- 3379
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آآیه 10 و 11 سوره فصلت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 10 و 11
وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِىَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَآ أَقْوَاتَهَا فِى أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَآءً لِّلسَّآئِلِینَ
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَآءِ وَهِىَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِیَا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قَالَتَآ أَتَیْنَا طَآئِعِینَ
ترجمه
و در زمین کوههایى را بر فرازش قرار داد و در آن خیر فراوان نهاد، و در چهار روز رزق و روزى اهلِ زمین را مقدّر کرد که براى تمام نیازمندان کافى است.
سپس به (آسمان) در حالى که دود بود توجّه کرد، پس به آن و زمین فرمود: با رغبت یا کراهت بیایید (و شکل بگیرید) گفتند: فرمانبردار آمدیم(و شکل گرفتیم).
«رواسى» جمع «راسیة» به معناى کوههاى استوار است. «سواء» به معناى برابر است و «سواء للسائلین» به معناى آن است که قوتها برابر نیازهاست.
«طَوع» به معناى رغبت و «کَره» به معناى بىرغبتى است.
عبارتِ «استوى» هرگاه در کنار حرف «على» قرار گیرد، به معناى سلطه و حکومت است، مانند آیهى «الرّحمن على العرش استوى» ولى هرگاه در کنار حرف «الى» قرار گیرد، به معناى توجّه و قصد است مانند همین آیه.
آفرینش، مراحل تکاملى دارد:
اول) خلق شدن. «خلق الارض»
دوم) استقرار و تثبیت. «جعل فیها رواسى»
سوم) تزریق منافع در زمین. «بارک فیها»
چهارم) تأمین نیازهاى همگان. «سواء للسائلین»
زمین و کوهها مایه برکت هستند. برخى از فواید و برکات زمین عبارت است از: تأمین مواد غذایى، پیدایش گیاهان، تصفیه آب، دفن مردارها و زباله ها، یک دانه گرفتن و چند خوشه دادن، زباله را گرفتن و آب زلال دادن و در کوهها نیز برکاتى است از قبیل انواع معادن، حفظ برفها، تأمین سنگهاى ساختمانى، حفظ لرزشهاى زمین و کنترل طوفانها و بادها، علامت و راهنمایى براى مسافران و... .
بعضى «اربعة ایّام» را اشاره به چهار فصل گرفته و گفته اند تغییر فصلها در تأمین روزى موجودات زمین مؤثّرند.
سؤال: اگر روزى براى همه هست، این همه گرسنه چرا؟
پاسخ: در سوره ابراهیم آیات 32 تا 34 خداوند مى فرماید: ما باران فرستادیم و میوه ها رویاندیم تا رزق شما باشد. کشتىها، نهرها، خورشید و ماه و شب و روز را مسخر شما کردیم و هر چه خواستید دادیم و اگر نعمتهاى الهى را بشمارید نمىتوانید حسابش را بکنید، لکن مدیریّتهاى ناقص و توزیع هاى ناعادلانه و اسراف و تبذیرها و کارهاى ظالمانه، این بدبختىها را براى شما آورده است و در پایان مى فرماید: «ان الانسان لظلوم کفّار»
پیام ها
1- پیدایش کوهها امرى تصادفى نیست، بلکه با برنامه بوده است. «جعل فیها رواسى»
2- تقدیر رزق و قرار دادن برکت در زمین از شئون ربوبیّت است. «ربّ العالمین - بارک فیها - قدّر فیها»
3- خداوند براى همه موجوداتى که در زمین زندگى مىکنند بر اساس حکمت و به مقدار لازم، روزى قرار داده است. «قدّر فیها اقواتها»
4- تقدیر روزىها قبل از آفرینش ما بوده است. «قدّر فیها اقواتها فى اربعة ایّام»
ما نبودیم و تقاضامان نبود
لطف تو ناگفته ما مى شنود
5 - همه موجودات زمینى براى تأمین نیازهاى خود حقّ برابر و یکسان دارند. «سواء للسائلین»
6- براى رسیدن به روزى، باید تلاش کرد. (کلمه «للسائلین» نشانه درخواست است و درخواست واقعى همراه تلاش و تکاپو است).
7- آسمانها در آغاز به صورت دود و گاز بوده است. «و هى دخان»
8 - در چند آیه قبل خواندیم که کفّار به رسول خدا مى گفتند: دلهاى ما در پرده هایى از حجاب و گوشهاى ما سنگین است ولى این آیه مى فرماید: آسمانها و زمین فرمان خدا را مى شنوند و خاضعانه اطاعت مى کنند. «اتینا طائعین»
9- هستى شعور دارد و مخاطب قرار مىگیرد. «اتینا طائعین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِىَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَآ أَقْوَاتَهَا فِى أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَآءً لِّلسَّآئِلِینَ
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَآءِ وَهِىَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِیَا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قَالَتَآ أَتَیْنَا طَآئِعِینَ
ترجمه
و در زمین کوههایى را بر فرازش قرار داد و در آن خیر فراوان نهاد، و در چهار روز رزق و روزى اهلِ زمین را مقدّر کرد که براى تمام نیازمندان کافى است.
سپس به (آسمان) در حالى که دود بود توجّه کرد، پس به آن و زمین فرمود: با رغبت یا کراهت بیایید (و شکل بگیرید) گفتند: فرمانبردار آمدیم(و شکل گرفتیم).
«رواسى» جمع «راسیة» به معناى کوههاى استوار است. «سواء» به معناى برابر است و «سواء للسائلین» به معناى آن است که قوتها برابر نیازهاست.
«طَوع» به معناى رغبت و «کَره» به معناى بىرغبتى است.
عبارتِ «استوى» هرگاه در کنار حرف «على» قرار گیرد، به معناى سلطه و حکومت است، مانند آیهى «الرّحمن على العرش استوى» ولى هرگاه در کنار حرف «الى» قرار گیرد، به معناى توجّه و قصد است مانند همین آیه.
آفرینش، مراحل تکاملى دارد:
اول) خلق شدن. «خلق الارض»
دوم) استقرار و تثبیت. «جعل فیها رواسى»
سوم) تزریق منافع در زمین. «بارک فیها»
چهارم) تأمین نیازهاى همگان. «سواء للسائلین»
زمین و کوهها مایه برکت هستند. برخى از فواید و برکات زمین عبارت است از: تأمین مواد غذایى، پیدایش گیاهان، تصفیه آب، دفن مردارها و زباله ها، یک دانه گرفتن و چند خوشه دادن، زباله را گرفتن و آب زلال دادن و در کوهها نیز برکاتى است از قبیل انواع معادن، حفظ برفها، تأمین سنگهاى ساختمانى، حفظ لرزشهاى زمین و کنترل طوفانها و بادها، علامت و راهنمایى براى مسافران و... .
بعضى «اربعة ایّام» را اشاره به چهار فصل گرفته و گفته اند تغییر فصلها در تأمین روزى موجودات زمین مؤثّرند.
سؤال: اگر روزى براى همه هست، این همه گرسنه چرا؟
پاسخ: در سوره ابراهیم آیات 32 تا 34 خداوند مى فرماید: ما باران فرستادیم و میوه ها رویاندیم تا رزق شما باشد. کشتىها، نهرها، خورشید و ماه و شب و روز را مسخر شما کردیم و هر چه خواستید دادیم و اگر نعمتهاى الهى را بشمارید نمىتوانید حسابش را بکنید، لکن مدیریّتهاى ناقص و توزیع هاى ناعادلانه و اسراف و تبذیرها و کارهاى ظالمانه، این بدبختىها را براى شما آورده است و در پایان مى فرماید: «ان الانسان لظلوم کفّار»
پیام ها
1- پیدایش کوهها امرى تصادفى نیست، بلکه با برنامه بوده است. «جعل فیها رواسى»
2- تقدیر رزق و قرار دادن برکت در زمین از شئون ربوبیّت است. «ربّ العالمین - بارک فیها - قدّر فیها»
3- خداوند براى همه موجوداتى که در زمین زندگى مىکنند بر اساس حکمت و به مقدار لازم، روزى قرار داده است. «قدّر فیها اقواتها»
4- تقدیر روزىها قبل از آفرینش ما بوده است. «قدّر فیها اقواتها فى اربعة ایّام»
ما نبودیم و تقاضامان نبود
لطف تو ناگفته ما مى شنود
5 - همه موجودات زمینى براى تأمین نیازهاى خود حقّ برابر و یکسان دارند. «سواء للسائلین»
6- براى رسیدن به روزى، باید تلاش کرد. (کلمه «للسائلین» نشانه درخواست است و درخواست واقعى همراه تلاش و تکاپو است).
7- آسمانها در آغاز به صورت دود و گاز بوده است. «و هى دخان»
8 - در چند آیه قبل خواندیم که کفّار به رسول خدا مى گفتند: دلهاى ما در پرده هایى از حجاب و گوشهاى ما سنگین است ولى این آیه مى فرماید: آسمانها و زمین فرمان خدا را مى شنوند و خاضعانه اطاعت مى کنند. «اتینا طائعین»
9- هستى شعور دارد و مخاطب قرار مىگیرد. «اتینا طائعین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است