display result search
منو
تفسیر آیه 26 سوره فتح

تفسیر آیه 26 سوره فتح

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 211 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فتح - آیه 26

إِذْ جَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُواْ فِى قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجَاهِلِیَّةِ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَى‏ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَى‏ وَکَانُواْ أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا وَکَانَ اللَّهُ بِکُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ عَلِیماً

ترجمه
آنگاه که کافران، تعصّب (آن هم) تعصّب جاهلیّت را (نسبت به شما) در قلب‏هاى خود جا داده بودند. پس خداوند آرامش خود را بر پیامبرش و بر مؤمنان نازل کرد (و آنان براى صلح آماده شدند) و خداوند آنان را به حقیقت تقوا ملزم ساخت که به آن سزاوارتر و اهل آن بودند و خداوند به همه چیز آگاه است.


«حمیّت» به معناى گرمى و داغى است و به خشم و تعصّب شدید نیز اطلاق مى ‏شود. تعصّب اگر بر اساس جهالت باشد، نکوهیده ولى اگر بر اساس غیرت دینى و پافشارى بر حق و منطق باشد نیکوست.
در ماجراى صلح حدیبیّه، حضرت على‏ (ع) به فرمان پیامبر صلح‏ نامه را با «بسم اللّه الرحمن الرحیم» آغاز کردند، مشرکان گفتند که ما قبول نداریم و حضرت، آن را به «بسمک الّلهم» تغییر دادند، سپس مشرکان از کلمه «رسول اللّه» ایراد گرفتند که باید حذف شود. بار دیگر پیامبر این تغییر را با آرامش پذیرفت و لقب «رسول اللّه» را حذف کردند، این نمونه حمیّت مشرکان و نزول سکینه بر پیامبر و یارانش بود.
اسلام، با فرهنگ جاهلیّت به هر نوعى که باشد مبارزه مى‏ کند؛ «ظنّ الجاهلیّة»، «تبرّج الجاهلیّة» و «حمیّة الجاهلیّة»
دل انسان، هم مرکز ارتباط با خدا و رشد فضایل است و هم بستر گسترش مفاسد:
رشد معنوى: «تطمئنّ قلوبهم بذکر اللّه»، «أنزل السّکینة فى قلوب المؤمنین» و «فالّف بین قلوبکم»
گسترش منفى: «سنلقى فى قلوب الّذین کفروا الرُعب»، «یطبع اللّه على قلوب الکافرین» و «اشمأزّت قلوب الّذین لا یؤمنون»
در حدیث مى‏ خوانیم که مراد از «کلمة التقوى» ایمان است.


پیام ها
1- تعصّب جاهلیّت، عامل بستن راه مسجد بر مؤمنان است. «صدّوکم عن المسجد الحرام... فى قلوبهم الحمیّة»
2- آنچه انسان را در برابر تعصّب‏هاى جاهلى حفظ مى‏ کند، سکینه و آرامش است. «حمیّة الجاهلیّة... فانزل اللّه سکینته»
3- مفاسد اخلاقى، در بستر کفر رشد و نمو مى ‏کند و ایمان به خدا مانع رشد غرایز منفى است. «الّذین کفروا فى قلوبهم الحمیة...»
4- تعصّب و ایستادگى، اگر همراه با استدلال و منطق باشد، ارزش دارد، آنچه مورد انتقاد است، خشم و تعصّب برخاسته از جاهلیّت است. «حمیة الجاهلیة»
5 - درمقابل رفتار جاهلانه نباید مقابله به مثل کرد. «حمیةالجاهلیة... فانزل‏اللّه سکینته»
6- خداوند مؤمنان را در برابر کینه‏ ها و تعصّب‏ها، تنها نمى ‏گذارد. «الحمیة الجاهلیة... فانزل اللّه سکینته»
7- آرامش و سکینه را با مال و مقام و تعداد نفرات، نمى‏توان تحصیل کرد، بلکه هدیه الهى است. «فانزل اللّه سکینته»
8 - همین که خدا و رسول، صلح را در حدیبیّه از هجوم و جهاد بهتر دانستند، مؤمنان باید به آن ملتزم و پایبند باشند. «الزمهم کلمة التّقوى»
9- تقوایى ارزش دارد که دائمى باشد نه موسمى. «الزمهم کلمة التّقوى»
10- براى دریافت الطاف الهى، باید اهلیّت و لیاقت توسط خود افراد بوجود آید. «کانوا أحق بها و أهلها»
11- انتخاب‏ها و اولویّت‏ ها، با شعار و توقع نیست، بلکه باید آگاهانه و عالمانه باشد. «کان اللّه بکل شى‏ء علیما»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:47

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی