- 1857
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 12 سوره احقاف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احقاف - آیه 12
وَمِن قَبْلِهِ کِتَابُ مُوسَى إِمَاماً وَرَحْمَةً وَهَذَا کِتَابٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَاناً عَرَبِیّاً لِّیُنذِرَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ وَبُشْرَى لِلْمُحْسِنِینَ
ترجمه
و پیش از قرآن، کتاب موسى امام و رحمت بود و این کتاب که به زبان عربى است، تصدیق کننده (کتابهاى آسمانى) است تا به ظالمان هشدار دهد و براى نیکوکاران بشارت باشد.
در آیه 9، از قول پیامبر خواندیم که فرمود: پیامبرىِ من، نوظهور و بى سابقه نیست، این آیه همان مطلب را دنبال مى کند و مى فرماید: قبل از قرآن، کتاب موسى، امام بود.
البتّه قبل از قرآن، انجیل کتاب حضرت عیسى مطرح بوده و شاید علّت اینکه از تورات نام برده شده، این است که بیشتر مخالفان پیامبر در مدینه، یهودیان بودند. علاوه بر آنکه شریعت حضرت عیسى، استمرار شریعت حضرت موسى بوده و انجیل، مکمّل تورات است.
در قرآن، حضرت ابراهیم به عنوان امام مطرح شده، «انّى جاعلک للنّاس اماما» و کتاب حضرت موسى، امام دانسته شده، «کتاب موسى اماماً و رحمة» و سیره و روش پیامبر اسلام الگو معرفى شده است، «لقد کان لکم فى رسول اللّه أسوة حسنة» مؤمنان نیز از خداوند پیشوایى اهل تقوا را خواهانند. «و اجعلنا للمتّقین اماماً»
آیهى 9، پیامبر را «نذیر» خواند و این آیه، قرآن را «نذیر» مى خواند. «لینذر الّذین...» همان گونه که خداوند، پیامبر را بشیر نامیده، «رسلا مبشّرین و منذرین» و این آیه، قرآن را نیز بشیر مى نامد. «بُشرى للمحسنین»
پیام ها
1- فرستادن کتاب آسمانى، از سنّتهاى الهى است. «و من قبله کتاب موسى»
2- مردم نیاز به الگو و راهبر دارند و کتاب هاى آسمانى که جلوه اى از رحمت الهى مىباشند، امام مردم هستند. «کتاب موسى اماماً و رحمة»
3- بر خلاف حکومت سلاطین که غالباً با سلطه و ضلالت همراه است، امامت دینى، آمیخته با هدایت و رحمت است. «اماماً و رحمة»
4- در تجلیل از حاضران، قبلىها را فراموش نکنید. «و من قبله... و هذا کتاب...»
5 - هماهنگى و همسویى میان کتب آسمانى، دلیلى بر حقانیّت آنهاست. «و من قبله کتاب موسى... و هذا کتاب مصدق»
6- در برابر تخریب و تهمت، تجلیل و تأیید لازم است. «هذا افک قدیم... هذا کتاب مصدّق»
7- قرآن با تصدیق کتب آسمانى پیشین، حق بزرگى بر آنان دارد. «مصدّق»
8 - کتاب آسمانى، وسیله هشدار ستمگران و بشارت نیکوکاران است. «لینذر... و بشرى»
9- پذیرش کتاب آسمانى، احسان و انکار آن، ظلم به خویشتن است. «ظلموا... محسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمِن قَبْلِهِ کِتَابُ مُوسَى إِمَاماً وَرَحْمَةً وَهَذَا کِتَابٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَاناً عَرَبِیّاً لِّیُنذِرَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ وَبُشْرَى لِلْمُحْسِنِینَ
ترجمه
و پیش از قرآن، کتاب موسى امام و رحمت بود و این کتاب که به زبان عربى است، تصدیق کننده (کتابهاى آسمانى) است تا به ظالمان هشدار دهد و براى نیکوکاران بشارت باشد.
در آیه 9، از قول پیامبر خواندیم که فرمود: پیامبرىِ من، نوظهور و بى سابقه نیست، این آیه همان مطلب را دنبال مى کند و مى فرماید: قبل از قرآن، کتاب موسى، امام بود.
البتّه قبل از قرآن، انجیل کتاب حضرت عیسى مطرح بوده و شاید علّت اینکه از تورات نام برده شده، این است که بیشتر مخالفان پیامبر در مدینه، یهودیان بودند. علاوه بر آنکه شریعت حضرت عیسى، استمرار شریعت حضرت موسى بوده و انجیل، مکمّل تورات است.
در قرآن، حضرت ابراهیم به عنوان امام مطرح شده، «انّى جاعلک للنّاس اماما» و کتاب حضرت موسى، امام دانسته شده، «کتاب موسى اماماً و رحمة» و سیره و روش پیامبر اسلام الگو معرفى شده است، «لقد کان لکم فى رسول اللّه أسوة حسنة» مؤمنان نیز از خداوند پیشوایى اهل تقوا را خواهانند. «و اجعلنا للمتّقین اماماً»
آیهى 9، پیامبر را «نذیر» خواند و این آیه، قرآن را «نذیر» مى خواند. «لینذر الّذین...» همان گونه که خداوند، پیامبر را بشیر نامیده، «رسلا مبشّرین و منذرین» و این آیه، قرآن را نیز بشیر مى نامد. «بُشرى للمحسنین»
پیام ها
1- فرستادن کتاب آسمانى، از سنّتهاى الهى است. «و من قبله کتاب موسى»
2- مردم نیاز به الگو و راهبر دارند و کتاب هاى آسمانى که جلوه اى از رحمت الهى مىباشند، امام مردم هستند. «کتاب موسى اماماً و رحمة»
3- بر خلاف حکومت سلاطین که غالباً با سلطه و ضلالت همراه است، امامت دینى، آمیخته با هدایت و رحمت است. «اماماً و رحمة»
4- در تجلیل از حاضران، قبلىها را فراموش نکنید. «و من قبله... و هذا کتاب...»
5 - هماهنگى و همسویى میان کتب آسمانى، دلیلى بر حقانیّت آنهاست. «و من قبله کتاب موسى... و هذا کتاب مصدق»
6- در برابر تخریب و تهمت، تجلیل و تأیید لازم است. «هذا افک قدیم... هذا کتاب مصدّق»
7- قرآن با تصدیق کتب آسمانى پیشین، حق بزرگى بر آنان دارد. «مصدّق»
8 - کتاب آسمانى، وسیله هشدار ستمگران و بشارت نیکوکاران است. «لینذر... و بشرى»
9- پذیرش کتاب آسمانى، احسان و انکار آن، ظلم به خویشتن است. «ظلموا... محسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است