- 3768
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 18 و 19 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر- آیه 19 و 18
وَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَنَاجِرِ کَاظِمِینَ مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ وَلَا شَفِیعٍ یُطَاعُ
یَعْلَمُ خَآئِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِى الصُّدُورُ
ترجمه
(اى پیامبر!) مردم را از روز نزدیک (قیامت) هشدار ده، آنگاه که (از شدّت وحشت) جانها به گلوگاه رسد، در حالى که اندوه خویش فرو مى برند، (در آن روز) براى ستمکاران هیچ دوست دلسوز و هیچ شفاعتگرى که سخنش پذیرفته باشد وجود ندارد.
خداوند از خیانت چشمها و آن چه دلها مخفى مى کنند، آگاه است.
«أزفة» به معناى نزدیک شونده است و مراد از روزِ نزدیک، روز قیامت است. چنانکه در جاى دیگر نیز مى فرماید: «انّهم یرونه بعیداً و نراهُ قریباً»
«کاظمین» از «کظم» به معناى بستن در مشک است و «کاظم» به کسى گویند که از درون ناراحت است ولى لب فرو مى بندد و خشم و ناراحتى خود را کنترل مى کند.
نگاه به نامحرم، نگاه تحقیرآمیز به دیگران و نگاه براى تشویق به فساد، از نمونه هاى خیانت چشم است.
از امام صادق (ع) درباره آیه «یعلم خائنة الاعین» پرسیدند، حضرت فرمود: مراد نگاه هاى زیر چشمى است. «ینظر الى الشىء و کانّه لا ینظر فذلک خائنة الاعین»
امام کاظم (ع) فرمود: هیچ مؤمنى نیست که بعد از گناه ناراحت نشود و اگر ناراحت نشد مؤمن نیست و شفاعت براى او نیست و او ظالم است. سپس این آیه «ما للظالمین من حمیم و لا شفیع یطاع» را تلاوت فرمودند.
پیام ها
1- مرگ و قیامت نزدیک است، خود را آماده کنیم. «یوم الآزفة»
2- مجرم در قیامت ،نه مى میرد و نه راحت مى شود. «اذ القلوب لدى الحناجر» (در جاى دیگر مى خوانیم: «و یأتیه الموت من کل مکان و ما هو بمیّت» از هر سو مرگ به سراغش مى آید ولى نمى میرد.)
3- در قیامت، وجود مجرمان مملو از حسرت و اندوه است ولى نمى توانند اظهار کنند. «کاظمین»
4- مجرم در قیامت تنها است. (نه دوست صمیمى دارد و نه واسطه صاحب نفوذ). «ما للظالمین من حمیم و لا شفیع»
5 - ارزشها بر اساس انگیزه هاست. یک نگاه با انگیزه هاى متفاوت مى تواند عبادت باشد و یا خیانت باشد. «خائنة الاعین»
6- ایمان به اینکه خداوند باطن همه چیز را مى داند انسان را از ظلم باز مى دارد. «ما للظالمین من حمیم... یعلم خائنة الاعین»
7- علم خداوند تنها به ظاهر نیست، او باطن را هم مى داند. «خائنة الاعین و ما تخفى الصّدور»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَنَاجِرِ کَاظِمِینَ مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ وَلَا شَفِیعٍ یُطَاعُ
یَعْلَمُ خَآئِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِى الصُّدُورُ
ترجمه
(اى پیامبر!) مردم را از روز نزدیک (قیامت) هشدار ده، آنگاه که (از شدّت وحشت) جانها به گلوگاه رسد، در حالى که اندوه خویش فرو مى برند، (در آن روز) براى ستمکاران هیچ دوست دلسوز و هیچ شفاعتگرى که سخنش پذیرفته باشد وجود ندارد.
خداوند از خیانت چشمها و آن چه دلها مخفى مى کنند، آگاه است.
«أزفة» به معناى نزدیک شونده است و مراد از روزِ نزدیک، روز قیامت است. چنانکه در جاى دیگر نیز مى فرماید: «انّهم یرونه بعیداً و نراهُ قریباً»
«کاظمین» از «کظم» به معناى بستن در مشک است و «کاظم» به کسى گویند که از درون ناراحت است ولى لب فرو مى بندد و خشم و ناراحتى خود را کنترل مى کند.
نگاه به نامحرم، نگاه تحقیرآمیز به دیگران و نگاه براى تشویق به فساد، از نمونه هاى خیانت چشم است.
از امام صادق (ع) درباره آیه «یعلم خائنة الاعین» پرسیدند، حضرت فرمود: مراد نگاه هاى زیر چشمى است. «ینظر الى الشىء و کانّه لا ینظر فذلک خائنة الاعین»
امام کاظم (ع) فرمود: هیچ مؤمنى نیست که بعد از گناه ناراحت نشود و اگر ناراحت نشد مؤمن نیست و شفاعت براى او نیست و او ظالم است. سپس این آیه «ما للظالمین من حمیم و لا شفیع یطاع» را تلاوت فرمودند.
پیام ها
1- مرگ و قیامت نزدیک است، خود را آماده کنیم. «یوم الآزفة»
2- مجرم در قیامت ،نه مى میرد و نه راحت مى شود. «اذ القلوب لدى الحناجر» (در جاى دیگر مى خوانیم: «و یأتیه الموت من کل مکان و ما هو بمیّت» از هر سو مرگ به سراغش مى آید ولى نمى میرد.)
3- در قیامت، وجود مجرمان مملو از حسرت و اندوه است ولى نمى توانند اظهار کنند. «کاظمین»
4- مجرم در قیامت تنها است. (نه دوست صمیمى دارد و نه واسطه صاحب نفوذ). «ما للظالمین من حمیم و لا شفیع»
5 - ارزشها بر اساس انگیزه هاست. یک نگاه با انگیزه هاى متفاوت مى تواند عبادت باشد و یا خیانت باشد. «خائنة الاعین»
6- ایمان به اینکه خداوند باطن همه چیز را مى داند انسان را از ظلم باز مى دارد. «ما للظالمین من حمیم... یعلم خائنة الاعین»
7- علم خداوند تنها به ظاهر نیست، او باطن را هم مى داند. «خائنة الاعین و ما تخفى الصّدور»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است