- 1615
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 15 و 16 سوره طور
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طور - 15 و 16
أَفَسِحْرٌ هَذَآ أَمْ أَنتُمْ لَا تُبْصِرُونَ
اصْلَوْهَا فَاصْبِرُواْ أَوْ لاَ تَصْبِرُواْ سَوَآءٌ عَلَیْکُمْ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَاکُنتُمْ تَعْمَلُونَ
ترجمه
پس آیا این (عذاب هم) جادو است؟ آیا شما آن را نمى بینید؟
در آن وارد شوید و بسوزید، پس صبر کنید یا صبر نکنید براى شما یکسان است،جز این نیست که در برابر آنچه عمل مى کردید، جزا داده مى شوید.
مشرکان، همواره به پیامبر تهمت مى زدند که کار او سحر و جادوست، او عقل ما را مى رباید و بر چشمان ما پرده اى مى افکند تا امورى را به نام معجزه و وحى به ما معرّفى کند، در حالى که اینها همه بىاساس است. لذا روز قیامت از روى سرزنش و توبیخ به آنان گفته مى شود: آیا این هم سحر و جادوست؟ آیا آتش را نمىبینید و حرارت آن را لمس نمى کنید؟
گاهى تکذیب کنندگان با همان تعبیراتى که در دنیا داشتند توبیخ مى شوند؛ آنها در دنیا مى گفتند کار انبیا سحر است، در آنجا از همان مورد بازخواست مى شوند. «أفسحر هذا» کسانى که به انبیا مى گفتند: ما را موعظه کنید یا نکنید تفاوتى ندارد. «سواء علینا أ وعظت أم لم تکن من الواعظین» در قیامت به آنان گفته مى شود: صبر کنید یا نکنید، تفاوتى ندارد. «فاصبروا اولا تصبروا سواء علیکم»
پیام ها
1- در قیامت، تکذیب شده ها را در برابر چشم انسان نمایش مى دهند. «هذه النّار... أفسحر هذا»
2- ریشه تکذیب، نداشتن دید صحیح و بصیرت است. «ویل یومئذ للمکذبین... ام أنتم لاتبصرون»
3- تکذیب پى در پى، «کنتم بها تکذبون» تحقیر پى در پى را در بر دارد. «یدعّون... أفسحر هذا... لاتبصرون . أصلوها فاصبروا أو لاتصبروا...»
4- کیفر ورود درامور بیهوده و یاوه ها، ورود در دوزخ است. «فى خوض... أصلوها»
5 - کیفرهاى قیامت، عادلانه است و جز نتیجه کار خود انسان نیست. «انّما تجزون ما کنتم تعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَفَسِحْرٌ هَذَآ أَمْ أَنتُمْ لَا تُبْصِرُونَ
اصْلَوْهَا فَاصْبِرُواْ أَوْ لاَ تَصْبِرُواْ سَوَآءٌ عَلَیْکُمْ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَاکُنتُمْ تَعْمَلُونَ
ترجمه
پس آیا این (عذاب هم) جادو است؟ آیا شما آن را نمى بینید؟
در آن وارد شوید و بسوزید، پس صبر کنید یا صبر نکنید براى شما یکسان است،جز این نیست که در برابر آنچه عمل مى کردید، جزا داده مى شوید.
مشرکان، همواره به پیامبر تهمت مى زدند که کار او سحر و جادوست، او عقل ما را مى رباید و بر چشمان ما پرده اى مى افکند تا امورى را به نام معجزه و وحى به ما معرّفى کند، در حالى که اینها همه بىاساس است. لذا روز قیامت از روى سرزنش و توبیخ به آنان گفته مى شود: آیا این هم سحر و جادوست؟ آیا آتش را نمىبینید و حرارت آن را لمس نمى کنید؟
گاهى تکذیب کنندگان با همان تعبیراتى که در دنیا داشتند توبیخ مى شوند؛ آنها در دنیا مى گفتند کار انبیا سحر است، در آنجا از همان مورد بازخواست مى شوند. «أفسحر هذا» کسانى که به انبیا مى گفتند: ما را موعظه کنید یا نکنید تفاوتى ندارد. «سواء علینا أ وعظت أم لم تکن من الواعظین» در قیامت به آنان گفته مى شود: صبر کنید یا نکنید، تفاوتى ندارد. «فاصبروا اولا تصبروا سواء علیکم»
پیام ها
1- در قیامت، تکذیب شده ها را در برابر چشم انسان نمایش مى دهند. «هذه النّار... أفسحر هذا»
2- ریشه تکذیب، نداشتن دید صحیح و بصیرت است. «ویل یومئذ للمکذبین... ام أنتم لاتبصرون»
3- تکذیب پى در پى، «کنتم بها تکذبون» تحقیر پى در پى را در بر دارد. «یدعّون... أفسحر هذا... لاتبصرون . أصلوها فاصبروا أو لاتصبروا...»
4- کیفر ورود درامور بیهوده و یاوه ها، ورود در دوزخ است. «فى خوض... أصلوها»
5 - کیفرهاى قیامت، عادلانه است و جز نتیجه کار خود انسان نیست. «انّما تجزون ما کنتم تعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است