display result search
منو
تفسیر آیه 24 و 25 سوره زخرف

تفسیر آیه 24 و 25 سوره زخرف

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 157 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زخرف - آیه 24 و 25

قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُکُم بِأَهْدَى‏ مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَیْهِ آبَآءَکُمْ قَالُواْ إِنَّا بِمَآأُرْسِلْتُم بِهِ کَافِرُونَ‏

فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ‏

ترجمه

(پیامبرشان) گفت: آیا اگر آئینى هدایت بخش ‏تر از آنچه پدرانتان را بر آن یافتید برایتان بیاورم (حاضرید دست از راه نیاکان بردارید) گفتند: ما به آنچه بدان فرستاده شده اید کافریم.
پس ما از آنان انتقام گرفتیم و بنگر که فرجام تکذیب کنندگان چگونه است.


پیام ها
1- در نهى از منکر ابتدا باید معروف بهترى را عرضه کرد و سپس تقاضاى ترک منکر را نمود. «جئتکم بأهدى»
2- یکى از راههاى معرّفى مکتب، مقایسه میان تعالیم مکاتب است. «جئتکم بأهدى» (انبیا در دعوت خود عقل و خرد را مطرح مى‏ کردند و مخالفان تقلید و قومیّت‏ گرایى را)
3- هدایت برتر ملاک انتخاب است، نه چیز دیگر. «جئتکم بأهدى»
4- با اینکه مى‏دانیم در بت پرستى هدایتى نیست تا دعوت به توحید هدایت برتر باشد، امّا جدال نیکو اقتضا مى‏ کند که براى دعوت به حقّ با مخالفان مماشات کرد. «بأهدى مما وجدتم»
5 - لجاجت که آمد، قدرت تشخیص برتر را مى‏گیرد. «اهدى مما وجدتم...کافرون»
6- تحجّر و تعصّب، سبب نادیده گرفتن حقایق است. «بما ارسلتم به کافرون»
7- پایان کفر و لجاجت نابودى است. «فانتقمنا منهم»
8 - کیفر الهى، پس از اتمام حجّت است. «جئتکم بأهدى... انا... کافرون فانتقمنا»
9- انتقام و خشونت در جاى خود با رحمت و رأفت الهى منافاتى ندارد. «فانتقمنا منهم»
10- از حوادث تلخ تاریخ عبرت بگیریم. «فانظر... عاقبة المکذّبین»
11- پایان کار ملاک است، نه جلوه‏ هاى زودگذر. «عاقبة المکذّبین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:19

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی