display result search
منو
تفسیر آیه 51 سوره فصلت

تفسیر آیه 51 سوره فصلت

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 185 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 51

وَإِذَآ أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَ نََا بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَآءٍ عَرِیضٍ‏

ترجمه
و هرگاه به انسان کافر نعمتى بخشیم، روى گرداند و خود را کنار کشد و هرگاه شرّى به او رسد پس دعایى طولانى کند.


کلمه‏ «نَأى‏» به معناى دور شدن است؛ و هرگاه با واژه «جانب» بکار رود، کنایه از تکبّر و غرور است. «نأى‏ بجانبه» یعنى به خاطر نعمت و رفاه مغرور شد و متکبرانه خود را کنار کشید. کلمه‏ «عریض» به معناى پهن و کنایه از دعاى زیاد است.
سؤال: درآیه 49 خواندیم: «اذا مسّه الشرّ کان یؤوسا» همین که شرّى به انسان رسید دچار یأس مى‏ شود ولى در این آیه مى‏ فرماید: «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض» همین که شرّى به انسان رسد، دعایى طولانى دارد، سؤال این است که چگونه انسان مأیوس دعا مى ‏کند؟
پاسخ: مفسّران به این پرسش، پاسخ‏هاى متفاوتى داده‏اند:
در تفسیر روح البیان چنین آمده است: بعضى مردم به هنگام گرفتارى مأیوس مى‏شوند و بعضى دیگر دعا مى‏ کنند.
برخى در پاسخ این سؤال گفته ‏اند: انسان از اسباب عادّى مأیوس مى‏ شود ولى از خدا درخواست مى‏ کند. ولى لحن آیه توبیخ است و یأس از اسباب عادّى و توجّه به خدا کار نیکویى است و توبیخ ندارد.
در تفسیر نمونه آمده است که انسان ابتدا دعا مى‏ کند ولى کم‏کم مأیوس مى‏ شود و این دعا و یأس در دو مرحله است.
شاید بتوان گفت که مراد از دعا، استمداد از خداوند نیست، بلکه همان یأس است که به صورت جزع و جیغ و ناله اظهار مى‏ کند و هر دو آیه یک مسأله را مطرح مى ‏کند لکن در یک جا مى‏ فرماید: مأیوس است و در جاى دیگر مى‏ فرماید: به خاطر یأس جیغ و داد مى‏زند، نظیر آیه‏ «اذا مسّه الشر جزوعا»


پیام ها
1- رفاه یا سختى در میدان زندگى براى بروز و ظهور خصلت‏هاى آدمى و آفات روحى اوست. «اذا انعمنا... و اذا مسّه الشّر»
2- رفاه، مایه‏ غفلت است. «انعمنا... اعرض»
3- نعمت‏ها از خداست «انعمنا» ولى حوادث تلخ نتیجه عملکرد یا خصلت‏هاى بد خود انسان است. «مسّه الشّر» (شرّ به خدا نسبت داده نشده است)
4- انسان تربیت نشده کم ظرفیّت است. «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض»
5 - مشکلات و تنگناهاى زندگى در مقابل نعمت‏هاى اعطا شده از سوى خداوند به او اندک است. (براى نعمت کلمه «انعمنا» آمده، ولى براى شرّ کلمه «مسّه» آمده که به معناى تماس ساده است.)


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:18

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی