- 2753
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 67 و 66 سوره زمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر - آیه 66 و 67
بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَکُن مِّنَ الشَّاکِرِینَ
وَمَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِیعاً قَبْضَتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ السَّمَوَاتُ مَطْوِیَّاتُ بِیَمِینِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا یُشْرِکُونَ
ترجمه
بلکه تنها خدا را پرستش کن و از سپاس گزاران باش.
و خدا را آن گونه که حقّ اوست قدردانى نکردند (و او را نشناختند)، در حالى که روز قیامت زمین یکسره در قبضه قدرت اوست و آسمانها به دست قدرت او در هم پیچیده اند. او منزه است و از آن چه شریک او قرار مى دهند، برتر است.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «یمین» دست قدرت خداست.
فرمانهاى خداوند دو نوع است:
1. دستور مولوى که خداوند به عنوان مولا صادر مى کند و عقل را به اسرار آن راهى نیست، نظیر فرمان طواف در مکّه. «و لیطّوفوا بالبیت العتیق»
2. دستور ارشادى، که عقل نیز راز و رمز آن را درک مى کند و حکم خداوند، ارشاد به حکم عقل است، نظیر جمله «کن من الشاکرین» زیرا تشکّر در برابر ولى نعمت را عقل حکم مى کند.
پیام ها
1- یکتا پرستى راه نجات از خسارت است. «لتکونن من الخاسرین بل اللّه فاعبد»
2- بهترین راه تشکّر از خداوند عبادت است. «فاعبد و کن من الشاکرین»
3- توحید، نشانه شناخت درست و قدرشناسى است و شرک، برخاسته از عدم شناخت و قدردانى است. «و ما قدرو اللّه حقّ قدره»
4- آسمان و زمین در برابر قدرت الهى ناچیزند. «قبضته - مطویّات بیمینه»
5 - براى شناخت بهتر خداوند، باید به قدرت و احاطه مطلقه او توجّه کنیم. «و ما قدروا اللّه حقّ قدره و الارض جمیعاً... و السموات...»
6- به سراغ دیگران نرویم، که همه چیز تنها به دست خداست. «و الارض... و السموات مطویّات... سبحانه و تعالى عمّا یشرکون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَکُن مِّنَ الشَّاکِرِینَ
وَمَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِیعاً قَبْضَتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ السَّمَوَاتُ مَطْوِیَّاتُ بِیَمِینِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا یُشْرِکُونَ
ترجمه
بلکه تنها خدا را پرستش کن و از سپاس گزاران باش.
و خدا را آن گونه که حقّ اوست قدردانى نکردند (و او را نشناختند)، در حالى که روز قیامت زمین یکسره در قبضه قدرت اوست و آسمانها به دست قدرت او در هم پیچیده اند. او منزه است و از آن چه شریک او قرار مى دهند، برتر است.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «یمین» دست قدرت خداست.
فرمانهاى خداوند دو نوع است:
1. دستور مولوى که خداوند به عنوان مولا صادر مى کند و عقل را به اسرار آن راهى نیست، نظیر فرمان طواف در مکّه. «و لیطّوفوا بالبیت العتیق»
2. دستور ارشادى، که عقل نیز راز و رمز آن را درک مى کند و حکم خداوند، ارشاد به حکم عقل است، نظیر جمله «کن من الشاکرین» زیرا تشکّر در برابر ولى نعمت را عقل حکم مى کند.
پیام ها
1- یکتا پرستى راه نجات از خسارت است. «لتکونن من الخاسرین بل اللّه فاعبد»
2- بهترین راه تشکّر از خداوند عبادت است. «فاعبد و کن من الشاکرین»
3- توحید، نشانه شناخت درست و قدرشناسى است و شرک، برخاسته از عدم شناخت و قدردانى است. «و ما قدرو اللّه حقّ قدره»
4- آسمان و زمین در برابر قدرت الهى ناچیزند. «قبضته - مطویّات بیمینه»
5 - براى شناخت بهتر خداوند، باید به قدرت و احاطه مطلقه او توجّه کنیم. «و ما قدروا اللّه حقّ قدره و الارض جمیعاً... و السموات...»
6- به سراغ دیگران نرویم، که همه چیز تنها به دست خداست. «و الارض... و السموات مطویّات... سبحانه و تعالى عمّا یشرکون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است