display result search
منو
تفسیر آیه 7 و 8 سوره حجرات

تفسیر آیه 7 و 8 سوره حجرات

  • 1 تعداد قطعات
  • 13 دقیقه مدت قطعه
  • 492 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ججرات - آیه 7 و 8

وَاعْلَمُواْ أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطِیعُکُمْ فِى کَثِیرٍ مِّنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِى قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُوْلَئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ‏

فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَنِعْمَةً وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ‏

ترجمه
و بدانید که در میان شما رسول‏ خداست که (شما باید از او پیروى کنید و) اگر او در بسیارى از امور پیرو شما باشد، قطعاً به سختى و مشقّت خواهید افتاد، ولى خدا ایمان را محبوب شما قرار داده و در دلهایتان آن را زینت بخشیده است و کفر، فسق و گناه را مورد تنفّر شما قرار داده است. آنها همان رشد یافتگان هستند.
(این علاقه به ایمان و تنفّر از کفر،) فضل و نعمتى بزرگ از طرف خداوند است و خداوند آگاه و حکیم است.



در ذیل آیه قبل خواندیم که ولیدبن عَقبه به دروغ، خبر مخالفت مردم با پرداخت زکات را به پیامبر داد. مردم آماده هجوم شدند که آیه نازل شد: هرگاه فاسقى خبرى آورد تحقیق کنید. این آیه مى‏ فرماید: اصولاً مردم باید تابع پیغمبر باشند، نه آنکه رهبر الهى تابع هیجان‏هاى ناپخته‏ برخاسته از گزارشات افراد فاسق قرار گیرد.
در روایات مى‏ خوانیم: اگر اهل ایمان نزد شما محبوب بودند، در راه خیر هستید و اگر به گنهکاران علاقمند بودید، در شما خیرى نیست.
بر اساس روایات، یکى از مصادیق ایمان در جمله‏ «حَبّبَ الیکم الایمان»، محبّت على ‏ابن ابى‏طالب‏ و مراد از کفر و فسوق و عصیان، دشمنى با اهل‏ بیت پیامبر است.
در حدیث مى‏خوانیم: کسانى که علاقه به معنویات و تنفّر از گناه را نعمت نمى‏ دانند، نعمت‏هاى الهى را کفران کرده، عملشان کم و تلاشهاى آنان نابود است.
رسیدن به رشد و کمال، هدیه‏ الهى به انبیاست؛ «آتَینا ابراهِیم رُشدَه» و وظیفه‏ آنها رشد دادن دیگران مى‏باشد؛ «یا قوم اتّبِعون اَهدِکم سَبیلَ الرّشاد» آنان نیز خود به دنبال رشد بوده‏ اند، چنانکه حضرت موسى در بیابان‏ها به دنبال حضرت خضر مى ‏رود تا از طریق علم او به رشد برسد؛ «هل اتّبعک على أن تُعلّمَن ممّا عُلّمتَ رُشداً»
ایمان زمینه‏ رشد، «ولیؤمنوا بى لعلّهم یَرشُدون» و کتب آسمانى وسیله‏ رشد هستند، «یَهدى اِلىَ الرُّشد». در این آیه نیز مؤمنان واقعى اهل رشد معرّفى شده ‏اند. «اولئک هم الراشدون» به هر حال مراد از رشد در قرآن، رشد معنوى است، و این کوته فکرى است که انسان رشد را تنها در کامیابى‏هاى دنیوى بداند.
در مدیریّت و سیاست‏گذارى جامعه، اگر تصمیم ‏گیرنده معصوم یا عادل نباشد، از استبدادى سر در مى‏ آورد که در آن رشدى نیست، «و ما اَمرُ فِرعونَ بِرَشید» ولى اگر تصمیم ‏گیرنده معصوم یا عادل باشد، زمینه‏ رشد فراهم است. «اولئک هم الرّاشِدون»



پیام ها
1- اگر مى‏ خواهیم پشیمان نشویم باید به تعالیم انبیا مراجعه کنیم. (در آیه‏ قبل، سخن از ندامت و پشیمانى بود و این آیه مى‏ فرماید: به پیامبر مراجعه کنید تا از کارهاى ندامت‏ آور بیمه شوید.) «نادِمین - و اعلموا انّ فیکم رسول اللّه»
2- حضور پیامبر و رهبران الهى، امتیاز خاصّى براى جامعه است. «فیکم رسول‏اللَّه»
3- رهبر باید در دسترس مردم باشد. «انّ فیکم رسول اللَّه»
4- توقّع مشورت کردن پیغمبر با مردم مانعى ندارد، امّا اطاعت پیامبر از مردم انتظارى نابجاست. «لو یطیعکم... لَعَنتّم...»
5 - مشکلات جوامع به خاطر دورى از مکتب انبیا وعمل به سلیقه‏ ها و هوسهاى شخصى است. «لو یطیعکم... لَعَنتّم...»
6- رهبر جامعه اسلامى باید استقلال رأى داشته باشد. «لو یطیعکم... لَعَنتّم...» (دشمن نیز همین نوع مشکلات را که برخاسته از سستى رأى رهبر است مى‏ خواهد، چنانکه در جاى دیگر مى ‏خوانیم: «ودّوا ما عَنِتّم...»
7- در مواردى که حکمى از طرف خدا و رسول نیست، مشورت با مردم و پیروى از آنها مانعى ندارد. «فى کثیرٍ من الامر»
8 - گرایش به مذهب، امرى فطرى است که خداوند در انسان به ودیعه گذاشته است. «حَبّبَ الیکم الایمان...»
9- ایمان، امرى قلبى است که با جبر و تحمیل سازگار نیست. «حَبّبَ الیکم الایمان»
10- ایمان، زینت دلهاست. «و زَیّنَه فى قلوبکم» همان گونه که کوه‏ها، دریاها، معادن، گل‏ها، آبشارها و همه‏ آنچه روى زمین است، زینت زمین است. «انّا جَعلنا ما على الارض زینةً لها» (آرى، زینت انسان، کمالات معنوى است و جلوه ‏هاى مادّى، زینت زمین هستند.)
11- تولّى و تبرّى باید در کنار هم باشد، اگر اهل ایمان را دوست داریم باید از اهل کفر، فسق و عصیان نیز بیزار باشیم. «حَبّبَ الیکم الایمان... کَرّهَ الیکم الکفر...»
12- انکار قلبى و انگیزه‏ فاسد، مقدّمه‏ طغیان است. ابتدا فرمود: «الکفر» وسپس «الفسوق و العصیان»
13- آفات ایمان؛ کفر، فسوق و عصیان است. «حَبّب الیکم الایمان... کرّه الیکم الکفر و الفسوق و العصیان»
14- تنفّر از بدى‏ها، امرى فطرى است، «کَرّهَ الیکم الکفر...» و این تنفّر، مایه‏ رشد انسان است. «اولئک هم الرّاشدون»
15- کسانى که از کفر، فسق و عصیان تنفّر ندارند، رشد ندارند. «کَرّهَ... اولئک هم الرّاشدون»
16- از نعمت‏هاى بزرگ الهى، علاقه به ایمان و بیزارى از کفر، فسق و عصیان است. «حَبّبَ الیکم الایمان... کَرّهَ الیکم الکفر... فَضلاً من اللَّه و نِعمة»
17- فضل خداوند، بر اساس علم و حکمت اوست، نه بدون ملاک و گزافه. «فضلاً... و اللّه علیم حکیم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 13:29

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی