display result search
منو
تفسیر آیه 1-6 سوره ذاریات

تفسیر آیه 1-6 سوره ذاریات

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 400 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ذاریات- آیه 1 -6

وَالذَّارِیَاتِ ذَرْواً

فَالْحَامِلاَتِ وِقْرًا

فَالْجَارِیَاتِ یُسْراً

فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْراً

إِنَّمَاتُوعَدُونَ لَصَادِقٌ

وَإِنَّ الدِّینَ لَوَاقِعٌ‏

ترجمه
سوگند به بادهایى که با شدّت اشیا را پراکنده مى ‏کنند.
پس به ابرهاى گران بار سوگند.
پس به کشتى‏هایى که به آسانى در حرکتند سوگند.
پس به فرشتگانى که کارها را تقسیم مى کنند سوگند.
که آنچه وعده داده مى‏ شوید، قطعاً راست است.
و حتماً (روز) جزا واقع‏ شدنى است.


«ذاریات» جمع «ذاریة» به معناى بادهاى شدید، از «ذرو» به معناى پاشیدن و پراکندن است. «وِقر» به معناى بار سنگین و مراد از آن در اینجا ابرهاى پرباران مى‏ باشد. «جاریات» به معناى کشتى‏ها یا نهرهاى روان است.
بر اساس روایات، مراد از «ذاریات»، بادها و مراد از «حاملات»، ابرها و مقصود از «جاریات»، کشتى‏ ها و منظور از «مقسّمات»، فرشتگانى هستند که ارزاق را تقسیم مى‏ کنند.
«یُسر»، ضد «عُسر» و به معناى آسانى است. مراد از «فالجاریات یُسراً» کشتى‏ هایى است که به آسانى و آرامى حرکت مى‏ کنند.
بادها که عامل حرکت کشتى‏ها و ابرها که مایه‏ برکت زمین هستند، در این آیات مورد سوگند خداوند واقع شده‏ اند.
حیات بشر، حیوانات و گیاهان در گرو باران است و بادها در جا به جا نمودن ابرها، تعدیل هوا و لقاح گیاهان نقش مهمى دارند.
نقش کشتى در زندگى گذشته و حال بشر بر کسى پوشیده نیست. وسیع ‏ترین، ارزان‏ترین و کم حادثه ‏ترین راه‏ها، راه‏هاى دریایى و سفر با کشتى است. زمانى نقش آن معلوم مى‏ شود که چند روزى کشتى‏هاى جهان متوقّف شوند.
امام رضا (ع) فرمود: مراد از «المقسّمات امراً» ملائکه‏ اى هستند که هر روز ارزاق مردم را بین طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم مى‏ کنند.
در تقسیم ارزاق، به هر فرد و قبیله و منطقه‏ اى، سهمى و چیزى داده م‏ی شود و چیز دیگرى داده نمى‏ شود، تا براى جبران کمبود، مسئله مشارکت، تعاون، رقابت، تجارت، حرکت و ابتکار راه بیفتد و هیچ فرد و قبیله‏ اى، خود را از هر جهت بى‏نیاز نبیند و دست به طغیان نزند. آرى تنگناها در کنار گشایش‏ ها، به طور حکیمانه ‏اى قرار گرفته است. «قرن بسعتها عقابیل فاقتها»
توجّه به قدرت‏‌نمایى خداوند در باد و ابر و کشتى، پذیرفتن معاد را براى انسان آسان مى‏ کند. در آغاز این سوره با چهار سوگند پیاپى، قطعى بودن وقوع قیامت بیان شده است.
حروف «انّما» و «انّ»، حرف «لام» در کلمات «لصادق» و «لواقع» و جمله اسمیه، همه نشانه‏ تأکید هستند.
نمونه‏ هایى از وعده‏ هاى الهى که در دنیا محقّق شده است:
خداوند به مادر موسى دستور داد که نوزادش را به آب افکند و به او فرمود: ما او را به تو برمى‏ گردانیم و از پیامبرانش قرار مى ‏دهیم، «انّا رادوه الیک و جاعلوه من المرسلین» این وعده بزرگ صورت پذیرفت.
خداوند به پیامبر اسلام وعده داد که تو را در برابر مسخره‏ کنندگان کفایت مى ‏کنیم، «انّا کفیناک المستهزئین» وعده داد نام تو را بلند مى ‏گردانیم، «و رفعنا لک ذکرک» و به وعده ‏هاى خود عمل کرد.
خداوند، بارها پیروزى حقّ بر باطل و خوش عاقبتى اهل تقوا را وعده داده و به وعده‏ اش عمل کرده است. نام امام حسین‏ (ع) ماند و نام قاتلان او محو شد.
کسانى‏ که به وعده خود عمل نمى‏ کنند یا عاجزند یا حیله ‏گر و یا فراموش‌کار و ذات مقدّس الهى از تمام این عیب‏ها به دور است.


پیام ها
1- سوگند به پدیده ‏هاى طبیعى همچون ابر و باد و باران، توجّه اسلام را به کشف قوانین هستى و تدبیر حاکم بر آنها در جهت خداشناسى نشان مى ‏دهد. «و الذاریات... فالحاملات... فالجاریات...»
2- خداوند امور انسان را از طریق فرشتگان به انجام مى‏ رساند. «والمقسّمات امراً»
3- قرآن، براى اعتلاى فکر بشر، او را به محسوسات و غیر محسوسات، متوجّه مى‏ سازد. «والذاریات... والمقسّمات امراً»
4- در برابر تردید دیگران، باید با قاطعیّت و صلابت و صراحت از حق سخن گفت. «انما توعدون لصادق» (کلمه انّ و حرف لام، براى تأکید است)
5 - وعده معاد و سرانجام جهان، مستمر و پى در پى بوده است. «توعدون»
6- خداوندى که در هستى آن همه قدرت‏‌نمایى کرده است، از عمل به قولش عاجز نیست. «انما توعدون لصادق»
7- این همه اسباب طبیعى و غیر طبیعى، (باد و ابر و کشتى و فرشته)، تنها براى خوردن و مردن و نیست شدن نیست. «و انّ الدین لواقع»
8 - خداوند، هم به وعده ‏هایى که در دنیا داده عمل مى ‏کند و هم به وعده‏ هایى که براى آخرت داده است. «انما توعدون لصادق و ان الدین لواقع»

توضیحات
سیماى سوره ذاریات‏
این سوره شصت آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
نام این سوره از اولین آیه آن گرفته شده است: «والذّاریات ذرواً» و به معناى بادهاى تندى است که اشیا را پراکنده مى‏ کند.
آغاز و پایان این سوره با معاد است و مباحثى درباره‏ توحید و نشانه‏ هاى خداوند در هستى، داستان فرشتگانى که مهمان حضرت ابراهیم (ع) شدند و به او بشارت فرزند دادند، اخطار به قلع و قمع قوم لوط و اشاره ‏اى به داستان برخى پیامبران، همچون موسى و نوح و قوم عاد و ثمود، بیشترین آیات این سوره را در برمى گیرد.
قرآن با بیان تاریخ انبیاى گذشته و سختى ‏ها و مشکلات آنان در راه هدایت مردم، پیامبر اسلام‏ را به صبر و استقامت دعوت مى‏ کند.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:20

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام خیلی عالی بود سپاسگزارم
  • کاربر مهمان
    سلام عالی بود دانشگاه کنفرانس داشتم خیلی کمکم کردتشکر فراوان
  • کاربر مهمان
    سلام خیلی ممنون سخنرانی ها بسیار زیبا و گیرا هستند. با تشکر
  • کاربر مهمان
    سخنرانی‌ها بسیار شیوا و گیرا بود. ان‌شاء‌الله بیشتر از این سخنان گوهربار بگذارید. با سپاس

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی