- 1963
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 60 سوره زمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر - آیه 60
وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ تَرَى الَّذِینَ کَذَبُواْ عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُم مُّسْوَدَّةٌ أَلَیْسَ فِى جَهَنَّمَ مَثْوىً لِّلْمُتَکَبِّرِینَ
ترجمه
و روز قیامت کسانى را که بر خدا دروغ بستند رو سیاه مىبینى، آیا در دوزخ جایگاهى براى متکبّران نیست؟
دروغ بستن به خداوند نمونه هاى بسیار دارد، از جمله:
الف) براى خداوند شریک قرار دادن.
ب) خدا را به چیزى شبیه کردن.
ج) فرشتگان را فرزند خدا دانستن.
د) کار زشت خود را به خداوند نسبت دادن.
ه) ادّعاى خدایى یا پیامبرى کردن.
و) تحریف و بدعت در قوانین الهى.
در روایات مىخوانیم: اگر شخصى حدیثى را جعل کند و به امامان معصوم نسبت دهد در حقیقت به خداوند دروغ بسته است، زیرا سخن اهل بیت علیهم السلام از رسول اکرم و سخن پیامبر از خداست.
پیام ها
1- کسانى که وجهه نورانى خداوند را با دروغ تاریک مىکنند، کیفرشان آن است که صورت خودشان در قیامت سیاه شود. «کذبوا على اللّه وجوههم مسودّة»
2- گرچه سیاهىِ طبیعى عیب نیست، (نظیر سیاهى مو و چشم) امّا سیاهى عارضى نشانه حقارت و ذلّت است. «وجوههم مسودّة»
3- روسیاهى واقعى و سیاهى دل در قیامت ظاهر مى شود. «وجوههم مسودّة»
4- انگیزه دروغ بستن به خداوند تکبّر است. «کذبوا على اللّه... للمتکبّرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ تَرَى الَّذِینَ کَذَبُواْ عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُم مُّسْوَدَّةٌ أَلَیْسَ فِى جَهَنَّمَ مَثْوىً لِّلْمُتَکَبِّرِینَ
ترجمه
و روز قیامت کسانى را که بر خدا دروغ بستند رو سیاه مىبینى، آیا در دوزخ جایگاهى براى متکبّران نیست؟
دروغ بستن به خداوند نمونه هاى بسیار دارد، از جمله:
الف) براى خداوند شریک قرار دادن.
ب) خدا را به چیزى شبیه کردن.
ج) فرشتگان را فرزند خدا دانستن.
د) کار زشت خود را به خداوند نسبت دادن.
ه) ادّعاى خدایى یا پیامبرى کردن.
و) تحریف و بدعت در قوانین الهى.
در روایات مىخوانیم: اگر شخصى حدیثى را جعل کند و به امامان معصوم نسبت دهد در حقیقت به خداوند دروغ بسته است، زیرا سخن اهل بیت علیهم السلام از رسول اکرم و سخن پیامبر از خداست.
پیام ها
1- کسانى که وجهه نورانى خداوند را با دروغ تاریک مىکنند، کیفرشان آن است که صورت خودشان در قیامت سیاه شود. «کذبوا على اللّه وجوههم مسودّة»
2- گرچه سیاهىِ طبیعى عیب نیست، (نظیر سیاهى مو و چشم) امّا سیاهى عارضى نشانه حقارت و ذلّت است. «وجوههم مسودّة»
3- روسیاهى واقعى و سیاهى دل در قیامت ظاهر مى شود. «وجوههم مسودّة»
4- انگیزه دروغ بستن به خداوند تکبّر است. «کذبوا على اللّه... للمتکبّرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است