- 3236
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 1-4 سوره فصلت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 1- 4
حم
تَنزِیلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
کِتَابٌ فُصِّلَتْ آیَاتُهُ قُرْآناً عَرَبِیّاً لِّقَوْمٍ یَعْلَمُونَ
بَشِیراً وَ نَذِیراً فَأَعْرَضَ أَکْثَرُهُمْ فَهُمْ لَا یَسْمَعُونَ
ترجمه
حا، میم.
(این قرآن) از طرف خداوند بخشنده مهربان نازل شده است.
کتابى که آیات آن به روشنى بیان شده است، قرآنى عربى، براى مردمى که مى دانند.
(کتابى) بشارت دهنده و هشدار دهنده؛ پس (با این حال) بسیارى از مردم روى گردان شدند و (نداى قرآن را) نمى شنوند.
کلمه «انزلنا» به معناى نزول دفعى و کلمه «تنزیل» به معناى نزول تدریجى است و شاید براى جمع میان دو تعبیر «انزلنا» و «تنزیل» بتوان گفت که مفاهیم و محتواى قرآن یک دفعه در شب قدر بر قلب مبارک پیامبر اسلام نازل شده، ولى الفاظ و قالبها به تدریج نازل شده است.
هر کجا سخن از نزول قرآن است، نشانه اى از تربیت، قاطعیّت، عزّت، حکمت و رحمت در کار است.
«تنزیل من ربّ العالمین»
«تنزیل الکتاب لاریب فیه»
«تنزیل من اللّه العزیز الحکیم»
«تنزیل من الرّحمن الرّحیم»
«تنزیل من حکیم حمید»
پیام ها
1- قرآن به تدریج در صحنه هاى گوناگون نازل گشته است. «تنزیل»
2- قرآن، نزول تدریجى آن و هدف از نزول آن، برخاسته از رحمت گسترده و ابدى اوست. «تنزیل من الرّحمن الرّحیم»
3- قرآن در زمان پیامبر اکرم به صورت کتابى موجود بوده است. «کتاب»
4- تجلیل از یک شخص یا کتاب، گاهى ضرورى است. («فصّلت، آیاته، عربیّاً، نذیراً، بشیراً» صفات قرآن است.)
5 - قرآن از هر چیزى که در هدایت و رشد مردم مؤثّر است (مانند اوامر و نواهى، قصه ها و عبرتها، استدلالها، مثلها، بیان نعمتها، آینده بشر، حوادث قیامت، بیان عوامل عزّت و سقوط و...) به تفصیل و قاطعانه و شفّاف و بدون ابهام سخن گفته است. «فصّلت آیاته»
6- نه تنها محتوا بلکه الفاظ قرآن از خداست. «تنزیل... قرآناً عربیاً»
7- تفصیل و شیوایى قرآن را کسانى درک مى کنند که به زبان عربى آشنا باشند. «قرآناً عربیاً لقوم یعلمون» (شاید مراد از «یعلمون» علم به زبان عربى باشد)
8 - قرآن براى همهى مردم نازل شده «هُدىً للناس» لکن تنها اهل علم و تقوا از آن بهره مند مى شوند. «لقوم یعلمون - هدىً للمتّقین»
9- علم، تنها خواندن و نوشتن نیست، بلکه فهم حقیقت است. «لقوم یعلمون» (با توجّه به این که بسیارى از هدایت یافتگان صدر اسلام قدرت خواندن و نوشتن نداشتند).
10- بیم و امید در کنار هم لازم است. «بشیراً و نذیراً»
11- اکثریّت، دلیل حقانیّت نیست. «فاعرض اکثرهم»
12- دلیل اعراض مردم از قرآن، جهل آنان است. «لقوم یعلمون... فاعرض اکثرهم»
توضیحات
سیماى سوره فصّلت
این سوره مکى است و پنجاه و چهار آیه دارد. نام این سوره برگرفته از آیهى سوم است و آن را «حم سجده» نیز مىگویند، چون با «حم» شروع مى شود و در میان چهار سوره اى که سجده واجب دارد اولین سوره است.
آیات این سوره درباره رستاخیز، تاریخ اقوام پیشین، عظمت قرآن و نشانه هاى قدرت خداوند در هستى مىباشد.
در حدیث مى خوانیم که رسول خدا هر شب، قبل از خواب سوره تبارک و حم سجده را تلاوت مى فرمودند.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
حم
تَنزِیلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
کِتَابٌ فُصِّلَتْ آیَاتُهُ قُرْآناً عَرَبِیّاً لِّقَوْمٍ یَعْلَمُونَ
بَشِیراً وَ نَذِیراً فَأَعْرَضَ أَکْثَرُهُمْ فَهُمْ لَا یَسْمَعُونَ
ترجمه
حا، میم.
(این قرآن) از طرف خداوند بخشنده مهربان نازل شده است.
کتابى که آیات آن به روشنى بیان شده است، قرآنى عربى، براى مردمى که مى دانند.
(کتابى) بشارت دهنده و هشدار دهنده؛ پس (با این حال) بسیارى از مردم روى گردان شدند و (نداى قرآن را) نمى شنوند.
کلمه «انزلنا» به معناى نزول دفعى و کلمه «تنزیل» به معناى نزول تدریجى است و شاید براى جمع میان دو تعبیر «انزلنا» و «تنزیل» بتوان گفت که مفاهیم و محتواى قرآن یک دفعه در شب قدر بر قلب مبارک پیامبر اسلام نازل شده، ولى الفاظ و قالبها به تدریج نازل شده است.
هر کجا سخن از نزول قرآن است، نشانه اى از تربیت، قاطعیّت، عزّت، حکمت و رحمت در کار است.
«تنزیل من ربّ العالمین»
«تنزیل الکتاب لاریب فیه»
«تنزیل من اللّه العزیز الحکیم»
«تنزیل من الرّحمن الرّحیم»
«تنزیل من حکیم حمید»
پیام ها
1- قرآن به تدریج در صحنه هاى گوناگون نازل گشته است. «تنزیل»
2- قرآن، نزول تدریجى آن و هدف از نزول آن، برخاسته از رحمت گسترده و ابدى اوست. «تنزیل من الرّحمن الرّحیم»
3- قرآن در زمان پیامبر اکرم به صورت کتابى موجود بوده است. «کتاب»
4- تجلیل از یک شخص یا کتاب، گاهى ضرورى است. («فصّلت، آیاته، عربیّاً، نذیراً، بشیراً» صفات قرآن است.)
5 - قرآن از هر چیزى که در هدایت و رشد مردم مؤثّر است (مانند اوامر و نواهى، قصه ها و عبرتها، استدلالها، مثلها، بیان نعمتها، آینده بشر، حوادث قیامت، بیان عوامل عزّت و سقوط و...) به تفصیل و قاطعانه و شفّاف و بدون ابهام سخن گفته است. «فصّلت آیاته»
6- نه تنها محتوا بلکه الفاظ قرآن از خداست. «تنزیل... قرآناً عربیاً»
7- تفصیل و شیوایى قرآن را کسانى درک مى کنند که به زبان عربى آشنا باشند. «قرآناً عربیاً لقوم یعلمون» (شاید مراد از «یعلمون» علم به زبان عربى باشد)
8 - قرآن براى همهى مردم نازل شده «هُدىً للناس» لکن تنها اهل علم و تقوا از آن بهره مند مى شوند. «لقوم یعلمون - هدىً للمتّقین»
9- علم، تنها خواندن و نوشتن نیست، بلکه فهم حقیقت است. «لقوم یعلمون» (با توجّه به این که بسیارى از هدایت یافتگان صدر اسلام قدرت خواندن و نوشتن نداشتند).
10- بیم و امید در کنار هم لازم است. «بشیراً و نذیراً»
11- اکثریّت، دلیل حقانیّت نیست. «فاعرض اکثرهم»
12- دلیل اعراض مردم از قرآن، جهل آنان است. «لقوم یعلمون... فاعرض اکثرهم»
توضیحات
سیماى سوره فصّلت
این سوره مکى است و پنجاه و چهار آیه دارد. نام این سوره برگرفته از آیهى سوم است و آن را «حم سجده» نیز مىگویند، چون با «حم» شروع مى شود و در میان چهار سوره اى که سجده واجب دارد اولین سوره است.
آیات این سوره درباره رستاخیز، تاریخ اقوام پیشین، عظمت قرآن و نشانه هاى قدرت خداوند در هستى مىباشد.
در حدیث مى خوانیم که رسول خدا هر شب، قبل از خواب سوره تبارک و حم سجده را تلاوت مى فرمودند.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است