- 10346
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 60 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 60
وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ
ترجمه
و پروردگارتان گفت: «مرا بخوانید تا براى شما اجابت کنم. همانا کسانى که از عبادت من سر باز زده و تکبّر مىورزند به زودى با سرافکندگى به جهنّم وارد مى شوند».
سؤال: با این که خداوند وعده استجابت داده است، «اُدعونى استجب لکم» چرا برخى دعاهاى ما مستجاب نمى شود؟
پاسخ: الف) بعضى اعمال نظیر گناه و ظلم و خوردن لقمه حرام و عفو نکردنِ کسانى که از ما عذرخواهى مى کنند، مانع استجابت دعا مى شود.
ب) گاهى مستجاب شدن دعاى ما نظام آفرینش را به هم مى ریزد، نظیر دانش آموزى که در امتحان جغرافیا در پاسخ این سؤال که آیا سطح دریاها بالاتر است یا کوهها؟ چون به اشتباه نوشته بود «سطح دریاها بالاتر است!» از خداوند خواسته بود که این دو را جا به جا کند تا او نمره قبولى بگیرد!
به هر حال خداوند همان گونه که قادر است، حکیم نیز هست.
ج) گاهى آن دعا مستجاب نمى شود، ولى مشابه آن مستجاب مى شود.
د) گاهى اثر دعا در آینده خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه مىدهد و فورى مستجاب نمىشود.
هر دعایى که مستجاب نشود در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معناى طلب خیر است و بسیارى از خواسته هاى ما شرّ است نه خیر.
آداب دعا در قرآن
1. دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یستجیب الذّین آمنوا و عملوا الصالحات»
2. با اخلاص باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین»
3. با تضرّع و مخفیانه باشد. «ادعوا ربّکم تضرعاً و خُفیة»
4. با بیم و امید باشد. «و ادعوه خوفاً و طمعاً»
5. در ساعاتى خاص باشد. «یدعون ربّهم بالغداة و العشى»
پیام ها
1- گفتگو با خداوند، کلید رشد و تربیت انسان است. «قال ربّکم اُدعونى»
2- میان دعاى انسان و ربوبیّت خداوند، رابطهاى تنگاتنگ است. (اکثر دعاهاى قرآن همراه «ربّنا» آمده است). «ربّکم اُدعونى»
3- خداوند، از ما خواسته که به درگاه او دعا کنیم. «قال ربّکم اُدعونى»
4- در دعا فقط خدا را بخوانیم، نه خدا و دیگران را در کنار هم. «اُدعونى»
5 - خداوند نیازهاى ما را مىداند، ولى دستور دعا نشانهى آن است که درخواست ما آثارى دارد. «ادعونى»
6- بین دعا و استجابت هیچ فاصلهاى نیست. «ادعونى استجب» (حتّى حرف «فاء» یا «ثمّ» نیامده است. اگر مىفرمود: «فاستجب» یعنى بعد از مدّت کمى مستجاب مىکنم و اگر مىفرمود: «ثم استجب» یعنى بعد از مدّت طولانى.)
7- در دعا و اجابت واسطهاى در کار نیست. «اُدعونى استجب»
8 - استجابت دعا وعده الهى است. «اُدعونى استجب لکم»
9- اگر دعایى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «استجب لکم» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مىکنم.
10- دعا نکردن، نشانهى تکبّر است. «یستکبرون»
11- دعا، درمان تکبّر است. «یستکبرون عن عبادتى»
12- دعا، خود عبادت است. «یستکبرون عن عبادتى»
13- دعا عبادتى مخصوص و الهى است. «عبادتى»
14- مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و کردار آدمى است. استکبار امروز، سرافکندگى فردا را به دنبال دارد. «یستکبرون - داخرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ
ترجمه
و پروردگارتان گفت: «مرا بخوانید تا براى شما اجابت کنم. همانا کسانى که از عبادت من سر باز زده و تکبّر مىورزند به زودى با سرافکندگى به جهنّم وارد مى شوند».
سؤال: با این که خداوند وعده استجابت داده است، «اُدعونى استجب لکم» چرا برخى دعاهاى ما مستجاب نمى شود؟
پاسخ: الف) بعضى اعمال نظیر گناه و ظلم و خوردن لقمه حرام و عفو نکردنِ کسانى که از ما عذرخواهى مى کنند، مانع استجابت دعا مى شود.
ب) گاهى مستجاب شدن دعاى ما نظام آفرینش را به هم مى ریزد، نظیر دانش آموزى که در امتحان جغرافیا در پاسخ این سؤال که آیا سطح دریاها بالاتر است یا کوهها؟ چون به اشتباه نوشته بود «سطح دریاها بالاتر است!» از خداوند خواسته بود که این دو را جا به جا کند تا او نمره قبولى بگیرد!
به هر حال خداوند همان گونه که قادر است، حکیم نیز هست.
ج) گاهى آن دعا مستجاب نمى شود، ولى مشابه آن مستجاب مى شود.
د) گاهى اثر دعا در آینده خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه مىدهد و فورى مستجاب نمىشود.
هر دعایى که مستجاب نشود در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معناى طلب خیر است و بسیارى از خواسته هاى ما شرّ است نه خیر.
آداب دعا در قرآن
1. دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یستجیب الذّین آمنوا و عملوا الصالحات»
2. با اخلاص باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین»
3. با تضرّع و مخفیانه باشد. «ادعوا ربّکم تضرعاً و خُفیة»
4. با بیم و امید باشد. «و ادعوه خوفاً و طمعاً»
5. در ساعاتى خاص باشد. «یدعون ربّهم بالغداة و العشى»
پیام ها
1- گفتگو با خداوند، کلید رشد و تربیت انسان است. «قال ربّکم اُدعونى»
2- میان دعاى انسان و ربوبیّت خداوند، رابطهاى تنگاتنگ است. (اکثر دعاهاى قرآن همراه «ربّنا» آمده است). «ربّکم اُدعونى»
3- خداوند، از ما خواسته که به درگاه او دعا کنیم. «قال ربّکم اُدعونى»
4- در دعا فقط خدا را بخوانیم، نه خدا و دیگران را در کنار هم. «اُدعونى»
5 - خداوند نیازهاى ما را مىداند، ولى دستور دعا نشانهى آن است که درخواست ما آثارى دارد. «ادعونى»
6- بین دعا و استجابت هیچ فاصلهاى نیست. «ادعونى استجب» (حتّى حرف «فاء» یا «ثمّ» نیامده است. اگر مىفرمود: «فاستجب» یعنى بعد از مدّت کمى مستجاب مىکنم و اگر مىفرمود: «ثم استجب» یعنى بعد از مدّت طولانى.)
7- در دعا و اجابت واسطهاى در کار نیست. «اُدعونى استجب»
8 - استجابت دعا وعده الهى است. «اُدعونى استجب لکم»
9- اگر دعایى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «استجب لکم» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مىکنم.
10- دعا نکردن، نشانهى تکبّر است. «یستکبرون»
11- دعا، درمان تکبّر است. «یستکبرون عن عبادتى»
12- دعا، خود عبادت است. «یستکبرون عن عبادتى»
13- دعا عبادتى مخصوص و الهى است. «عبادتى»
14- مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و کردار آدمى است. استکبار امروز، سرافکندگى فردا را به دنبال دارد. «یستکبرون - داخرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است