- 1563
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 19 و 20 سوره زمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر- آیه 19 و 20
أَفَمَنْ حَقَّ عَلَیْهِ کَلِمَةُ الْعَذَابِ أَفَأَنتَ تُنقِذُ مَن فِى النَّارِ
لَکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِّن فَوْقِهَا غُرَفٌ مَّبْنِیَّةٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَعْدَ اللَّهِ لَا یُخْلِفُ اللَّهُ الْمِیعَادَ
ترجمه
پس آیا کسى را که حکم عذاب بر او حتمى شده است (مى توانى هدایت کنى؟) آیا تو مى توانى کسى را که در آتش است رهایى بخشى؟
ولى کسانى که از پروردگارشان پروا دارند، برایشان غرفه هایى (در بهشت) است که بالاى آن غرفه ها، غرفه هاى دیگرى بنا شده و از زیر آنها نهرها جارى است، (این،) وعده الهى است و خداوند در وعده اش خلاف نمى کند.
«غُرَف» جمع «غرفة» به معناى آبى است که از محل خود بالا رود یا بنایى است که در طبقه بالا ساخته شود.
پیامبر اسلام براى هدایت افراد لجوج دلسوزى بسیارى داشت، لذا خداوند مى فرماید: بیش از این خود را به رنج مینداز زیرا که سنّت خداوند درباره این گروه عذاب قطعى است و نجاتشان در اختیار تو نیست.
پیام ها
1- برخى انسانها با عناد و لجاجت خود، روزنه هاى عفو الهى را مى بندند. «حقّ علیه کلمة العذاب»
2- انحراف، در حقیقت آتش است. «تنقذ مَن فى النار»
3- بیم و امید باید در کنار هم باشند. در آیه 16 خواندیم: «لهم من فوقهم ظللٌ من النار» یعنى لایه هایى از آتش بالاى سر دوزخیان است و در این آیه مى خوانیم: «لهم غرف من فوقها غرف» یعنى براى اهل تقوى غرفه هائى است که بالاى آنها غرفه هاى دیگر است.
4- در بشارت و وعده هاى الهى خلافى نیست، ولى در هشدار و وعیدهاى خدا شاید عفو و لطفى پیش آید و به آنها عمل نشود. «وعداللّه لایخلف اللّه المیعاد»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَفَمَنْ حَقَّ عَلَیْهِ کَلِمَةُ الْعَذَابِ أَفَأَنتَ تُنقِذُ مَن فِى النَّارِ
لَکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِّن فَوْقِهَا غُرَفٌ مَّبْنِیَّةٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَعْدَ اللَّهِ لَا یُخْلِفُ اللَّهُ الْمِیعَادَ
ترجمه
پس آیا کسى را که حکم عذاب بر او حتمى شده است (مى توانى هدایت کنى؟) آیا تو مى توانى کسى را که در آتش است رهایى بخشى؟
ولى کسانى که از پروردگارشان پروا دارند، برایشان غرفه هایى (در بهشت) است که بالاى آن غرفه ها، غرفه هاى دیگرى بنا شده و از زیر آنها نهرها جارى است، (این،) وعده الهى است و خداوند در وعده اش خلاف نمى کند.
«غُرَف» جمع «غرفة» به معناى آبى است که از محل خود بالا رود یا بنایى است که در طبقه بالا ساخته شود.
پیامبر اسلام براى هدایت افراد لجوج دلسوزى بسیارى داشت، لذا خداوند مى فرماید: بیش از این خود را به رنج مینداز زیرا که سنّت خداوند درباره این گروه عذاب قطعى است و نجاتشان در اختیار تو نیست.
پیام ها
1- برخى انسانها با عناد و لجاجت خود، روزنه هاى عفو الهى را مى بندند. «حقّ علیه کلمة العذاب»
2- انحراف، در حقیقت آتش است. «تنقذ مَن فى النار»
3- بیم و امید باید در کنار هم باشند. در آیه 16 خواندیم: «لهم من فوقهم ظللٌ من النار» یعنى لایه هایى از آتش بالاى سر دوزخیان است و در این آیه مى خوانیم: «لهم غرف من فوقها غرف» یعنى براى اهل تقوى غرفه هائى است که بالاى آنها غرفه هاى دیگر است.
4- در بشارت و وعده هاى الهى خلافى نیست، ولى در هشدار و وعیدهاى خدا شاید عفو و لطفى پیش آید و به آنها عمل نشود. «وعداللّه لایخلف اللّه المیعاد»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است