- 1318
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 29 - 31 سوره طور
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طور - 29 - 31
فَذَکِّرْ فَمَآ أَنتَ بِنِعْمَتِ رَبِّکَ بِکَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ
أَمْ یَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ
قُلْ تَرَبَّصُواْ فَإِنِّى مَعَکُم مِّنَ الْمُتَرَبِّصِینَ
ترجمه
پس (به مردم) تذکّر بده که به لطف پروردگارت تو نه کاهن و پیشگویى و نه دیوانه و جنّزده.
بلکه مى گویند: او شاعرى است که ما انتظار فرا رسیدن مرگ ناخوش او را داریم.
(به آنان) بگو: در انتظار باشید که من نیز با شما از منتظرانم. (شما در انتظار مرگ من و من در انتظار پیروزى بر شما).
«کاهن» به کسى گویند که از آینده خبر دارد و ادعاى اطلاع از اسرار و غیب و ارتباط با جنّیان را دارد. «ریب المنون»، اصطلاحى است به معناى حوادث تلخ روزگار که به مرگ کسى بیانجامد.
مراد مشرکان از اینکه به پیامبران مى گفتند: «مجنون»، بى عقل و بى خرد نبود، چنانکه در این آیات، مجنون در کنار کاهن و شاعر آمده است که افرادى باهوش و فهمیده هستند. بلکه مراد آنها از «مجنون»، جنزده بود، زیرا معتقد بودند افراد کاهن و شاعر به واسطه ارتباط با جنّ، قدرت پیشگویى و سرودن اشعار دارند، کارى که از عهده افراد عادّى برنمى آید. شاهد این معنا آن است که در یک آیه وصف شاعر و مجنون در کنار هم آمده است. «لشاعر مجنون»
پیام ها
1- از تهمتها و نسبتهاى نارواى کفّار (مانند: کاهن، شاعر و مجنون) نباید ترسید و باید به وظیفه خود در مورد هشدار و تذکّر ادامه داد. «فذکّر فما انت... بکاهن...»
2- خداوند، اولیاى خود را بیمه کرده و از آنان دفاع مىکند. «فما انت بنعمة ربّک بکاهن و لامجنون»
3- مبلّغ دین، در تیررس هر گونه تهمت است. «بکاهن و لامجنون... یقولون شاعر»
4- هر گونه عیب و نقصى که از انسان دور مى شود، در سایه لطف و نعمت الهى است. «فما أنت بنعمة ربّک بکاهن و لامجنون...»
5 - افراد کاهن و پیشگو، از رحمت خدا دور هستند. «فما أنت بنعمة ربّک بکاهن»
6- دشمن به یک تهمت قانع نیست و همواره در صدد ضربه زدن است. «بکاهن، مجنون، شاعر»
7- دشمن در انتظار مرگ بزرگان دین است، پس باید کارى کرد که امید آنان براى پس از مرگ شخصیّت هاى مذهبى ناامید شود. «نتربّص به ریب المنون»
8 - رهبر دینى نباید به خاطر تهمت هاى دشمنان صحنه را خالى کند، بلکه باید بماند و دفاع کند. «نتربّص به ریب المنون»
9- مؤمنان نیز باید همانند دشمنان، براى رسیدن به پیروزى، امید و برنامه داشته باشند. «نتربّص به... فانّى معکم من المتربّصین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَذَکِّرْ فَمَآ أَنتَ بِنِعْمَتِ رَبِّکَ بِکَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ
أَمْ یَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ
قُلْ تَرَبَّصُواْ فَإِنِّى مَعَکُم مِّنَ الْمُتَرَبِّصِینَ
ترجمه
پس (به مردم) تذکّر بده که به لطف پروردگارت تو نه کاهن و پیشگویى و نه دیوانه و جنّزده.
بلکه مى گویند: او شاعرى است که ما انتظار فرا رسیدن مرگ ناخوش او را داریم.
(به آنان) بگو: در انتظار باشید که من نیز با شما از منتظرانم. (شما در انتظار مرگ من و من در انتظار پیروزى بر شما).
«کاهن» به کسى گویند که از آینده خبر دارد و ادعاى اطلاع از اسرار و غیب و ارتباط با جنّیان را دارد. «ریب المنون»، اصطلاحى است به معناى حوادث تلخ روزگار که به مرگ کسى بیانجامد.
مراد مشرکان از اینکه به پیامبران مى گفتند: «مجنون»، بى عقل و بى خرد نبود، چنانکه در این آیات، مجنون در کنار کاهن و شاعر آمده است که افرادى باهوش و فهمیده هستند. بلکه مراد آنها از «مجنون»، جنزده بود، زیرا معتقد بودند افراد کاهن و شاعر به واسطه ارتباط با جنّ، قدرت پیشگویى و سرودن اشعار دارند، کارى که از عهده افراد عادّى برنمى آید. شاهد این معنا آن است که در یک آیه وصف شاعر و مجنون در کنار هم آمده است. «لشاعر مجنون»
پیام ها
1- از تهمتها و نسبتهاى نارواى کفّار (مانند: کاهن، شاعر و مجنون) نباید ترسید و باید به وظیفه خود در مورد هشدار و تذکّر ادامه داد. «فذکّر فما انت... بکاهن...»
2- خداوند، اولیاى خود را بیمه کرده و از آنان دفاع مىکند. «فما انت بنعمة ربّک بکاهن و لامجنون»
3- مبلّغ دین، در تیررس هر گونه تهمت است. «بکاهن و لامجنون... یقولون شاعر»
4- هر گونه عیب و نقصى که از انسان دور مى شود، در سایه لطف و نعمت الهى است. «فما أنت بنعمة ربّک بکاهن و لامجنون...»
5 - افراد کاهن و پیشگو، از رحمت خدا دور هستند. «فما أنت بنعمة ربّک بکاهن»
6- دشمن به یک تهمت قانع نیست و همواره در صدد ضربه زدن است. «بکاهن، مجنون، شاعر»
7- دشمن در انتظار مرگ بزرگان دین است، پس باید کارى کرد که امید آنان براى پس از مرگ شخصیّت هاى مذهبى ناامید شود. «نتربّص به ریب المنون»
8 - رهبر دینى نباید به خاطر تهمت هاى دشمنان صحنه را خالى کند، بلکه باید بماند و دفاع کند. «نتربّص به ریب المنون»
9- مؤمنان نیز باید همانند دشمنان، براى رسیدن به پیروزى، امید و برنامه داشته باشند. «نتربّص به... فانّى معکم من المتربّصین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است