- 1786
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 5 سوره فصلت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 5
وَقَالُواْ قُلُوبُنَا فِى أَکِنَّةٍ مِّمَّا تَدْعُونَآ إِلَیْهِ وَفِى آذَانِنَا وَقْرٌ وَ مِن بَیْنِنَا وَبَیْنِکَ حِجَابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنَا عَامِلُونَ
ترجمه
و گفتند: «دلهاى ما از آن چه ما را به سوى آن دعوت مى کنى در پوشش و پرده است و در گوشهاى ما سنگینى است، و میان ما و تو حجابى است، پس تو (کار خود را) انجام ده، ما نیز (کار خود را) انجام مىدهیم.»
«اکنّة» جمع «کِنان» به معناى پارچه اى است که چیزى را در آن مىپیچند.
«وقر» به معناى سنگینى در گوش است.
کفّار در برابر پیامبر و قرآن، پنج موضع گیرى سخت داشتند:
الف: اعراض و دورى کردن. «فاعرض اکثرهم» (در آیهى قبل)
ب) آماده نبودن قلبى براى پذیرش حقّ. «قلوبنا فى اکنة»
ج) گوش ندادن به پیامها. «فى آذاننا وقر»
د) اعلام وجود مانع. (یعنى حجاب خودبینى و دنیاپرستى و...) «بیننا و بینک حجاب»
ه) پافشارى بر راه خود. «فاعمل اننا عاملون»
پیام ها
1- کار خداوند لطف کردن و نزول وحى از سرچشمه رحمت است. «تنزیل من الرحمن الرحیم» امّا شیوه کفّار لجاجت و اعراض است. «قلوبنا فى اکنة»
2- اگر دل تحت یک پوشش باشد قابل هشدار است، امّا چند پوشش کار را محال مى کند. («اکنة» به صورت جمع آمده است).
3- اگر مخاطب آماده نباشد وحى و رحمت الهى و کتاب آسمانى و بشیر و نذیر بودن سودى نخواهد داشت. (با توجّه به آیه قبل و این آیه).
4- شرط اول پذیرش حقّ، شنیدن سخن حقّ است که معاندان خود را از آن محروم مى کنند. «فى اذاننا وقر»
5 - موسى به دین خود، عیسى به دین خود، سخن کسانى است که حجابِ تعصّبها و لجاجتها، بر دل آنها پرده افکنده است. «من بیننا و بینک حجاب فاعمل اننّا عاملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَقَالُواْ قُلُوبُنَا فِى أَکِنَّةٍ مِّمَّا تَدْعُونَآ إِلَیْهِ وَفِى آذَانِنَا وَقْرٌ وَ مِن بَیْنِنَا وَبَیْنِکَ حِجَابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنَا عَامِلُونَ
ترجمه
و گفتند: «دلهاى ما از آن چه ما را به سوى آن دعوت مى کنى در پوشش و پرده است و در گوشهاى ما سنگینى است، و میان ما و تو حجابى است، پس تو (کار خود را) انجام ده، ما نیز (کار خود را) انجام مىدهیم.»
«اکنّة» جمع «کِنان» به معناى پارچه اى است که چیزى را در آن مىپیچند.
«وقر» به معناى سنگینى در گوش است.
کفّار در برابر پیامبر و قرآن، پنج موضع گیرى سخت داشتند:
الف: اعراض و دورى کردن. «فاعرض اکثرهم» (در آیهى قبل)
ب) آماده نبودن قلبى براى پذیرش حقّ. «قلوبنا فى اکنة»
ج) گوش ندادن به پیامها. «فى آذاننا وقر»
د) اعلام وجود مانع. (یعنى حجاب خودبینى و دنیاپرستى و...) «بیننا و بینک حجاب»
ه) پافشارى بر راه خود. «فاعمل اننا عاملون»
پیام ها
1- کار خداوند لطف کردن و نزول وحى از سرچشمه رحمت است. «تنزیل من الرحمن الرحیم» امّا شیوه کفّار لجاجت و اعراض است. «قلوبنا فى اکنة»
2- اگر دل تحت یک پوشش باشد قابل هشدار است، امّا چند پوشش کار را محال مى کند. («اکنة» به صورت جمع آمده است).
3- اگر مخاطب آماده نباشد وحى و رحمت الهى و کتاب آسمانى و بشیر و نذیر بودن سودى نخواهد داشت. (با توجّه به آیه قبل و این آیه).
4- شرط اول پذیرش حقّ، شنیدن سخن حقّ است که معاندان خود را از آن محروم مى کنند. «فى اذاننا وقر»
5 - موسى به دین خود، عیسى به دین خود، سخن کسانى است که حجابِ تعصّبها و لجاجتها، بر دل آنها پرده افکنده است. «من بیننا و بینک حجاب فاعمل اننّا عاملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است