- 2432
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیرر آیه 9 - 11 سوره قمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قمر- آیه 9 -11
کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَکَذَّبُواْ عَبْدَنَا وَقَالُواْ مَجْنُونٌ وَازْدُجِرَ
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّى مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ
فَفَتَحْنَآ أَبْوَابَ السَّمَآءِ بِمَآءٍ مُّنْهَمِرٍ
ترجمه
پیش از این (کفّار که پیامبر را تکذیب مىکنند،) قوم نوح، بنده ما را تکذیب کردند، و (علاوه بر تکذیب) گفتند: او دیوانه است و از (راه صحیح) بازمانده است.
پس نوح پروردگارش را (چنین) خواند که من مغلوب شده ام، پس(به دادم برس و) یاریم کن.
پس ما درهاى آسمان را با ریزش باران باز نمودیم.
کلمه «فانتصر» به جاى «فانصر» آمده است، یعنى خداوندا! براى دین خودت مرا یارى کن، نصرت من نصرت راه تو است.
«منهمر» از «همر» به معناى فرو ریختن اشک و آب است.
امام باقرعلیه السلام فرمود: حضرت نوح نهصد و پنجاه سال آشکارا و پنهانى مردم را به راه راست دعوت کرد، ولى چون آنان را سرکش دید، دست به دعا برداشت و گفت: «ربّ انّى مغلوب»
در تمام قرآن یک بار کلمه مغلوب به کار رفته که دربارهى حضرت نوح است، چنانکه در میان سلام هاى الهى بر انبیا نیز فقط یک سلام با جمله «فى العالمین» آمده که آن هم درباره حضرت نوح است. «سلام على نوح فى العالمین»
پیام ها
1- خداوند از پیامبر اسلام دلجوئى مىکند که نگران نباش، سایر انبیا نیز مشکلات تو را داشتهاند. «کذّبت قبلهم قوم نوح»
2- مطالعه تاریخ گذشتگان، مایه دلگرمى صبر و مقاومت است. «کذّبت قبلهم»
3- آغاز شدن سخن الهى دربارهى اقوام نوح و عاد و ثمود و لوط با جملهى «کذّبت»، نشانهى خطر تکذیب است. «کذّبت قبلهم قوم نوح...» و «کذّبت عاد... کذّبت ثمود... کذّبت قوم لوط» که در آیات بعد خواهد آمد.
4- مهمترین ویژگى پیامبران، عبودیت و بندگى خدا بود. «عبدنا»
5 - خلافکاران، با تهمت و افتراى به دیگران کار خود را توجیه مىکنند. «کذبوا عبدنا و قالوا مجنون و ازدجر»
6- انبیا در اوج گرفتارى به لطف الهى امیدوارند. «فدعا ربّه»
7- مغلوب و ضعیف بودن، نشانهى باطل بودن نیست. «انى مغلوب...»
8 - دعاى انبیا مستجاب است. «فدعا... ففتحنا ابواب السماء»
9- دعا و قطع امید از مردم، زمینه رهایى و استجابت دعا است. «انى مغلوب... ففتحنا أبواب السّماء»
10- عوامل طبیعى همچون یاران الهى هستند. «بماء منهمر»
11- مظاهر رحمت، گاهى وسیله عذاب مى شوند. «بماء منهمر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَکَذَّبُواْ عَبْدَنَا وَقَالُواْ مَجْنُونٌ وَازْدُجِرَ
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّى مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ
فَفَتَحْنَآ أَبْوَابَ السَّمَآءِ بِمَآءٍ مُّنْهَمِرٍ
ترجمه
پیش از این (کفّار که پیامبر را تکذیب مىکنند،) قوم نوح، بنده ما را تکذیب کردند، و (علاوه بر تکذیب) گفتند: او دیوانه است و از (راه صحیح) بازمانده است.
پس نوح پروردگارش را (چنین) خواند که من مغلوب شده ام، پس(به دادم برس و) یاریم کن.
پس ما درهاى آسمان را با ریزش باران باز نمودیم.
کلمه «فانتصر» به جاى «فانصر» آمده است، یعنى خداوندا! براى دین خودت مرا یارى کن، نصرت من نصرت راه تو است.
«منهمر» از «همر» به معناى فرو ریختن اشک و آب است.
امام باقرعلیه السلام فرمود: حضرت نوح نهصد و پنجاه سال آشکارا و پنهانى مردم را به راه راست دعوت کرد، ولى چون آنان را سرکش دید، دست به دعا برداشت و گفت: «ربّ انّى مغلوب»
در تمام قرآن یک بار کلمه مغلوب به کار رفته که دربارهى حضرت نوح است، چنانکه در میان سلام هاى الهى بر انبیا نیز فقط یک سلام با جمله «فى العالمین» آمده که آن هم درباره حضرت نوح است. «سلام على نوح فى العالمین»
پیام ها
1- خداوند از پیامبر اسلام دلجوئى مىکند که نگران نباش، سایر انبیا نیز مشکلات تو را داشتهاند. «کذّبت قبلهم قوم نوح»
2- مطالعه تاریخ گذشتگان، مایه دلگرمى صبر و مقاومت است. «کذّبت قبلهم»
3- آغاز شدن سخن الهى دربارهى اقوام نوح و عاد و ثمود و لوط با جملهى «کذّبت»، نشانهى خطر تکذیب است. «کذّبت قبلهم قوم نوح...» و «کذّبت عاد... کذّبت ثمود... کذّبت قوم لوط» که در آیات بعد خواهد آمد.
4- مهمترین ویژگى پیامبران، عبودیت و بندگى خدا بود. «عبدنا»
5 - خلافکاران، با تهمت و افتراى به دیگران کار خود را توجیه مىکنند. «کذبوا عبدنا و قالوا مجنون و ازدجر»
6- انبیا در اوج گرفتارى به لطف الهى امیدوارند. «فدعا ربّه»
7- مغلوب و ضعیف بودن، نشانهى باطل بودن نیست. «انى مغلوب...»
8 - دعاى انبیا مستجاب است. «فدعا... ففتحنا ابواب السماء»
9- دعا و قطع امید از مردم، زمینه رهایى و استجابت دعا است. «انى مغلوب... ففتحنا أبواب السّماء»
10- عوامل طبیعى همچون یاران الهى هستند. «بماء منهمر»
11- مظاهر رحمت، گاهى وسیله عذاب مى شوند. «بماء منهمر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است