- 1891
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 30 و 31 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر- آیه 30 و 31
وَقَالَ الَّذِى آمَنَ یَا قَوْمِ إِنِّى أَخَافُ عَلَیْکُم مِّثْلَ یَوْمِ الْأَحْزَابِ
مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِینَ مِن بَعْدِهِمْ وَمَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً لِّلْعِبَادِ
ترجمه
و کسى که ایمان آورده بود گفت: «اى قوم! من از روزى مثل روز (هلاک) آن احزاب بر شما مىترسم.
(از سرنوشتى) مانند سرنوشت قوم نوح (که به طوفان) و قوم عاد (که به باد سخت و سرد و مسموم) و قوم ثمود (که به صاعقه گرفتار شدند) و کسانى که پس از آنها آمدند؛ و خداوند بر بندگان ارادهى ظلم نمى کند.
مراد از اقوام هلاک شده بعد از قوم نوح و عاد و ثمود که در آیه 31 به آنان اشاره شده، قوم لوط و اصحاب ایکه (قوم شعیب) هستند که در آیه 13 سوره ص مطرح شده اند.
در برابر فرعون که به فریب مىگفت: «انّى اخاف علیکم» مؤمن آلفرعون نیز گفت: «انّى اخاف علیکم» من بر عاقبت شما مى ترسم.
پیام ها
1- به خاطر سخنان مخالفان، از تبلیغ و ارشاد دست برندارید. «قال فرعون... قال الذّى آمن»
2- تنها بودن، در ترک امر به معروف و نهى از منکر عذر نیست. «قال الذّى آمن»
3- تبلیغ از ضروریات ایمان است. «قال الذّى آمن یا قوم»
4- مبلّغ باید سوز داشته باشد. «یا قوم»
5 - مبلغ باید از تاریخ آگاه باشد. «مثل یوم الاحزاب»
6- در شیوه تبلیغ گاهى باید کلى سخن گفت و گاهى باید نمونه ها و مصادیق آن را بیان کرد. «مثل یوم الاحزاب مثل دأب قوم نوح و...»
7- خطر بزرگ آن است که انکار حقّ در انسان، به صورت یک عادت و خصلت در آید. «دأب»
8 - قهر خداوند، مخصوص قیامت نیست؛ امّتهایى در همین دنیا عذاب شده اند. «مثل دأب قوم نوح و عاد و ثمود»
9- از سنّتهاى خداوند، نابود کردن طاغیان است. «قوم نوح و عاد و ثمود و الذّین من بعدهم»
10- در شیوه تبلیغ، هر کجا کیفرى مطرح مى شود براى این که به خشونت متّهم نشوید، دلیل کیفر را بیان کنید. «نوح و عاد و ثمود... و ما اللّه یرید ظلماً للعباد» نابودى آنان بر اساس عدل بوده است.
11- قهر خداوند به خاطر عملکرد خود ما و بر اساس عدل و حکمت است. «و ما اللّه یُرید ظلماً للعباد»
12- خداوند حتّى اراده ظلم نسبت به بندگانش نمى کند. «ما اللّه یُرید ظلماً للعباد»
13- بدترین ظلم آن است که انسان به زیر دست خود ظلم کند. «ظلماً للعباد»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَقَالَ الَّذِى آمَنَ یَا قَوْمِ إِنِّى أَخَافُ عَلَیْکُم مِّثْلَ یَوْمِ الْأَحْزَابِ
مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِینَ مِن بَعْدِهِمْ وَمَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً لِّلْعِبَادِ
ترجمه
و کسى که ایمان آورده بود گفت: «اى قوم! من از روزى مثل روز (هلاک) آن احزاب بر شما مىترسم.
(از سرنوشتى) مانند سرنوشت قوم نوح (که به طوفان) و قوم عاد (که به باد سخت و سرد و مسموم) و قوم ثمود (که به صاعقه گرفتار شدند) و کسانى که پس از آنها آمدند؛ و خداوند بر بندگان ارادهى ظلم نمى کند.
مراد از اقوام هلاک شده بعد از قوم نوح و عاد و ثمود که در آیه 31 به آنان اشاره شده، قوم لوط و اصحاب ایکه (قوم شعیب) هستند که در آیه 13 سوره ص مطرح شده اند.
در برابر فرعون که به فریب مىگفت: «انّى اخاف علیکم» مؤمن آلفرعون نیز گفت: «انّى اخاف علیکم» من بر عاقبت شما مى ترسم.
پیام ها
1- به خاطر سخنان مخالفان، از تبلیغ و ارشاد دست برندارید. «قال فرعون... قال الذّى آمن»
2- تنها بودن، در ترک امر به معروف و نهى از منکر عذر نیست. «قال الذّى آمن»
3- تبلیغ از ضروریات ایمان است. «قال الذّى آمن یا قوم»
4- مبلّغ باید سوز داشته باشد. «یا قوم»
5 - مبلغ باید از تاریخ آگاه باشد. «مثل یوم الاحزاب»
6- در شیوه تبلیغ گاهى باید کلى سخن گفت و گاهى باید نمونه ها و مصادیق آن را بیان کرد. «مثل یوم الاحزاب مثل دأب قوم نوح و...»
7- خطر بزرگ آن است که انکار حقّ در انسان، به صورت یک عادت و خصلت در آید. «دأب»
8 - قهر خداوند، مخصوص قیامت نیست؛ امّتهایى در همین دنیا عذاب شده اند. «مثل دأب قوم نوح و عاد و ثمود»
9- از سنّتهاى خداوند، نابود کردن طاغیان است. «قوم نوح و عاد و ثمود و الذّین من بعدهم»
10- در شیوه تبلیغ، هر کجا کیفرى مطرح مى شود براى این که به خشونت متّهم نشوید، دلیل کیفر را بیان کنید. «نوح و عاد و ثمود... و ما اللّه یرید ظلماً للعباد» نابودى آنان بر اساس عدل بوده است.
11- قهر خداوند به خاطر عملکرد خود ما و بر اساس عدل و حکمت است. «و ما اللّه یُرید ظلماً للعباد»
12- خداوند حتّى اراده ظلم نسبت به بندگانش نمى کند. «ما اللّه یُرید ظلماً للعباد»
13- بدترین ظلم آن است که انسان به زیر دست خود ظلم کند. «ظلماً للعباد»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است