display result search
منو
تفسیر آیه 52 - 55 سوره ذاریات

تفسیر آیه 52 - 55 سوره ذاریات

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 278 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ذاریات- آیه 52 - 55

کَذَلِکَ مَآ أَتَى الَّذِینَ مِن قَبْلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُواْ سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ

أَتَوَاصَوْاْ بِهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ طَاغُونَ‏

فَتَوَلَّ عَنْهُمْ فَمَآ أَنتَ بِمَلُومٍ‏

وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى‏ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ‏

ترجمه
(اى پیامبر!) بدین گونه (که تو را تکذیب کردند) پیشینیان اینان نیز هیچ پیامبرى برایشان نیامد مگر آنکه گفتند: جادوگر یا جن‏زده است.
(آیا مخالفان در طول تاریخ) به یکدیگر سفارش کرده ‏اند (که با انبیا این گونه برخورد کنند؟) نه، بلکه آنان مردمى طغیانگرند.
پس، از آنان روى بگردان که تو مورد سرزنش نیستى.
و (به مردم) تذکّر بده که قطعاً تذکّر براى مؤمنان مفید است.


آیه‏ 52، به مانند نتیجه ‏گیرى از آیات گذشته و به عنوان دلدارى پیامبراکرم‏ است که اگر مشرکان مکّه با تو چنین برخوردهایى مى ‏کنند، بدان که پیش از اینان نیز با پیامبران پیش از تو چنین برخوردهایى را داشته‏ اند.
از آنجا که پیامبر در دعوت مردم کوتاهى نکرده و حجّت خدا را بر آنان تمام کرده است، لذا روى گردانى پیامبر از آنان و ترک مجادله با آنان، سرزنش و ملامتى را به دنبال ندارد.
این آیات در کنار فرمان به اعراض از کافران طغیانگر، به تذکّر دادن به مؤمنان سفارش مى‏کند تا گمان نشود که تنها کافران نیاز به هشدار و تذکّر دارند. «فتولّ... و ذکّر»
در شنیدن اثرى است که در دانستن نیست. سوز و اخلاص و شیوه بیان گوینده مى‏تواند اثرى برتر در انسان بگذارد. لذا پیامبر مأمور مى‏شود تا پیوسته مؤمنان را تذکّر دهد.



پیام ها
1- همه انبیا مخالف داشتند و مورد تهمت قرار مى ‏گرفتند. پس، از تهمت مخالفان نگران مباش. «کذلک... قالوا ساحر أو مجنون»
2- بر خلاف قرآن که پیامبران را انسان‏هایى همچون دیگر انسان‏ها معرّفى مى‏کند، «قل انّما أنا بشر مثلکم» مخالفان سعى داشتند کارها و سخنان پیامبران را ناشى از ارتباط آنها با جن بدانند. «ساحر أو مجنون»
3- هماهنگى رفتار و گفتار مخالفان انبیا در طول تاریخ به گونه‏ اى است که گویا همه به یکدیگر سفارش موضع‏ گیرى علیه حق و تهمت سحر و جنون را مى‏ دادند. «أتواصَوا...»
4- ریشه‏ تهمت به انبیا، طغیان است. «قوم طاغون»
5 - انسان در برابر افراد لجوج مسئولیّتى ندارد. «فتولّ»
6- پس ازاتمام حجّت، اعراض از حق ستیزان جایز است. «فتولّ عنهم فماانت بملوم»
7- همه جا، متارکه و رها کردن دیگران کار بدى نیست. «فتولّ عنهم فما انت بملوم»
8 - مبلّغ، باید روحیه مخاطبان را بشناسد، نسبت به گروهى اعراض نماید، «فتول» و نسبت به گروهى تذکّر دهنده باشد. «و ذکّر»
9- اگر روحیه پندپذیرى نداریم، در ایمان خود شک کنیم، زیرا مؤمن پندپذیر است. «فانّ الذکرى تنفع المؤمنین»
10- اگر ایمان باشد، انسان تذکّر را از هر کس مى‏پذیرد. «فانّ الذکرى تنفع المؤمنین» و نفرمود: «فانّ تذکّرک»
11- مبلّغان دینى خسته نشوند که کارشان مفید است. «فانّ الذکرى تنفع...»
12- مؤمنان نیز به تذکّر نیازمند هستند. «فانّ الذکرى تنفع المؤمنین»
13- تعالیم ادیان آسمانى، در فطرت انسان‏ها ریشه دارد. وظیفه انبیا، بیدار کردن و یادآورى امور فطرى بشر است. «ذکّر فانّ الذکرى تنفع المؤمنین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:13

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی