display result search
منو
تفسیر آیه 84 -88 سوره ص

تفسیر آیه 84 -88 سوره ص

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 162 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ص- آیه 84 - 88

قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقُّ أَقُولُ

لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنکَ وَمِمَّن تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعِینَ‏

قُلْ مَآ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَآ أَنَاْ مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ‏

إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ

وَلَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِینٍ‏

ترجمه
(خداوند) فرمود: به حقّ سوگند و حقّ مى‏ گویم: که جهنّم را از تو و تمام کسانى که از تو پیروى کنند پر خواهم کرد.
(اى پیامبر! به مردم) بگو: من از شما (به خاطر رسالتم) هیچ پاداشى طلب نمى‏ کنم و من اهل تکلّف نیستم.
او جز تذکّرى براى جهانیان نیست.
و خبرش را پس از مدّتى خواهید دانست.


رابطه میان گوینده و گفتار چهار نوع است:
الف) هم گوینده باطل است، هم سخن باطل است.
ب) گوینده بر باطل است، ولى سخن حقّى مى‏ گوید.
ج) گوینده بر حقّ است ولى حرفش باطل است.
د) هم گوینده حقّ است و هم کلام او حقّ است.
خداوند، هم خودش حقّ است و هم سخنش حقّ است. «قال فالحقّ و الحقّ اقول»
در آغاز این سوره، سخن از ذکر به میان آمد، «ص والقران ذى الذکر» در پایان سوره نیز از ذکر این گونه یاد شده است: «ان هو الا ذکر للعالمین»
مراد از تکلّف که پیامبر آن را از خود نفى مى ‏کند، آن است که من سخنانم روشن و منطقى است و چیزى را بر شما تحمیل نمى‏کنم. «ما انا من المتکلّفین»
چنانکه در ذیل آیه 67 این سوره: «قل هم نبأ عظیم» گفتیم، بر اساس روایات مراد از «نبأ عظیم» خبر ولایتِ علىّ بن ابى‏طالب‏ است که آیه پایانى سوره نیز همانند آنجا، از ضمیرِ «هو» استفاده کرده و مى‏ فرماید: این خبر پس از مدّتى آشکار گشته و از آن آگاه مى ‏شوید. «ان هو الا ذکر للعالمین و لتعلمنّ نبأه بعد حین»
جالب آنکه در آیات دیگر نیز مزد رسالت پیامبر، مودّت اهل ‏بیت ذکر شده و در این آیات نیز پس از نفى مزد مادّى بر رسالت، به این امر توجّه شده است.

پیام ها
1- خداوند جز حقّ نمى‏گوید. (مقدّم شدن کلمه‏ى «حقّ» بر «اقول» نشانه‏ آن است که او جز حقّ نمى‏ گوید). «و الحقّ اقول»
2- در برابر تأکید اهل باطل، شما نیز با جدّیت سخن بگویید. شیطان گفت: «لاغوینّهم...» خداوند فرمود: «لأملئنّ جهنّم»
3- در قیامت، رهبران کفر و پیروانشان در یک جا جمع خواهند شد. «جهنّم منک و ممّن تبعک»
4- شیطان جسم دارد زیرا پر شدن جهنّم در صورتى است که ابلیس داراى جسم باشد. «لأملئنّ»
5 - مبلّغ باید بى‏توقّعى خود را به مردم اعلام کند. «قل ما اسئلکم علیه من اجر»
6- شرط توفیق در تبلیغ، توقّع نداشتن از مردم است. «قل ما اسئلکم»
7- پیامبران، نه تنها توقّع مادّى، بلکه هیچ گونه انتظارى از مردم نداشتند. «من اجر»
8 - یکى از شرایط توفیق در تبلیغ، نداشتن تکلّف است. (مؤمن، در عمل و سخن و معاشرت، خود و دیگران را به زحمت نمى‏ اندازد). «ما انا من المتکلّفین» تصنع و تکلّف و ظاهرسازى عملى ناپسند و مذموم است.
9- کسى مى‏ تواند جهان را آزاد کند که خود گرفتار قیود و عادات و رسوم ساختگى نباشد. «ما انا من المتکلّفین ان هو الا ذکر للعالمین»
10- رسالت قرآن جهانى و فرا ملّیتى است. «ذکر للعالمین»
11- قرآن کتاب بیدارى و هشیارى است. «ذکر للعالمین»
12- انسان بدون قرآن در معرض انواع غفلت‏ها و نسیان‏هاست. «ان هو الا ذکر للعالمین»
13- بشر در آینده از اخبار مهم قرآن (پیرامون تحقّق وعده‏ ها و پیروزى متّقین و صالحین) آگاه خواهد شد. «لتعلمنّ نبأه بعد حین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:57

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی