- 4785
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 21 و 22 سوره طور
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طور -21 و 22
وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُم بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ مَآ أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَىْءٍ کُلُّ امْرِىٍ بِمَا کَسَبَ رَهِینٌ
وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاکِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ
ترجمه
و کسانى که ایمان آوردند و فرزندانشان، در ایمان از آنان پیروى کردند ما ذریّه آنان را به ایشان ملحق نموده و از پاداش عملشان هیچ نکاهیم. (آرى) هر کس در گرو کارى است که کسب کرده است.
و پى در پى آنان را میوه و گوشت از هر نوع که بخواهند مى دهیم.
«ألَتنا» از ریشه «لوت» به معناى نقص است. «ما ألتناهم من عملهم» یعنى به خاطر الحاق فرزندان به پدران، چیزى از اجر پدران کم نمى کنیم.
کلمه «رهین» به دو معناى گرو و همراه آمده است و اینکه مى فرماید: انسان رهین کار خود است، یعنى ملازم و همراه کار خود است.
امام صادق (ع) درباره آیه «و الّذین آمنوا و اتّبعتهم...» فرمود: مراد فرزندانى هستند که عمل آنها از پدران کمتر است ولى خداوند آنان را به پدران ملحق مى کند تا موجب چشم روشنى آنان گردند.
خداوند ابتدا ذرّیه مؤمنِ افراد با ایمان را به آنان ملحق مى سازد، «الّذین آمنوا... الحقنا بهم ذرّیتهم» سپس نعمتها و امکانات آنجا را افزایش مى دهد. «أمددناهم بفاکهة»
ویژگى هاى میوه هاى بهشتى:
1. فراوانى. «فاکهة کثیرة»
2. بى ضرر بودن. «فاکهة آمنین»
3. زوجیّت. «من کلّ فاکهة زوجان»
4. دائمى بودن. «أمددناهم بفاکهة»
5. مجاز بودن. «و لاممنوعة»
6. پذیرایى کریمانه. «فواکِهَ و هم مکرمون»
7. تنوّع. «فواکِهَ مما یشتهون»
8. همراه با غیر میوه. «بفاکهة و لحم»
9. انتخابى بودن. «و فاکهة مما یتخیّرون»
10. دسترسى آسان. «قطوفها دانیة»، «و ذلّلت قطوفها تذلیلا»
بگذریم که میوه هاى بهشتى؛ تفاله، تخلیه، تغییر طعم و زحمت چیدن ندارد.
پیام ها
1- در اسلام محور ایمان است، نه خانواده و خویشان. «واتبعتهم ذریتهم بایمان»
2- نتیجه ملحق شدن به راه حق نیاکان در دنیا، ملحق شدن به آنان در بهشت است. «و اتبعتهم... الحقنا بهم»
3- همراه بودن با نسل و فرزند، یکى از لذّات بهشتى است. «الحقنا بهم ذریتهم»
4- علاقه به فرزند حتّى در آخرت نیز وجود دارد. «الحقنا بهم ذریتهم»
5 - الحاق فرزندان در دنیا، سبب تنگ شدن مسکن و یا از دست دادن رفاه است ولى الحاق در بهشت هیچ کاستى ندارد. «و ما التناهم... من شىء»
6- ملحق شدن نسل انسان به او، از آثار عمل نیک است. «الحقنا... بما کسب رهین»
7- مصرف میوه بر گوشت مقدّم است. «بفاکهة و لحم»
8 - در بهشت نیز سلیقه ها و تمایلات مختلف وجود دارد و به هر کس مطابق خواسته اش نعمت داده مى شود. «مما یشتهون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُم بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ مَآ أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَىْءٍ کُلُّ امْرِىٍ بِمَا کَسَبَ رَهِینٌ
وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاکِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ
ترجمه
و کسانى که ایمان آوردند و فرزندانشان، در ایمان از آنان پیروى کردند ما ذریّه آنان را به ایشان ملحق نموده و از پاداش عملشان هیچ نکاهیم. (آرى) هر کس در گرو کارى است که کسب کرده است.
و پى در پى آنان را میوه و گوشت از هر نوع که بخواهند مى دهیم.
«ألَتنا» از ریشه «لوت» به معناى نقص است. «ما ألتناهم من عملهم» یعنى به خاطر الحاق فرزندان به پدران، چیزى از اجر پدران کم نمى کنیم.
کلمه «رهین» به دو معناى گرو و همراه آمده است و اینکه مى فرماید: انسان رهین کار خود است، یعنى ملازم و همراه کار خود است.
امام صادق (ع) درباره آیه «و الّذین آمنوا و اتّبعتهم...» فرمود: مراد فرزندانى هستند که عمل آنها از پدران کمتر است ولى خداوند آنان را به پدران ملحق مى کند تا موجب چشم روشنى آنان گردند.
خداوند ابتدا ذرّیه مؤمنِ افراد با ایمان را به آنان ملحق مى سازد، «الّذین آمنوا... الحقنا بهم ذرّیتهم» سپس نعمتها و امکانات آنجا را افزایش مى دهد. «أمددناهم بفاکهة»
ویژگى هاى میوه هاى بهشتى:
1. فراوانى. «فاکهة کثیرة»
2. بى ضرر بودن. «فاکهة آمنین»
3. زوجیّت. «من کلّ فاکهة زوجان»
4. دائمى بودن. «أمددناهم بفاکهة»
5. مجاز بودن. «و لاممنوعة»
6. پذیرایى کریمانه. «فواکِهَ و هم مکرمون»
7. تنوّع. «فواکِهَ مما یشتهون»
8. همراه با غیر میوه. «بفاکهة و لحم»
9. انتخابى بودن. «و فاکهة مما یتخیّرون»
10. دسترسى آسان. «قطوفها دانیة»، «و ذلّلت قطوفها تذلیلا»
بگذریم که میوه هاى بهشتى؛ تفاله، تخلیه، تغییر طعم و زحمت چیدن ندارد.
پیام ها
1- در اسلام محور ایمان است، نه خانواده و خویشان. «واتبعتهم ذریتهم بایمان»
2- نتیجه ملحق شدن به راه حق نیاکان در دنیا، ملحق شدن به آنان در بهشت است. «و اتبعتهم... الحقنا بهم»
3- همراه بودن با نسل و فرزند، یکى از لذّات بهشتى است. «الحقنا بهم ذریتهم»
4- علاقه به فرزند حتّى در آخرت نیز وجود دارد. «الحقنا بهم ذریتهم»
5 - الحاق فرزندان در دنیا، سبب تنگ شدن مسکن و یا از دست دادن رفاه است ولى الحاق در بهشت هیچ کاستى ندارد. «و ما التناهم... من شىء»
6- ملحق شدن نسل انسان به او، از آثار عمل نیک است. «الحقنا... بما کسب رهین»
7- مصرف میوه بر گوشت مقدّم است. «بفاکهة و لحم»
8 - در بهشت نیز سلیقه ها و تمایلات مختلف وجود دارد و به هر کس مطابق خواسته اش نعمت داده مى شود. «مما یشتهون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است