display result search
منو
تفسیر آیه 46 - 53 سره الرحمن

تفسیر آیه 46 - 53 سره الرحمن

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 241 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره الرحمن- آیه 46 - 53

وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ

فَبِأَىِ‏ّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ‏

ذَوَاتَآ أَفْنَانٍ

فَبِأَىِ‏ّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ‏

فِیهِمَا عَیْنَانِ تَجْرِیَانِ

فَبِأَىِ‏ّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ‏

فِیهِمَا مِن کُلِ‏ّ فَاکِهَةٍ زَوْجَانِ

فَبِأَىِ‏ّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ‏

ترجمه
و براى کسى که از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ (بهشتى) است.
پس کدام یک از نعمت‏هاى پروردگارتان را انکار مى ‏کنید؟
باغ‏هایى داراى درختان پر شاخه و با طراوت (یا نعمت‏هاى متنوّع و گوناگون).
پس کدام یک از نعمت‏هاى پروردگارتان را انکار مى ‏کنید؟
در آن دو باغ دو چشمه همیشه جارى است.
پس کدام یک از نعمت‏هاى پروردگارتان را انکار مى‏ کنید؟
در آن دو باغ از هر میوه ‏اى دو نوع موجود است.
پس کدام یک از نعمت‏هاى پروردگارتان را انکار مى‏ کنید؟

«افنان» یا جمع «فنن» به معناى شاخه تازه است و یا جمع «فانّ» به معناى انواع.
در بند چهلم دعاى جوشن کبیر مى‏خوانیم: «یا خیر المحبوبین» خداوند، بهترین محبوب است، پس ترس ما از مقام اوست، نه ذات او، مقام آگاهى و حضور و عدل و احاطه او.
خوف از مقام الهى، عامل پیشگیرى از گناه و رسیدن به بهشت است، چنانکه در آیه 40 سوره نازعات مى‏ خوانیم: «و أمّا مَن خاف مقام ربّه و نهى النّفس عن الهوى فانّ الجنّة هى المأوى» آنکه از مقام پروردگارش خوف داشته و نفس خود را از هوس‏ها باز دارد، پس قطعاً بهشت موعود جایگاه اوست.
سرچشمه خوف باید معرفت و شناخت مقام پروردگار باشد، «خاف مقام ربّه» چنان که اشکى ارزشمند است که بر اساس شناخت باشد. «تفیض من الدمع ممّا عرفوا من الحق» یعنى به خاطر شناخت و معرفتى که پیدا کردند، اشک مى‏ریختند.
در سوره انسان، درباره اهل بیت‏علیهم السلام مى‏خوانیم که غذاى خود را سه روز پى‏درپى به یتیم و مسکین و اسیر دادند و گفتند؛ ما از پروردگار و روز قیامت مى ‏ترسیم، «انّا نخاف من ربّنا یوما عبوساً قمطریرا» و در این آیه مى‏خوانیم: «و لمن خاف مقام ربّه جنّتان» پس اهل بیت قطعاً بهشتى هستند.
در روایات آمده است که هرکس در دنیا از خداوند خوف داشت، در آخرت در امان است و هر کس در دنیا احساس امنیّت کرد، در آخرت در خوف است.
امام صادق‏ (ع) فرمود: «من علم انّ اللّه یراه و یسمع ما یقول من خیر و شر فیحجزه ذلک عن القبیح من الاعمال فذلک الّذى خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى» هر کس باور کند که خداوند او را مى‏بیند و هر چه بگوید مى‏ شنوند و این ایمان، او را از کارهاى زشت بازدارد، پس او همان کسى است که از مقام خداوند خائف بوده و نفس خود را از هوس باز داشته است.
در حدیث مى ‏خوانیم که رسول خدا به امام على‏ (ع) فرمود: چند چیز سبب نجات است که یکى از آنها خوف از خداوند در نهان و آشکار است.
رابطه تنگاتنگ با عالم ربّانى، سبب تقویت خوف از مقام خداوند است. در حدیث مى‏خوانیم: «مَن مَشى فى طلب العلم خُطوتَین و جَلس عند العالم ساعتین و سَمِع من المعلّم کلمتین اوجب اللّه له جنّتین کما قال: «و لمن خاف مقام ربّه جنّتان»» هر کس براى تحصیل علم دو قدم بردارد و نزد عالم دو ساعتى بنشیند و از استاد دو کلمه‏اى فرا گیرد، خداوند براى او دو باغ بهشتى واجب مى‏نماید و آنگاه به این آیه قرآن استناد کرد.
خوف از مقام خداوند در دنیا، وسیله درامان ماندن از همه خوف‏ها در آخرت است. چنانکه در آیات دیگر قرآن، این عبارت تکرار شده است: «ألا انّ اولیاء اللّه لا خوف علیهم و لا هم یحزنون»
میوه‏ هاى بهشتى، نه زحمت چیدن دارد، «جَنى الجنّتین دان» نه دسترسى به آنها زمان مى‏برد، «قطوفها دانیة» نه محدودیّت دارد، «فاکهة کثیرة» و نه موسم خاص. «لامقطوعة و لاممنوعة»
لقمان به فرزندش سفارش کرد، آن گونه خوف الهى داشته باش که عبادت جنّ و انس تو را آرام نکند و آن گونه به فضل خداوند امیدوار باش که گناه ثقلین تو را مأیوس نکند. مشابه این کلام از حضرت على‏ (ع) نیز نقل شده است.
امام باقر (ع) از رسول اکرم‏ نقل مى‏ کند که هیچ کس به اعمال خود تکیه نکند، بلکه تنها به فضل و رحمت خداوند تکیه کنید.


پیام ها
1- در دادگاه عدل الهى، نژاد، رنگ، شغل، سن و جنسیّت ملاک سنجش نیست. «ولمن خاف... جنّتان»
2- خدا ترسى، سرچشمه‏ حق پذیرى و عمل صالح است و لذا براى ورود به بهشت، شرط دیگرى در کنار خوف نیامده است. «و لمن خاف... جنّتان»
3- ذات خداوند، منشأ رحمت است. توجّه انسان به مقام و جایگاه خداوند در نظام هستى و دادگاه قیامت، موجب دقّت در رفتار و گفتار و پیشگیرى از وقوع جرم و گناه مى‏شود. «خاف مقام ربّه»
4- در تربیت، باید تهدید و تشویق در کنار هم باشد. « هذه جهنّم... جنّتان»
5 - در بهشت هم فراوانى هست، «من کلّ فاکهة» هم تنوّع، «زوجان» و هم در دسترس بودن. «جنى الجنتین دان»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:44

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی