سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فتح - آیه 5
فَهَلْ یَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِیَهُم بَغْتَةً فَقَدْ جَآءَ أَشْرَاطُهَا فَأَنَّى لَهُمْ إِذَا جَآءَتْهُمْ ذِکْرَاهُم
ترجمه
پس آیا (کفّار براى ایمان آوردن) قیامت را انتظار دارند، که ناگهان به سراغشان آید، در حالى که نشانه هاى آن آمده است؟ پس آنگاه که (رستاخیز) به سراغشان آید متذکّر شدن آنان چه سودى برایشان خواهد داشت؟!
«أشراط» جمع «شَرَط» به معناى نشانه و علامت است و مراد از «فقد جاء اشراطها» در این آیه، بر اساس روایتى از پیامبر، بعثتِ آن بزرگوار است. زیرا آخرین رسول و کتاب الهى بر مردم نازل و حجّت خداوند بر مردم، کامل گشته است. پس هرگونه گناه، فساد، کفر و انکار، ظهور قیامت را نزدیک مى سازد.
گرچه معمولاً کلمه «الساعة» در مورد قیامت به کار مى رود ولى مانعى ندارد که مراد، زمانِ نزول قهر الهى و هلاکت مردم در همین دنیا باشد که مقدّمه عذاب قیامت است.
ابن عباس نقل مى کند که رسول اکرم در حجّة الوداع در حالى که نزدیکترین افراد به آن حضرت، سلمان فارسى بود فرمود: آیا به شما خبر دهم از نشانه هاى قیامت؟ آنگاه فرمود: «اضاعة الصّلوات و اتّباع الشّهوات و المیل الى الاهواء و تعظیم أصحاب المال و بیع الدین بالدنیا» بى توجّهى به نماز و پیروى از هوسها و احترام به ثروتمندان و فروختن دین به دنیا.
در برخى روایات، بیش از صد علامت براى نشانه هاى برپایى قیامت برشمرده اند.
پیام ها
1- کفّارِ سنگدل با مشاهده تمام دلائل، باز ایمان نمى آورند و منتظر سپرى شدن آخرین مهلت اند. «فهل ینظرون الا السّاعة»
2- برپایى قیامت و به هلاکت رسیدن کفّار، ناگهانى و غافلگیرانه است. «بغتة»
3- قیامت، نشانه ها و مقدّماتى دارد. «فقد جاء اشراطها»
4- فکر نکنید که همیشه راه توبه باز است و مجالى براى بازگشت وجود دارد. «فانّى لهم اذا جائتهم ذکراهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَهَلْ یَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِیَهُم بَغْتَةً فَقَدْ جَآءَ أَشْرَاطُهَا فَأَنَّى لَهُمْ إِذَا جَآءَتْهُمْ ذِکْرَاهُم
ترجمه
پس آیا (کفّار براى ایمان آوردن) قیامت را انتظار دارند، که ناگهان به سراغشان آید، در حالى که نشانه هاى آن آمده است؟ پس آنگاه که (رستاخیز) به سراغشان آید متذکّر شدن آنان چه سودى برایشان خواهد داشت؟!
«أشراط» جمع «شَرَط» به معناى نشانه و علامت است و مراد از «فقد جاء اشراطها» در این آیه، بر اساس روایتى از پیامبر، بعثتِ آن بزرگوار است. زیرا آخرین رسول و کتاب الهى بر مردم نازل و حجّت خداوند بر مردم، کامل گشته است. پس هرگونه گناه، فساد، کفر و انکار، ظهور قیامت را نزدیک مى سازد.
گرچه معمولاً کلمه «الساعة» در مورد قیامت به کار مى رود ولى مانعى ندارد که مراد، زمانِ نزول قهر الهى و هلاکت مردم در همین دنیا باشد که مقدّمه عذاب قیامت است.
ابن عباس نقل مى کند که رسول اکرم در حجّة الوداع در حالى که نزدیکترین افراد به آن حضرت، سلمان فارسى بود فرمود: آیا به شما خبر دهم از نشانه هاى قیامت؟ آنگاه فرمود: «اضاعة الصّلوات و اتّباع الشّهوات و المیل الى الاهواء و تعظیم أصحاب المال و بیع الدین بالدنیا» بى توجّهى به نماز و پیروى از هوسها و احترام به ثروتمندان و فروختن دین به دنیا.
در برخى روایات، بیش از صد علامت براى نشانه هاى برپایى قیامت برشمرده اند.
پیام ها
1- کفّارِ سنگدل با مشاهده تمام دلائل، باز ایمان نمى آورند و منتظر سپرى شدن آخرین مهلت اند. «فهل ینظرون الا السّاعة»
2- برپایى قیامت و به هلاکت رسیدن کفّار، ناگهانى و غافلگیرانه است. «بغتة»
3- قیامت، نشانه ها و مقدّماتى دارد. «فقد جاء اشراطها»
4- فکر نکنید که همیشه راه توبه باز است و مجالى براى بازگشت وجود دارد. «فانّى لهم اذا جائتهم ذکراهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است