display result search
منو
تفسیر آآیه 10 و 11 سوره فصلت

تفسیر آآیه 10 و 11 سوره فصلت

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 207 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 10 و 11

وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِىَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَآ أَقْوَاتَهَا فِى أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَآءً لِّلسَّآئِلِینَ‏

ثُمَّ اسْتَوَى‏ إِلَى السَّمَآءِ وَهِىَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِیَا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قَالَتَآ أَتَیْنَا طَآئِعِینَ‏

ترجمه
و در زمین کوه‏هایى را بر فرازش قرار داد و در آن خیر فراوان نهاد، و در چهار روز رزق و روزى اهلِ زمین را مقدّر کرد که براى تمام نیازمندان کافى است.
سپس به (آسمان) در حالى که دود بود توجّه کرد، پس به آن و زمین فرمود: با رغبت یا کراهت بیایید (و شکل بگیرید) گفتند: فرمانبردار آمدیم(و شکل گرفتیم).


«رواسى» جمع «راسیة» به معناى کوههاى استوار است. «سواء» به معناى برابر است و «سواء للسائلین» به معناى آن است که قوت‏ها برابر نیازهاست.
«طَوع» به معناى رغبت و «کَره» به معناى بى‏رغبتى است.
عبارتِ «استوى‏» هرگاه در کنار حرف «على‏» قرار گیرد، به معناى سلطه و حکومت است، مانند آیه‏ى «الرّحمن على العرش استوى‏» ولى هرگاه در کنار حرف «الى» قرار گیرد، به معناى توجّه و قصد است مانند همین آیه.
آفرینش، مراحل تکاملى دارد:
اول) خلق شدن. «خلق الارض»
دوم) استقرار و تثبیت. «جعل فیها رواسى»
سوم) تزریق منافع در زمین. «بارک فیها»
چهارم) تأمین نیازهاى همگان. «سواء للسائلین»
زمین و کوه‏ها مایه‏ برکت هستند. برخى از فواید و برکات زمین عبارت است از: تأمین مواد غذایى، پیدایش گیاهان، تصفیه‏ آب، دفن مردارها و زباله ‏ها، یک دانه گرفتن و چند خوشه دادن، زباله را گرفتن و آب زلال دادن و در کوهها نیز برکاتى است از قبیل انواع معادن، حفظ برف‏ها، تأمین سنگ‏هاى ساختمانى، حفظ لرزش‏هاى زمین و کنترل طوفان‏ها و بادها، علامت و راهنمایى براى مسافران و... .
بعضى «اربعة ایّام» را اشاره به چهار فصل گرفته و گفته ‏اند تغییر فصل‏ها در تأمین روزى موجودات زمین مؤثّرند.
سؤال: اگر روزى براى همه هست، این همه گرسنه چرا؟
پاسخ: در سوره‏ ابراهیم آیات 32 تا 34 خداوند مى‏ فرماید: ما باران فرستادیم و میوه‏ ها رویاندیم تا رزق شما باشد. کشتى‏ها، نهرها، خورشید و ماه و شب و روز را مسخر شما کردیم و هر چه خواستید دادیم و اگر نعمت‏هاى الهى را بشمارید نمى‏توانید حسابش را بکنید، لکن مدیریّت‏هاى ناقص و توزیع‏ هاى ناعادلانه و اسراف و تبذیرها و کارهاى ظالمانه، این بدبختى‏ها را براى شما آورده است و در پایان مى‏ فرماید: «ان الانسان لظلوم کفّار»


پیام ها
1- پیدایش کوهها امرى تصادفى نیست، بلکه با برنامه بوده است. «جعل فیها رواسى»
2- تقدیر رزق و قرار دادن برکت در زمین از شئون ربوبیّت است. «ربّ العالمین - بارک فیها - قدّر فیها»
3- خداوند براى همه‏ موجوداتى که در زمین زندگى مى‏کنند بر اساس حکمت و به مقدار لازم، روزى قرار داده است. «قدّر فیها اقواتها»
4- تقدیر روزى‏ها قبل از آفرینش ما بوده است. «قدّر فیها اقواتها فى اربعة ایّام»
ما نبودیم و تقاضامان نبود
لطف تو ناگفته‏ ما مى‏ شنود
5 - همه‏ موجودات زمینى براى تأمین نیازهاى خود حقّ برابر و یکسان دارند. «سواء للسائلین»
6- براى رسیدن به روزى، باید تلاش کرد. (کلمه «للسائلین» نشانه‏ درخواست است و درخواست واقعى همراه تلاش و تکاپو است).
7- آسمان‏ها در آغاز به صورت دود و گاز بوده است. «و هى دخان»
8 - در چند آیه‏ قبل خواندیم که کفّار به رسول خدا مى ‏گفتند: دل‏هاى ما در پرده ‏هایى از حجاب و گوش‏هاى ما سنگین است ولى این آیه مى‏ فرماید: آسمان‏ها و زمین فرمان خدا را مى ‏شنوند و خاضعانه اطاعت مى‏ کنند. «اتینا طائعین»
9- هستى شعور دارد و مخاطب قرار مى‏گیرد. «اتینا طائعین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:08

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی