغابن به این معنا باشد که رهبران فاسد پیروان خود را مغبون کردند و پیروان نیز به خاطر اطاعت کورکورانه به رهبران فاسد فرصت فساد بیشترى داده و آنان را مغبون کردند که اگر اطاعت آنان نمى‏شد، فساد آن‏ها این همه توسعه نمى‏ یافت.
«یوم الجمع»، یکى از نام‏هاى قیامت است. چنانکه در آیه‏اى دیگر مى‏فرماید: «و نفخ فى الصور فجمعناهم جمعاً» در صور دمیده شود و همه را یک جا جمع مى‏ کنیم.
مغبون کیست؟
در روایات مصادیقى براى مغبون مشخص شده که به آن اشاره مى‏ کنیم:
هرکس دو روزش یکسان باشد مغبون است. «من استوى‏ یوماه فهو مغبون»
تکبّر و غرور، در دنیا سبب فقر و در آخرت موجب غبن است. «المغرور فى الدنیا مسکین و فى الاخرة مغبون»
کسى‏ که از نماز شب محروم شود، مغبون است. «فان المغبون من حرم قیام الّیل»
در قیامت براى هر روز از ایام عمر، 24 خزینه و انبار باز مى‏شود و ساعاتى را که انسان در آن کار خیر نکرده به صورت خزینه خالى مى‏بیند و تأسفى غیر قابل وصف مى ‏خورد. «فیناله من الغبن و الاسف على فواتها حیث کان متمکّناً من ان یملأها حسنات ما لا یوصف»
کسى‏که جهاد در راه خدا را ترک کند، مغبون است. «من ترک الجهاد فى اللّه کان کالمغبون»
در قیامت، دو گروه در برابر یکدیگرند: گروه مغبون، «یوم التغابن» و گروه رستگار. «ذلک الفوز العظیم»
در تربیت، بشارت و هشدار در کنار هم لازم است، آیه‏9 بشارت به بهشت جاودان است و آیه 10، خطر دوزخ جاودان براى کافران.


پیام ها
1- قیامت، روز یاد کردنى است. («اذ»، «اذا» و «یوم» در آغاز جمله، معمولاً به معناى آن است که «یاد کن زمانى را که») «یوم یجمعکم»
2- راه نجات از غبن، ایمان و عمل صالح است. «ذلک یوم التغابن و من یؤمن باللّه و یعمل صالحاً»
3- ایمان، از عمل صالح جدا نیست. «یؤمن... یعمل صالحاً»
4- عمل صالح، کفاره بدى‏هاست. «یکفر عنه سیّئاته»
5 - تا پاک نشویم به بهشت نمى‏رویم. ابتدا باید گناهان محو شود، سپس داخل بهشت شد. «یکفّر... یدخله»
6- باغ‏ها و نهرهاى بهشتى، هم متعدّد است، هم دائمى و ابدى. «جنّات... الانهار خالدین فیها ابدا»
7- بزرگ‏ترین رستگارى آن است که انسان با ایمان و عمل صالح وارد بهشت شود. «ذلک الفوز العظیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:17

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی