display result search
منو
تفسیر آیه 7 سوره شوری

تفسیر آیه 7 سوره شوری

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 227 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شوری - آیه 7

وَکَذَ لِکَ أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ قُرْآناً عَرَبِیّاً لِّتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى‏ وَمَنْ حَوْلَهَا وَ تُنذِرَ یَوْمَ الْجَمْعِ لَارَیْبَ فِیهِ فَرِیقٌ فِى الْجَنَّةِ وَفَرِیقٌ فِى السَّعِیرِ

ترجمه
و بدین سان قرآنى عربى را به تو وحى کردیم تا مردم مکّه و کسانى را که اطراف آن هستند هشدار دهى و از روز جمع (قیامت) که شکى در آن نیست بیم دهى گروهى در بهشت و گروهى در آتش سوزانند.


بر اساس روایات مراد از امّ القرى، مکّه است. در برخى روایات مى‏ خوانیم: اولین نقطه‏ اى که سر از آب بیرون آورد مکّه بود، لذا آن را «مادر آبادى‏ها» خوانده ‏اند.
یکى از اسامى قیامت «یوم الجمع» است، روزى که همه مردم یک‏ جا جمع مى‏ شوند، روزى که جسم با روح، عمل با انسان، ظالم با مظلوم و کیفر و پاداش با عامل آن جمع مى‏ شود.
در آیه‏ قبل خطاب به پیامبر فرمود: تو وکیل مردم نیستى، در این آیه مى‏ فرماید: وظیفه‏ تو هشدار و انذار است.
سؤال: با اینکه قرآن کریم بارها تردید و تعجب کفّار را درباره معاد نقل کرده است پس چرا مى‏ فرماید: شکى در آن نیست. «لا ریب فیه»؟
پاسخ: در قرآن یازده بار جمله «لا ریب فیه» درباره معاد و چهار بار درباره‏ قرآن و یک بار درباره أجل آمده است، یعنى با دیدن نمونه‏ هاى رستاخیز در طبیعت و پدید آمدن بهار و پاییز و آفرینش خودتان سزاوار نیست در امکان زنده شدن دوباره مردگان شک و تردید کنید. نه آنکه هیچ کس شک نمى‏ کند بلکه نباید شک شود.

پیام ها
1- همان گونه که انبیاى پیشین به زبان قوم خود سخن مى‏ گفتند، قرآن نیز به زبان عربى وحى شده است. «و کذلک اوحینا... قرآناً عربیّاً»
2- الفاظ قرآن به همین صورت که هست بر پیامبر نازل شده است. «اوحینا الیک قرآناً عربیّاً»
3- قرآن، به زبان عربى است و ترجمه آن به هر زبانى که باشد حکم قرآن را ندارد. «قرآناً عربیّاً» (چون فهم بشر نمى ‏تواند حقایق عبارات و الفاظ قرآن را به صورت کامل درک کند و ترجمه بر اساس فهم شخص مترجم است.)
4- هدف اصلى از دریافت‏ هاى الهى بازده آن است. «اوحینا... لتنذر»
5 - کسى که دیگران را هشدار مى ‏دهد، باید خود آگاهى و بینش لازم را داشته باشد. «اوحینا... لتنذر»
6- در شیوه‏ تبلیغ ابتدا مخاطبین و نیازهاى آنان را بشناسیم. (اولین نیاز جامعه جاهلى، هشدار بود). «لتنذر»
7- در تبلیغ به اولویّت‏هاى منطقه‏اى، مکانى و استراتژى توجّه شود. (به نقاط مرکزى و محورى اولویّت دهید.) «امّ القُرى‏ و من حولها»
8 - تبلیغ باید از خود و اطرافیان خود آغاز شود. «لتنذر امّ القرى»
9- دعوت پیامبر اسلام تدریجى و داراى مراحل متعدّد بوده است. «لتنذر امّ القرى و من حولها»
10- در میان موارد انذار، مسأله معاد نقش ویژه ‏اى دارد. «و تنذر یوم الجمع»
11- فصاحت قرآن در انذار مردم نقش مهمى دارد. «عربیّاً لتنذر» (بنا بر اینکه مراد از کلمه «عربى» فصاحت باشد)
12- قیامت با آنکه روز جمع است، روز فصل و تفکیک نیز هست. «فریق فى الجنه و فریق فى السعیر»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:59

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی