display result search
منو
تفسیر آیه 88 - 96 سوره واقعه

تفسیر آیه 88 - 96 سوره واقعه

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 416 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره واقعه- آیه 88 - 96

فَأَمَّآ إِن کَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ

فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِیمٍ‏

وَأَمَّآ إِن کَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ

فَسَلاَمٌ لَّکَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ‏

وَأَمَّآ إِن کَانَ مِنَ الْمُکَذِّبِینَ الضَّآلِّینَ

فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِیمٍ

وَتَصْلِیَةُ جَحِیمٍ

إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْیَقِینِ‏

فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ‏

ترجمه
پس اگر او (محتضر) از مقرّبان باشد.
راحت و رحمت و بهشت پر نعمت، روزى او خواهد بود.
و امّا اگر از اصحاب یمین باشد،
(به او گفته مى‏شود:) از طرف اصحاب یمین (که هم فکران تو هستند) به تو سلام باد.
و امّا اگر از تکذیب کنندگان گمراه باشد
با آبى جوشان پذیرایى مى‏شود.
و ورود به دوزخ (جزاى اوست).
همانا این مطلب، حق و یقینى است.
پس به نام پروردگار بزرگوارت تسبیح کن.


«رَوح» به معناى راحت و آسایش و رحمت است. «ریحان» به گیاهان خوشبو و معطّر گفته مى‏ شود، همچنین به معناى رزق و روزى نیز آمده است. «تصلیة» از «صَلْى» به معناى چشیدن، بریان شدن و افتادن است.
آغاز این سوره، مردم را به سه دسته تقسیم کرد: «کنتم ازواجاً ثلاثة»: مقرّبان درگاه الهى، اصحاب یمین و اصحاب شمال، پایان سوره نیز سرنوشت این سه گروه را تکرار مى‏کند.
هرکس به میزان قرب خود، پاداش دریافت مى‏دارد؛ چنانکه امام صادق (ع) فرمود: اگر محتضر از مقرّبان باشد، روح و ریحان در قبر و بهشت پر نعمت براى آخرت او مقرر مى‏شود. البتّه «مقرّبون» با توجّه به آیات 10 و 11، همان پیشتازان در ایمان و عمل صالح مى ‏باشند. «و السابقون السابقون اولئک المقرّبون»
از اصحاب یمین در لحظه مرگ تنها رفع نگرانى مى‏شود تا قیامت پاداش دریافت کنند. ظاهراً مراد از اصحاب یمین کسانى هستند که نامه عملشان به دست راستشان داده مى‏شود که در آیات 71 سوره اسراء و 19 سوره حاقّه و 7 سوره انشقاق از آنان با جمله «من اوتى کتابه بیمینه» نام برده است. مراد از اصحاب شمال نیز کسانى هستند که نامه عملشان به دست چپشان داده مى‏شود. از امام باقر (ع) روایت شده که منظور از «المکذّبین الضالّین» مشرکان مى‏ باشند.
براى جمله «سلام لک من اصحاب الیمین» چند معنا بیان شده است:
الف) به اهل بهشت (بدون آنکه شخص معیّنى در کار باشد) گفته مى‏ شود: سلام بر تو.
ب) بهشتیان به پیامبر درود مى‏ فرستند، بخاطر زحمات او که آنان را به این مقام رسانده است.
ج) پیامبر به خاطر رستگارى این گروه در خیر و سلامتى است.
در آیه 51 خواندیم: «ثمّ انّکم ایّها الضّالون المکذّبون، لأکلون من شجر من زقّوم» ولى در آیه 92 مى‏فرماید: «و امّا ان کان من المکذّبین الضّالین فنزل من حمیم» چرا در آیه اول، ضالّین بر مکذّبین مقدّم شده و در پایان برعکس شده است؟
پاسخ: به نظر مى‏رسد که خطاب آیه اول در دنیا است که انسان از انحراف و گمراهى به تکذیب کشیده مى‏شود، ولى در آخر سوره مسئله جان دادن مطرح است که آغاز کیفر است و کیفر، از خلاف سنگین آغاز مى‏شود، تکذیب مهم‏تر از انحراف است.
در این آیات، لحظات جان دادن سه گروه در کنار هم مطرح شده است تا انسان در این نمایشگاه معنوى، کدام یک را انتخاب کند: «روح و ریحان و جنّة نعیم... نزل من حمیم و تصلیة جحیم»
براى پاداش مقرّبان و اصحاب یمین دلیلى نیامده است، ولى براى کیفر کافران دلیل آمده که چون مکذّب و ضالّ هستند. پس تنبیه، دلیل مى‏خواهد ولى در لطف و محبت، کسى سراغ علّت نمى‏رود.
امام صادق‏علیه السلام فرمود: پذیرایى با آب جوشان، در برزخ و قبر است و ورود به دوزخ، در قیامت است.
این سوره با یاد معاد آغاز و با نام معاد ختم گردیده است.


پیام ها
1- مقرّبان، پس از جان دادن، بلافاصله به راحت و رفاه مى‏رسند. «فروح و ریحان» (حرف «ف» دلالت بر گذشت زمانى اندک مى‏کند.)
2- مرگ براى مقرّبان، زمینه‏ساز سه رحمت است: رهایى از غصّه‏ ها و سختى‏هاى دنیا «فروحٌ»، رسیدن به الطاف الهى «ریحان» و رسیدن به کامیابى ابدى. «جنّة نعیم»
3- لحظات احتضار و مرگ و اخبار چگونگى جان دادن مقرّبان، اصحاب یمین و اصحاب شمال را باور کرده و جدّى بگیریم. «انّ هذا لهو حق الیقین»
4- سختى جان دادن کفار و کیفر آنان با حمیم و جحیم، حق و عادلانه است. «فنزل من حمیم و تصلیة جحیم... انّ هذا لهو حق الیقین»
5 - کیفر یک عمر انحراف و تکذیب، «المکذّبین الضالّین» پذیرایى با نوشیدنى سوزان در جایگاهى آتشین است، «فنزل من حمیم و تصلیة جحیم» و خداوند از کیفر نابجا منزّه است. «فسبح باسم ربّک...»
6- وجود قیامت و نظام کیفر و پاداش، نشانه ربوبیّت خداوند در جهت تربیت انسان است که ستایش پروردگار را مى‏ طلبد. «فسبّح باسم ربّک العظیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:52

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی