- 1813
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 53 و 54 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 53 و54
وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْهُدَى وَأَوْرَثْنَا بَنِى إِسْرَآئِیلَ الْکِتَابَ
هُدىً وَ ذِکْرَى لِأُوْلِى الْأَلْبَابِ
ترجمه
و همانا ما به موسى هدایت دادیم و به بنى اسرائیل کتاب آسمانى (تورات) را به میراث دادیم.
(که) مایه هدایت و تذکّر براى خردمندان است.
در آیات قبل سخن از نصرت انبیا و مؤمنان بود، در اینجا گویا نمونه «رسلنا» را موسى و نمونه «الذّین آمنوا» را بنى اسرائیل بیان کرده است.
«الباب» جمع «لُبّ» به معناى عقل و خرد خالص است.
پیام ها
1- هدایت، هدیه اى از سوى خداوند است. «ایتاء» به معناى «عطا» است. «آتینا موسى الهدى»
2- هادى باید قبلاً هدایت یافته باشد. «آتینا موسى الهدى»
3- همه مردم حتّى انبیا به هدایت الهى نیاز دارند. «آتینا موسى الهدى»
4- هدایت، اگر بخواهد ماندگار شود باید مکتوب شود و رمز جاودانگى ادیان الهى، کتب آسمانى است. «آتینا موسى الهدى و اورثنا بنىاسرائیل الکتاب»
5 - هدایت اگر همراه با تذکّر نباشد، به فراموشى سپرده مىشود. «هدىً و ذکرى»
6- درک معارف آسمانى، به خرد و تقوا نیاز دارد. «هُدىً للمتّقین»، «هُدىً و ذکرى لاولى الالباب»
7- عقل، انسان را از وحى بى نیاز نمى کند، بلکه هر دو مکمّل یکدیگرند. «هدىً و ذکرى لاولى الالباب»
8 - عناصر سعادت چند چیز است: الف) لطف و هدایت الهى. «و لقد آتینا موسى» ب) رهبرى معصوم. «موسى» ج) قانون آسمانى. «الکتاب» د) تذکّر و دورى از غفلت. «ذکرى» ه) عقل و خرد ناب و خالص. «لاولى الالباب»
9- بیدارى و پندآموزى نشانه عقل سلیم و خرد ناب است. «ذکرى لاولى الالباب»
10- معارف کتب آسمانى مطابق عقل و خرد است. «ذکرى لاولى الالباب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْهُدَى وَأَوْرَثْنَا بَنِى إِسْرَآئِیلَ الْکِتَابَ
هُدىً وَ ذِکْرَى لِأُوْلِى الْأَلْبَابِ
ترجمه
و همانا ما به موسى هدایت دادیم و به بنى اسرائیل کتاب آسمانى (تورات) را به میراث دادیم.
(که) مایه هدایت و تذکّر براى خردمندان است.
در آیات قبل سخن از نصرت انبیا و مؤمنان بود، در اینجا گویا نمونه «رسلنا» را موسى و نمونه «الذّین آمنوا» را بنى اسرائیل بیان کرده است.
«الباب» جمع «لُبّ» به معناى عقل و خرد خالص است.
پیام ها
1- هدایت، هدیه اى از سوى خداوند است. «ایتاء» به معناى «عطا» است. «آتینا موسى الهدى»
2- هادى باید قبلاً هدایت یافته باشد. «آتینا موسى الهدى»
3- همه مردم حتّى انبیا به هدایت الهى نیاز دارند. «آتینا موسى الهدى»
4- هدایت، اگر بخواهد ماندگار شود باید مکتوب شود و رمز جاودانگى ادیان الهى، کتب آسمانى است. «آتینا موسى الهدى و اورثنا بنىاسرائیل الکتاب»
5 - هدایت اگر همراه با تذکّر نباشد، به فراموشى سپرده مىشود. «هدىً و ذکرى»
6- درک معارف آسمانى، به خرد و تقوا نیاز دارد. «هُدىً للمتّقین»، «هُدىً و ذکرى لاولى الالباب»
7- عقل، انسان را از وحى بى نیاز نمى کند، بلکه هر دو مکمّل یکدیگرند. «هدىً و ذکرى لاولى الالباب»
8 - عناصر سعادت چند چیز است: الف) لطف و هدایت الهى. «و لقد آتینا موسى» ب) رهبرى معصوم. «موسى» ج) قانون آسمانى. «الکتاب» د) تذکّر و دورى از غفلت. «ذکرى» ه) عقل و خرد ناب و خالص. «لاولى الالباب»
9- بیدارى و پندآموزى نشانه عقل سلیم و خرد ناب است. «ذکرى لاولى الالباب»
10- معارف کتب آسمانى مطابق عقل و خرد است. «ذکرى لاولى الالباب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است