- 16953
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 33 و 34 سوره الرحمن
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره الرحمن- آیه 33 و 34
یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُواْ مِنْ أَقْطَارِ السَّمَوَ اتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُواْ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ
فَبِأَىِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
ترجمه
اى گروه جنّ و انس! اگر مى توانید از مرزهاى آسمانها و زمین نفوذ کنید، نفوذ کنید. هرگز نمى توانید مگر به واسطه قدرتى فوق العاده.
پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى کنید؟
«مَعشر» به معناى گروه، از ریشه «عَشر» به معناى عدد ده است. کلمهى «عشیرة» به معناى بستگان نیز از این ریشه است. در قرآن، کلمه «معشر» سه بار به کار رفته است.
«سلطان» هم به قدرت قهریّه و مادّى گفته مى شود که سبب سلطه بر دیگران است و هم به قدرت علمى و دلیل و برهان و استدلال محکم که سبب تسلّط فکرى و علمى مى شود. «و لقد أرسلنا موسى بآیاتنا و سلطان مبین»، «یجادلون فى آیات اللّه بغیر سلطان»
آیه 33، مى تواند مربوط به دنیا و مباحث فضانوردى و گذر از جوّ زمین و نفوذ در آسمانها باشد و یا به قرینه آیات قبل و بعد، مربوط به قیامت و عدم امکان فرار از دادگاه الهى باشد.
عمق زمین و اوج فضا و کرات آسمانى، براى انسان و جنّ قابل تسخیر است. تعبیر «ان استطعتم» به جاى «لو استطعتم»، نشانه امکان و جمله «الاّ بسلطان» رمز آن است که مىتوان در آسمانها و زمین نفوذ پیدا کرد. به ویژه آنکه در قرآن معمولاً کلمه سلطان براى سلطه علمى به کار رفته است.
پیام ها
1- جنّ و انس، در قیامت در کنار یکدیگر مورد خطاب الهى قرار مى گیرند. «یا معشر الجنّ و الانس...»
2- توجّه به قدرت الهى و عجز انسان، بازدارنده از انحراف است. «لاتنفذون...»
3- موجودات لطیف همچون جنّ نیز توان فرار از دادگاه الهى را ندارند. «یا معشر الجنّ... لاتنفذون»
4- رهایى از کیفر در قیامت، جز با داشتن دلیل و حجّت عقلى یا شرعى براى هیچ یک از جنّ و انس میسّر نیست. «یا معشر الجنّ و الانس... لاتنفذون الاّ بسلطان»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُواْ مِنْ أَقْطَارِ السَّمَوَ اتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُواْ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ
فَبِأَىِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
ترجمه
اى گروه جنّ و انس! اگر مى توانید از مرزهاى آسمانها و زمین نفوذ کنید، نفوذ کنید. هرگز نمى توانید مگر به واسطه قدرتى فوق العاده.
پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مى کنید؟
«مَعشر» به معناى گروه، از ریشه «عَشر» به معناى عدد ده است. کلمهى «عشیرة» به معناى بستگان نیز از این ریشه است. در قرآن، کلمه «معشر» سه بار به کار رفته است.
«سلطان» هم به قدرت قهریّه و مادّى گفته مى شود که سبب سلطه بر دیگران است و هم به قدرت علمى و دلیل و برهان و استدلال محکم که سبب تسلّط فکرى و علمى مى شود. «و لقد أرسلنا موسى بآیاتنا و سلطان مبین»، «یجادلون فى آیات اللّه بغیر سلطان»
آیه 33، مى تواند مربوط به دنیا و مباحث فضانوردى و گذر از جوّ زمین و نفوذ در آسمانها باشد و یا به قرینه آیات قبل و بعد، مربوط به قیامت و عدم امکان فرار از دادگاه الهى باشد.
عمق زمین و اوج فضا و کرات آسمانى، براى انسان و جنّ قابل تسخیر است. تعبیر «ان استطعتم» به جاى «لو استطعتم»، نشانه امکان و جمله «الاّ بسلطان» رمز آن است که مىتوان در آسمانها و زمین نفوذ پیدا کرد. به ویژه آنکه در قرآن معمولاً کلمه سلطان براى سلطه علمى به کار رفته است.
پیام ها
1- جنّ و انس، در قیامت در کنار یکدیگر مورد خطاب الهى قرار مى گیرند. «یا معشر الجنّ و الانس...»
2- توجّه به قدرت الهى و عجز انسان، بازدارنده از انحراف است. «لاتنفذون...»
3- موجودات لطیف همچون جنّ نیز توان فرار از دادگاه الهى را ندارند. «یا معشر الجنّ... لاتنفذون»
4- رهایى از کیفر در قیامت، جز با داشتن دلیل و حجّت عقلى یا شرعى براى هیچ یک از جنّ و انس میسّر نیست. «یا معشر الجنّ و الانس... لاتنفذون الاّ بسلطان»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان