display result search
منو
تفسیر آیه 21 و 22 سوره طور

تفسیر آیه 21 و 22 سوره طور

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 267 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طور -21 و 22

وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُم بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ مَآ أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَىْ‏ءٍ کُلُّ امْرِىٍ بِمَا کَسَبَ رَهِینٌ‏

وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاکِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ‏

ترجمه
و کسانى که ایمان آوردند و فرزندانشان، در ایمان از آنان پیروى کردند ما ذریّه آنان را به ایشان ملحق نموده و از پاداش عملشان هیچ نکاهیم. (آرى) هر کس در گرو کارى است که کسب کرده است.
و پى‏ در پى آنان را میوه و گوشت از هر نوع که بخواهند مى‏ دهیم.



«ألَتنا» از ریشه «لوت» به معناى نقص است. «ما ألتناهم من عملهم» یعنى به خاطر الحاق فرزندان به پدران، چیزى از اجر پدران کم نمى‏ کنیم.
کلمه «رهین» به دو معناى گرو و همراه آمده است و اینکه مى‏ فرماید: انسان رهین کار خود است، یعنى ملازم و همراه کار خود است.
امام صادق‏ (ع) درباره‏ آیه «و الّذین آمنوا و اتّبعتهم...» فرمود: مراد فرزندانى هستند که عمل آنها از پدران کمتر است ولى خداوند آنان را به پدران ملحق مى‏ کند تا موجب چشم‏ روشنى آنان گردند.
خداوند ابتدا ذرّیه‏ مؤمنِ افراد با ایمان را به آنان ملحق مى‏ سازد، «الّذین آمنوا... الحقنا بهم ذرّیتهم» سپس نعمت‏ها و امکانات آنجا را افزایش مى ‏دهد. «أمددناهم بفاکهة»
ویژگى‏ هاى میوه‏ هاى بهشتى:
1. فراوانى. «فاکهة کثیرة»
2. بى ضرر بودن. «فاکهة آمنین»
3. زوجیّت. «من کلّ فاکهة زوجان»
4. دائمى بودن. «أمددناهم بفاکهة»
5. مجاز بودن. «و لاممنوعة»
6. پذیرایى کریمانه. «فواکِهَ و هم مکرمون»
7. تنوّع. «فواکِهَ مما یشتهون»
8. همراه با غیر میوه. «بفاکهة و لحم»
9. انتخابى بودن. «و فاکهة مما یتخیّرون»
10. دسترسى آسان. «قطوفها دانیة»، «و ذلّلت قطوفها تذلیلا»
بگذریم که میوه‏ هاى بهشتى؛ تفاله، تخلیه، تغییر طعم و زحمت چیدن ندارد.


پیام ها
1- در اسلام محور ایمان است، نه خانواده و خویشان. «واتبعتهم ذریتهم بایمان»
2- نتیجه ملحق شدن به راه حق نیاکان در دنیا، ملحق شدن به آنان در بهشت است. «و اتبعتهم... الحقنا بهم»
3- همراه بودن با نسل و فرزند، یکى از لذّات بهشتى است. «الحقنا بهم ذریتهم»
4- علاقه به فرزند حتّى در آخرت نیز وجود دارد. «الحقنا بهم ذریتهم»
5 - الحاق فرزندان در دنیا، سبب تنگ شدن مسکن و یا از دست دادن رفاه است ولى الحاق در بهشت هیچ کاستى ندارد. «و ما التناهم... من شى‏ء»
6- ملحق شدن نسل انسان به او، از آثار عمل نیک است. «الحقنا... بما کسب رهین»
7- مصرف میوه بر گوشت مقدّم است. «بفاکهة و لحم»
8 - در بهشت نیز سلیقه‏ ها و تمایلات مختلف وجود دارد و به هر کس مطابق خواسته‏ اش نعمت داده مى‏ شود. «مما یشتهون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:04

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی