- 2252
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 29 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر- آیه 29
یَا قَوْمِ لَکُمُ الْمُلْکُ الْیَوْمَ ظَاهِرِینَ فِى الْأَرْضِ فَمَن یَنصُرُنَا مِن بَأْسِ اللَّهِ إِن جَآءَنَا قَالَ فِرْعَوْنُ مَآ أُرِیکُمْ إِلَّا مَآ أَرَى وَمَآ أَهْدِیکُمْ إِلَّا سَبِیلَ الرَّشَادِ
ترجمه
(آن مرد با ایمان در ادامه سخن خود گفت:) اى قوم من! امروز حکومت براى شماست که در این سرزمین غلبه دارید، ولى اگر (قهر خدا) به سراغ ما آید پس چه کسى ما را یارى خواهد کرد؟ فرعون گفت: «من جز آن چه را که تشخیص مى دهم راه دیگرى به شما ارائه نمى دهم و من جز راه رشد، شما را هدایت نمى کنم.»
پیام ها
1- مؤمن، دلسوز مردم است. (تعبیر «یا قوم» شش مرتبه در آیات 29 تا 41 تکرار شده است)
2- در شیوه تبلیغ از عنصر عاطفه کمک بگیریم. «یا قوم»
3- نشانه مؤمن حتّى در رژیم کفر تلاش و حضور در صحنه است، نه انزوا و گوشه گیرى. «یکتم ایمانه... یا قوم...»
4- به قدرت خود تکیه نکنیم که امروز به دست ماست. «لکم الملک الیوم»
5 - در نظام فرعونى، ایمانها پنهان است و طغیانها جلوه دارند. «یکتم ایمانه - ظاهرین فى الارض»
6- براى افراد سرمست از قدرت هشدار لازم است. «فمن ینصرنا من بأس اللّه»
7- بى توجّهى به دعوت انبیا، قهر الهى را به دنبال دارد. «فمن ینصرنا من بأس اللّه اِن جاءنا»
8 - براى هشدار دادن، بیان احتمال خطر کافى است. «بأس اللّه اِن جاءنا»
9- در شیوه تبلیغ و هشدار به مردم، خود را نیز در معرض خطر تصور کنید. «جاءنا» به جاى «جاءکم».
10- طاغوتها به هشدارها توجّه نمى کنند. «یا قوم... قال فرعون ما اُریکم...»
11- «مَن» گفتنه اى پى در پى، از نشانه هاى طاغوت است. «اهدیکم، اُریکم، ما اَرى»
12- طاغوتها جز براى خود، براى هیچ کس حقّ اظهار نظر قایل نیستند. «ما اُریکم الا ما اَرى»
13- طاغوتها مدّعى هدایت مردم به راه درست و صلاح جامعه هستند. «ما اهدیکم الا سبیل الرشاد»
14- انسان فطرتاً خواهان سعادت و رشد و هدایت است و طاغوتها نیز از همین انگیزه فطرى سوء استفاده مى کنند. «الا سبیل الرشاد»
15- طاغوتها از مذهب علیه مذهب استفاده مى کنند. (فرعون کلمه «رَشاد» را که بار مکتبى دارد به کار مىبُرد).
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَا قَوْمِ لَکُمُ الْمُلْکُ الْیَوْمَ ظَاهِرِینَ فِى الْأَرْضِ فَمَن یَنصُرُنَا مِن بَأْسِ اللَّهِ إِن جَآءَنَا قَالَ فِرْعَوْنُ مَآ أُرِیکُمْ إِلَّا مَآ أَرَى وَمَآ أَهْدِیکُمْ إِلَّا سَبِیلَ الرَّشَادِ
ترجمه
(آن مرد با ایمان در ادامه سخن خود گفت:) اى قوم من! امروز حکومت براى شماست که در این سرزمین غلبه دارید، ولى اگر (قهر خدا) به سراغ ما آید پس چه کسى ما را یارى خواهد کرد؟ فرعون گفت: «من جز آن چه را که تشخیص مى دهم راه دیگرى به شما ارائه نمى دهم و من جز راه رشد، شما را هدایت نمى کنم.»
پیام ها
1- مؤمن، دلسوز مردم است. (تعبیر «یا قوم» شش مرتبه در آیات 29 تا 41 تکرار شده است)
2- در شیوه تبلیغ از عنصر عاطفه کمک بگیریم. «یا قوم»
3- نشانه مؤمن حتّى در رژیم کفر تلاش و حضور در صحنه است، نه انزوا و گوشه گیرى. «یکتم ایمانه... یا قوم...»
4- به قدرت خود تکیه نکنیم که امروز به دست ماست. «لکم الملک الیوم»
5 - در نظام فرعونى، ایمانها پنهان است و طغیانها جلوه دارند. «یکتم ایمانه - ظاهرین فى الارض»
6- براى افراد سرمست از قدرت هشدار لازم است. «فمن ینصرنا من بأس اللّه»
7- بى توجّهى به دعوت انبیا، قهر الهى را به دنبال دارد. «فمن ینصرنا من بأس اللّه اِن جاءنا»
8 - براى هشدار دادن، بیان احتمال خطر کافى است. «بأس اللّه اِن جاءنا»
9- در شیوه تبلیغ و هشدار به مردم، خود را نیز در معرض خطر تصور کنید. «جاءنا» به جاى «جاءکم».
10- طاغوتها به هشدارها توجّه نمى کنند. «یا قوم... قال فرعون ما اُریکم...»
11- «مَن» گفتنه اى پى در پى، از نشانه هاى طاغوت است. «اهدیکم، اُریکم، ما اَرى»
12- طاغوتها جز براى خود، براى هیچ کس حقّ اظهار نظر قایل نیستند. «ما اُریکم الا ما اَرى»
13- طاغوتها مدّعى هدایت مردم به راه درست و صلاح جامعه هستند. «ما اهدیکم الا سبیل الرشاد»
14- انسان فطرتاً خواهان سعادت و رشد و هدایت است و طاغوتها نیز از همین انگیزه فطرى سوء استفاده مى کنند. «الا سبیل الرشاد»
15- طاغوتها از مذهب علیه مذهب استفاده مى کنند. (فرعون کلمه «رَشاد» را که بار مکتبى دارد به کار مىبُرد).
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است